Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Panasonic Lumix S1R II - test trybu filmowego

Panasonic Lumix S1R II - test trybu filmowego
15 lipca 2025
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 3

1. Wstęp

Panasonic Lumix S1R został zaprezentowany niemal równo 6 lat po swoim poprzedniku, modelu S1R. To, jak na rynek sprzętu fotograficznego, nietypowo długi czas. Nietypowe są też zmiany, jakie zaszły między pierwszą a drugą generacją tej linii bezlusterkowców.

Litera „R” w nazwie sugeruje tu słowo „resolution”, czyli nasze „rozdzielczość”, a zatem przynależność do linii urządzeń wyposażonych w bardziej upakowane matryce. Przykładem analogicznej linii może być Sony A7R, którego 5 generacji oferowało kolejno sensory o rozdzielczości 36, 42, 42, 60 oraz 60 megapikseli. Widać zatem wyraźny trend wzrostowy. Panasonic tymczasem postąpił na odwrót i w modelu S1R II zastosował matrycę o mniejszej liczbie pikseli, niż miało to miejsce w przypadku S1R. Różnica nie jest co prawda duża (odpowiednio 44.3 do 47.3 Mpix), ale i tak zaskakuje.

Może zatem kosztem rozdzielczości wprowadzono szybszy sensor warstwowy? Szybszy – owszem, ale z architekturą stacked także nie mamy tu do czynienia. Do tego druga generacja S1R jest od poprzednika zauważalnie mniejsza i lżejsza, ma mniejszy ekran o niższej rozdzielczości i mniejszą baterię, przez co wizualnie bardziej przypomina model S5 II niż pierwsze S1R.


----- R E K L A M A -----

Jest to zatem dość dziwna i nietypowa ewolucja, jeśli patrzeć na S1R II tylko przez pryzmat poprzednika. Jeśli natomiast nieco te porównania odpuścić, to okaże się, że mamy do czynienia z nowoczesnym filmującym w 8K korpusem wyposażonym w zaawansowany autofokus, nowe rodzaje cyfrowej stabilizacji oraz listę trybów nagrywania, która zawstydzi niejedną kamerę i którą wieńczy możliwość filmowania także w surowym formacie ProRes RAW z wewnętrznym zapisem czy też dostępny opcjonalnie profil obrazu Arri LogC3.

Wszystko powoduje, że Lumix S1R II nie musi istnieć w cieniu swojego poprzednika i może wprowadzić powiew świeżości do zdominowanego przez Canona R5, Nikona Z8 i Sony A1 segmentu wysokorozdzielczych urządzeń hybrydowych sprawdzających się zarówno w fotografii, jak i przy filmowaniu.

Czy będzie tak w istocie? Po odpowiedzi, jak zwykle, zapraszamy do kolejnych rozdziałów niniejszego testu.

Aparat do testu wypożyczyła firma Panasonic Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy tryby filmowe w aparatach?” W razie dodatkowych wątpliwości zachęcamy również do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.



Poprzedni rozdział