DaVinci Resolve 18.5
Rozwijane przez firmę Blackmagic Design 18.5 oprogramowanie do montażu oraz korekcji barwnej filmów otrzymało kolejną aktualizację dodającą m.in. automatyczne transkrypcje tekstu i narzędzia wspomagane sztuczną inteligencją.
INFORMACJA PRASOWA
Blackmagic Designprzedstawia DaVinci Resolve 18.5
Znacząca aktualizacja dodaje nowe narzędzia oparte na sztucznej inteligencji dla Resolve FX,montaż oparty na tekście, transkrypcję mowy na tekst i klasyfikację materiałów audio,nowe menu strony Cięcia i obsługę Fusion USD dla szybszych przepływów pracy.
NAB 2023, Las Vegas, Stany Zjednoczone - niedziela, 16 kwietnia 2023 r. - Blackmagic Design ogłosił dziś DaVinci Resolve 18.5 – znaczącą aktualizację, która dodaje nowe narzędzia SI, ponad 100 uaktualnień funkcji, takich jak Resolve FX Relight, przekształcanie mowy na tekst, automatyczne napisy, klasyfikację materiałów audio w oparciu o SI, obsługę plików Universal Scene Descriptor i nowe menu na stronie Cięcia, które pozwalają klientom pracować szybciej, dając jednocześnie więcej czasu na bycie kreatywnym. Publiczna wersja beta DaVinci Resolve 18.5 jest już dostępna do pobrania ze strony internetowej Blackmagic Design.
DaVinci Resolve 18.5 zostanie zaprezentowana na stoisku N2601 Blackmagic Design podczas NAB 2023.
DaVinci Resolve 18.5 oferuje dziesiątki nowych rozwiązań, w tym 4 nowe narzędzia SI, ponad 100 aktualizacji funkcji i znaczące aktualizacje strony Cięcia. Montażyści mogą teraz dokonywać transkrypcji audio w klipach, aby wyszukiwać multimedia na podstawie treści narracyjnych lub szybko generować napisy dla osi czasu dzięki funkcji automatycznego przekształcania mowy na tekst. Oparty na SI DaVinci Neural Engine analizuje i automatycznie sortuje klipy audio według klasyfikacji, a na stronie Fairlight można teraz grupować ścieżki audio w celu szybszej automatyzacji miksu i montażu. Nowy Relight FX pozwoli kolorystom dodać wirtualne oświetlenie do sceny. Artyści VFX mogą jeszcze łatwiej współpracować dzięki obsłudze plików USD oraz pracować szybciej dzięki narzędziu Multi-Merge.
Teraz można zainicjować zdalne monitorowanie, używając jedynie Blackmagic ID i kodu sesji. Wystarczy włączyć zdalne monitorowanie w DaVinci Resolve i udostępnić swój kod, bez konieczności zajmowania się adresami IP i przekierowaniem portów. Można strumieniować do wielu komputerów, iPadów, a nawet iPhone’ów w tym samym czasie. Można teraz również eksportować swoją oś czasu do Blackmagic Cloud za pomocą nowej funkcji Presentations dostępnej w publicznej wersji beta dla klientów z bibliotekami projektów. Dzięki funkcji Presentations wiele osób może przeglądać swoją oś czasu, zostawiać komentarze, a nawet uczestniczyć w czacie na żywo. Komentarze pojawią się jako znaczniki na ich osi czasu DaVinci Resolve, co pozwala na szybkie działanie na podstawie informacji zwrotnych.
Zarządzanie kolorem DaVinci Resolve można teraz skonfigurować z poziomu osi czasu na stronie Koloru. Wszelkie istniejące niestandardowe osie czasu są automatycznie inicjalizowane do ustawień zarządzania kolorem z projektu. Umożliwia to ustawienie niezależnych osi czasu i wyjściowych przestrzeni kolorów dla każdej osi czasu w przypadku projektów z mieszanymi multimediami. Nowy Relight FX pozwala na dodanie wirtualnych źródeł światła do sceny w celu kreatywnego dostosowania oświetlenia otoczenia, wypełnienia ciemnych cieni lub zmiany nastroju. Źródła światła mogą być kierunkowe, aby rzucać szerokie światło, źródło punktowe lub reflektor w celu dostosowania do miękkości powierzchni i kontroli lustrzanego odbicia. Okno montażowe strony Koloru obsługuje teraz nakładki znaczników i adnotacje dla znaczników osi czasu i klipu.
