Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-Pro1 - test aparatu

10 września 2012
Szymon Starczewski Komentarze: 108

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla X-Pro1 prezentujemy na poniższym wykresie. Tradycyjnie wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny



----- R E K L A M A -----

Dla najlepszej jakości obrazu przy czułości ISO 200 bezlusterkowiec Fujifilm notuje wartość zakresu tonalnego na poziomie 6.6 EV. Jest to całkiem dobry wynik, choć musimy przyznać, że liczyliśmy na trochę więcej. Z drugiej jednak strony, porównując tę wartość do osiągów innych bezlusterkowców w tej kategorii, X-Pro1 nie ma się czego wstydzić. Olympus OM-D E-M5 również przy czułości ISO 200 zanotował praktycznie identyczną wartość. Także Sony NEX-5N osiągnął w tej kategorii maksymalny wynik na porównywalnym poziomie (6.7 EV). Co więcej, w jego przypadku dotyczył on czułości ISO 100. Sony NEX-7 także nie popisał się lepiej notując przy ISO 100 wartość 6.5 EV, a przy ISO 200 wypadł nawet o około 1 EV gorzej niż X-Pro1. Testowany bezlusterkowiec przegrywa jednak pojedynek z Pentaksem K-01, którego maksymalny wynik w tej kategorii, przy ISO 100, wyniósł 7.5 EV. Z drugiej jednak strony dla ISO 200 zanotował jedynie 6 EV. Pozostaje więc żałować, że matryca Fujifilm nie daje nam natywnej czułości ISO 100, bo maksymalne osiągi w kwestii zakresu tonalnego na pewno byłyby jeszcze lepsze.

Maksymalne wyniki X-Pro1 dla pozostałych kryteriów są również na dobrym poziomie. W tej kategorii aparat ma minimalną przewagę nad Olympusem OM-D E-M5 i wypada porównywalnie z Sony NEX-7 (biorąc pod uwagę jego wyniki dla ISO 100). Z drugiej strony przegrywa, aczkolwiek nieznacznie, z Sony NEX-5N. Pentax K-01 natomiast ma przy ISO 100 nieznaczną przewagę w przypadku dobrej jakości obrazu (stosunek sygnału do szumu na poziomie 4), jednak dla pozostałych kryteriów wypada bardzo podobnie do X-Pro1

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
200 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
400 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
800 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
1600 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
3200 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
6400 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
12800 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
25600 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
200 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
400 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
800 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
1600 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
3200 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
6400 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
12800 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
25600 Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny

W rozdziale omawiającym zakres tonalny pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy chcemy rozjaśnić je lub przyciemnić. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 200 i przysłonie f/22 oraz ISO 1600 i przysłonie f/16. Czasy otwarcia migawki w tych dwóch przypadkach wynosiły odpowiednio 30 i 2 s. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe. Porównania dokonujemy z analogicznymi zdjęciami wykonanymi w tym samym czasie Canonem 50D.

Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny

200 ISO
0 EV
+4 EV
X-Pro1
Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
50D
Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
1600 ISO
X-Pro1
Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
50D
Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu na zdjęciach wykonanych na ISO 200, bezlusterkowiec Fujifilm ma przewagę nad leciwym już Canonem 50D. Widać, że w przypadku X-Pro1 udało się wydobyć więcej szczegółów, a szum nie uwydatnił się tak mocno jak w 50D. Przy czułości ISO 1600 efekt końcowy w obu aparatach jest kiepski. Można się jednak dopatrzeć pewnych zarysów obrazu w przypadku X-Pro1, podczas gdy w 50D szum niemal skutecznie wszystko zakrył.

Efekt przyciemniania jasnych partii obrazu wygląda bardzo podobnie w przypadku obu aparatów, zarówno przy ISO 200, jak i ISO 1600. Minimalne różnice wynikają raczej z faktu nieznacznie różnego naświetlenia oryginalnego obrazu w obu tych aparatach.

200 ISO
0 EV
−4 EV
X-Pro1
Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
50D
Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
1600 ISO
X-Pro1
Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny
50D
Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny Fujifilm X-Pro1 - Zakres tonalny