Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Test obiektywu

Canon EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM - test obiektywu

23 listopada 2009

5. Aberracja chromatyczna

Wykres aberracji chromatycznej wyrażonej w procentach (a nie w pikselach), a więc niezależnej od wielkości pikseli jest przedstawiony na poniższym rysunku.

Canon EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM - Aberracja chromatyczna


Widać, że na małej matrycy APS-C wada ta jest na granicy poziomu małego i średniego, nie jest więc dużym problemem. Z drugiej strony pamiętamy, że w modelu EF 100 mm f/2.8 Macro USM nie przekraczała ona poziomu 0.05%. Droższa L-ka wypada tutaj więc odrobinę gorzej.

----- R E K L A M A -----

Ciekawa jest też różnica pomiędzy 20D a 50D. W zasadzie wyniki powinny być takie same, bo wada ta mierzona jest w tym samym miejscu tablicy testowej, a matryce różnią się rozmiarem tylko o 0.1 mm. Z drugiej strony nigdy nie uda się wykadrować obrazu idealnie tak samo, matryce jednak minimalnie różnią się wielkością oraz konstrukcją pikseli i mikrosoczewek. Poza tym, różnica sięga tylko 0.01%, podczas gdy błędy pomiarowe w tym przypadku wynoszą 0.003–0.005%. Nie jest to więc problem, którym można długo i intensywnie zaprzątać sobie głowę.

Ważna jest jednak inna rzecz. Obiektyw świetnie koryguje aberrację chromatyczną na brzegu matrycy pełnoklatkowej i tutaj trudno mu coś zarzucić, bo poziom 0.06% jest poziomem małym. Tak więc oprócz świetnej rozdzielczości, pełna klatka oferuje nam też brak aberracji chromatycznej.


Canon EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM - Aberracja chromatyczna