![]() |
Dodanie trzech nowych menu do osi czasu strony Cięcia pozwala na szybszy i bardziej elastyczny montaż. Użyj opcji osi czasu, działań osi czasu i działań montażowych, aby włączyć edytowanie w trybie ripple, przyciąć punkty edycji do wskaźnika odtwarzania, ponownie zsynchronizować dźwięk, zmienić wygląd osi czasu i więcej. Wykrywanie cięcia sceny jest teraz możliwe także bezpośrednio na osi czasu na stronie Cięcia. Wystarczy przejść do menu osi czasu i kliknąć „Detect scene cuts”. To spowoduje przeanalizowanie wybranych klipów pod kątem zawartości, a punkty cięcia zostaną automatycznie umieszczone na każdej nowej edycji w wyrenderowanym klipie. Można modyfikować lub usuwać punkty przycięcia w zależności od potrzeb.
Strona Cięcia ma nowy przycisk „Ripple”, który włącza i wyłącza fragmenty z ripple. Wcześniej montowane fragmenty były zawsze poddawane ripple. Wyłączając przycisk ripple, czas trwania fragmentu zostanie zachowany, co pozwala tworzyć przerwy na osi czasu. Można przytrzymać klawisz Option, aby wyłączyć ripple tylko dla danego fragmentu. Podział audio i wideo umożliwia oddzielne ustawienie punktu edycji dla wideo lub audio. Wystarczy przeciągnąć dolną część klipu, aby oddzielnie dostosować ścieżkę audio, umożliwiając usłyszenie dialogu przed lub kontynuowanie go po obejrzeniu klipu wideo. Na stronie Cięcia montażyści mogą teraz kreatywnie skupić uwagę na scenie z wykorzystaniem dźwięku, aby zwiększyć zainteresowanie, dramaturgię, a nawet napięcie w scenach dialogowych.
![]() |
Funkcja automatycznych napisów na stronach Cięcia i Edycji automatycznie transkrybuje mowę na tekst do ścieżki napisów na osi czasu. Aby ją aktywować, wystarczy kliknąć „Create subtitles from audio” w menu osi czasu. Po zakończeniu analizy, kliknij poszczególne napisy, aby zmodyfikować je w Inspektorze.
Edytowanie mowy na tekst zostało również dodane w funkcji „Transcribe”, która automatycznie transkrybuje klipy wideo i audio. Można wyszukiwać określone pojęcia lub przejść do fragmentu klipu, w którym pojawia się dane słowo. Zamiast słuchać całych scen lub wywiadów, klienci mogą szybko zlokalizować potrzebny temat i dodać go do swojej osi czasu, oszczędzając wiele godzin pracy.
![]() |
Twórcy treści mogą teraz przesyłać filmy bezpośrednio do TikToka, po prostu logując się na swoje konto TikTok w preferencjach i używając presetu renderowania na stronie Dystrybucji lub okna dialogowego szybkiego eksportu. Nowa opcja pionowego współczynnika proporcji znacznie ułatwia tworzenie treści dla mediów społecznościowych.
Obsługa formatu OpenTimelineIO (OTIO) przyspiesza oraz ułatwia importowanie i eksportowanie osi czasu z innych aplikacji NLE. OTIO obsługuje metadane dla klipów, czasu, ścieżek, przejść i znaczników, a także informacje o kolejności i długości cięć oraz odniesień do zewnętrznych multimediów. Można także szybko tworzyć backup i przywracać swoje projekty, włączając w preferencjach opcję tworzenia backupu na osi czasu. Zmodyfikowane osie czasu będą zapisywane jako backup lokalny zarówno dla projektów realizowanych w ramach współpracy, jak i bez, w bibliotekach projektów lokalnych, sieciowych i w Blackmagic Cloud, co zapewnia większe bezpieczeństwo w przypadku projektów realizowanych przez wielu użytkowników.
Fusion obsługuje teraz pliki Universal Scene Descriptor, co ułatwia współpracę między artystami VFX. Pozwala importować dane USD takie jak geometria, oświetlenie, kamery, materiały i animacje. Nowe narzędzia USD w Fusion umożliwiają modyfikację, dokonywanie zmian oświetlania i renderowanie plików przy użyciu renderów opartych na Hydrze, takich jak Storm. Nowe narzędzie Multi-Merge pozwala łączyć wiele źródeł multimediów w jeden wielowarstwowy stos, co ułatwia tworzenie kompozycji poprzez łączenie klipów, zdjęć lub grafik za pomocą warstw. Każda warstwa ma swoje własne elementy sterujące, pozwalając dalej zmieniać poszczególne właściwości, takie jak pozycja, rozmiar i tryby zastosowania. Natywne narzędzie Depth Map oparte na SI jest teraz obsługiwane również w Fusion Studio.
![]() |
Inżynierowie dźwięku mogą więc łączyć podobne ścieżki audio lub kanały miksera w grupy, umożliwiając wspólną automatyzację miksu lub działania montażowe. Podczas tworzenia grup można określić współdzielone parametry. Grupy mogą być zagnieżdżone lub tymczasowo zawieszone, aby szybko skupić uwagę na mniejszych grupach lub poszczególnych ścieżkach. DaVinci Neural Engine może teraz klasyfikować klipy audio na podstawie ich zawartości, co przyspiesza proces selekcji podczas przeglądania nieznanych materiałów. Po zakończeniu analizy, klipy audio pojawiają się w pojemnikach skatalogowanych dla dialogu, muzyki i efektów ze szczegółowymi podkategoriami, takimi jak eksplozje, woda czy owady.
Korzystając z elastycznego przetwarzania fal dla przyspieszania i zwalniania klipów audio, nowa opcja „Voice” oferuje naturalnie brzmiące, wysokiej jakości rezultaty przy zmianie szybkości dialogu lub śpiewu, nawet przy użyciu bardziej dynamicznych klatek kluczowych.
„Jest to nowe, znaczące uaktualnienie z narzędziami, które zostały specjalnie zaprojektowane, aby przyspieszyć przepływy pracy” – powiedział Grant Petty, dyrektor generalny Blackmagic Design. „Narzędzia AI, takie jak Resolve FX Relight, które dodaje narzędzia źródeł światła dla kolorystów, pliki Universal Scene Descriptor dla lepszej współpracy z artystami VFX, klasyfikacja dźwięku z wykorzystaniem SI dla inżynierów dźwięku oraz przetwarzanie mowy na tekst, przyspieszają przepływy pracy nad projektami i dają klientom więcej czasu na kreatywność. Nowe menu na stronie Cięcia, również przyspiesza i upraszcza obsługę. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, jak klienci wykorzystali te nowe narzędzia do szybszej, ale i bardziej kreatywnej pracy”.
Funkcje
- Wiele ulepszeń strony Cięcia.
- Obsługa Blackmagic Cloud Presentations.
- Napisy z materiału audio oparte na DaVinci Neural Engine w Studio.
- Edycja tekstowa w Studio oparta na DaVinci Neural Engine w Studio.
- Nowe narzędzie Resolve FX Relight do dodawania wirtualnych źródeł światła.
- Obsługa Universal Scene Descriptor oparta na przepływie pracy w Fusion.
- Nowe narzędzie Fusion Multi-Merge do kompozytowania i zarządzania wieloma warstwami.
- Wiele usprawnień w zakresie zdalnego monitorowania.
- Obsługa szybkiego tworzenia backupu na każdej osi czasu.
- Zarządzanie kolorem Resolve na każdej osi czasu.
- Obsługa grup montażowych i mikserskich w Fairlight.
- Wsparcie dla klasyfikacji audio opartej na SI w Studio.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Ciekawe czy Adobe zejdzie z ceny.
W obróbce zdjęć już dużo lepszy nie będę i wywołuję je z automatu, więc uczę się obróbki wideo w DaVinci Resolve … zdecydowanie nie jest to moja strefa komfortu, choć wiedza foto się przydaje :) Narzędzie jest fantastyczne.
@karuzel
A co ma piernik do wiatraka?
Fantastyczne oprogramowanie. Cały czas się zastanawiam jakich magicznych sztuczek użyli, że super szybki rendering / eksport za pomocą karty graficznej (w moim przypadku: NVIDIA GeForce RTX 2060) jest praktycznie wizualnie nie do odróżnienia od ślamazarnego programowego kodowania x264 / x265 (w tym celu używam wtyczki Voukoder). Wydaje mi się, że musieli jakoś zaadoptować część kodu x265. Innych rozwiązań nie widzę. W każdym innym programie do edycji wideo (Adobe Premiere, Magix Vegas itd) eksport za pomocą karty graficznej jest zauważalnie gorszy, niż za pomocą programowego x264 / x265.
Używam Adobe Premiere i DaVinci równocześnie. Programy świetnie się uzupełniają
Ja uciekłem z Premierki do Resolve-a 5 lat temu bo miałem dosyć płacenia co miesiąc. I absolutnie nie mam poczucia, że mi czegoś brakuje ani potrzeby powrotu
de gustibus non est disputandum
Na grafice otwierającej artykuł widać, że najtrudniejszy FUSION jest dla białych mężczyzn.
@Amadi
Ja nie mam dużych wymagań bom kiepski w te klocki, więc próbowałem różnych tańszych i prostszych rozwiązań. Najbardziej z nich pasował mi Power Director, ale nie obsługiwał hevc 10bit 4.2.2. Wondershare filmora obsługuje, ale interfejs zupełnie mi nie pasował. Mam w użyciu chyba najprostszy i najtańszy z obsługą tego formatu ACDSee Luxea, bardzo prosty ale działa jak należy. Ostatecznie i tak używam Resolve Studio bo tam jest wszystko jak trzeba. Nie potrafiłbym wskazać nic, co by mi w nim brakowało, nie odpowiadało. Jedynie dużo nauki wymaga.
@MaciekKwarciak
W normalnym świecie, gdzie nie ma rasizmu i nienawiści umieszczenie kogoś "kolorowego" na zakładce "Color" byłoby uznane za zabawny element reklamy- proponuję Michael'a Jackson'a.
Na zakładce "Edit" można by umieścić np Pamelę Anderson.
Natomiast twoje spostrzeżenie raczej nie przyświecało twórcom. Kwestia intelektu jest chyba najbardziej obraźliwa.
I nie ma kobiet, to już wcale zła grafika.
Pierwszego programu jakiego używałem do "nieliniówki" to był DVmax firmy HDP Electronics, nawet nie wiem czy nadal ta firma funkcjonuje, potem przeszedłem na Ulead Media Studio Pro i to był długo mój ulubiony program do montażu nieliniowego (NLE). Niestety potem zaczęły się jakieś przepychanki z Corelem i firma Ulead się rozleciała lub ograniczyła swoją działalność, nie do końca pamiętam jak to było. Po tych perturbacjach wsiadłem na Ediusa i tutaj też zabawiłem dość długo. Niestety, mimo płynnej pracy, nie do końca Edius odpowiadał mi pod względem ergonomii pracy i jakoś brakowało mi w nim narzędzi, więc kolejnym moim programem do postprodukcji został Adobe Premiere i nawet dobrze mi się na nim pracowało, jednak irracjonalne zachowania tego programu doprowadzały mnie nieraz do szewskiej pasji, więc postanowiłem spróbować sił w DaVinci, po tym jak obejrzałem sobie jakieś dobre pare lat temu świetne tutoriale @Amadi. Jeszcze wtedy jednak nie przeszedłem na ten program, bo nie do końca pracował on stabilnie. Jednak na początku 2023 zapadła ostateczna decyzja, że przechodzę na DaVinci w połowie roku, bo do tego czasu mam subskrypcję na Premierkę i mam nadzieję że długo będę na nim pracował. Według mnie DaVinci to świetne narzędzie, dające bardzo dużo możliwości i bardzo intuicyjne, z tym programem nie mam wrażenia, że cos mnie ogranicza i na dodatek ostatnie wersje pracują bardzo stabilnie i płynnie. Na razie pracuję na wersji free i na niej opieram swoje zdanie, ale podejrzewam, że wersja Studio jeszcze bardziej mnie przekona do tego programu. Sorki za taki długi wpis, ale tak jakoś mnie naszło aby tle napisać i podzielić się z Wami moimi wnioskami po kliku latach obcowania z różnym oprogramowaniem do montażu NLE.
DaVinci jest super i korzystam z tego rozwiązania często. Podobnie jak z Ediusa (tylko na PC niestety). Premiere już dawno poszedł w odstawkę choć dostęp i to tego softu mam.
Premiere swego czasu miał problemy ze stabilnością (przynajmniej u mnie, ale to wiele lat temu) Wiele lat używałem Sony VEGAS i sobie chwalę. DVmax albo inna nazwa firmy HDP Electronic też kiedyś używałem jak miałem ich kartę ale to jeszcze pod XP chyba było i nie zrobili sterowników pod 7 :( i dałem sobie spokój z ich kartami. Resolva tak bardzo nie zgłebiłem ale przyzwyczajony do Vegasa nie jest dla mnie super intuicyjny i wersja 16 wywalała się u mnie na zakładce audio w pewnych momentach, na 17 już tego problemu nie było a 18 nie sprawdzałem.
Jestem użytkownikiem Fusion od wersji chyba 6.0, jeszcze pod flagą Eyeon i cały czas pracuję głównie na ostatniej wersji z genialnym interfejsem, czyli v. 9.0.2. Blackmagic Design zniszczyło ten program i ciągle wierzę, że gui stanie się bardziej elastyczne i będzie się dało ukręcić z niego dawną większą przestrzeń roboczą, wyciągnąć na wierzch więcej opcji (obecnie ukrytych), powrócić do ikon tekstowych (skrótów nazw), wrócić do starych czytelnych (kolorowych) nodów, swobodnych okien dodatkowych i. in. Poza tym integracja z Resolve jest świetnym rozwiązaniem. Ale sam program nie jest już genialny. Samą swoją konstrukcją narzuca sposób pracy. Nie można np. modułu do color gradingu wrzucić przed moduł fusion, nie można ustawić własnego klatkaża, np. 12fps (w animacji się przydaje), w ogóle narzędzie jest dla, tfu, profesjonalistów, a nie dla artystów.
Używam BMD Resolve 18 do kilku zadań specjalnych, ale poza tym wolę Sony Vegas 19 + Fusion 9, dają większą przestrzeń roboczą i wolność.