Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony NEX-6 - test aparatu

3 grudnia 2012
Maciej Latałło Komentarze: 128

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden. Wyniki, które otrzymaliśmy dla Sony NEX-6, prezentujemy na poniższym wykresie.

Sony NEX-6 - Zakres tonalny

Dla czułości ISO 100 i najlepszej jakości obrazu, maksymalny wynik zakresu tonalnego, jaki zanotował NEX-6, wyniósł niemal 6.7 EV. Jest to wartość porównywalna z osiągami NEX-ów 7 czy 5N, a także aparatów SLT Sony, np. A35, A55, A65 i A57. Porównując ją do innych modeli bezlusterkowców, NEX-6 generalnie wypadł podobnie, dynamika tonalna na takim poziomie nie powinna być powodem do narzekań. Dla wspomnianej wyżej najlepszej jakości obrazu ustępuje on jednak np. Pentaksowi K-01, który może się pochwalić wynikiem 7.5 EV. Biorąc pod uwagę pozostałe kryteria (dobra, średnia i niska jakość), aparat Sony wypadł nieco lepiej niż K-01, ale tylko w zakresie czułości ISO 100–400. Olympus OM-D E-M5 oraz Fuji X-Pro1 (podobnie jak modele Sony), uzyskały maksymalny wynik w granicach 6.6 EV dla stosunku sygnału do szumu równego 10, przy czym należy pamiętać, iż w obydwu tych modelach minimalna wartość ISO wynosi 200.


----- R E K L A M A -----

Warto podkreślić wysoką jakość dynamiki (11.8 EV) NEX-6 przy stosunku sygnału do szumu wynoszącym 1, czyli dla najniższej jakości zdjęć. W tej kategorii, Olympus OM-D E-M5 zanotował maksymalnie 10.8 EV, Samsung NX-20 10.5 EV, a Fujifilm X-Pro1 – 11.1 EV, zatem przewaga NEX-a jest zauważalna. Generalnie osiągi NEX-6 są najbliższe modelowi NEX-5N w całym zakresie czułości oraz dla wszystkich kryteriów jakości obrazu.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
200 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
400 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
800 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
1600 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
3200 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
6400 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
12800 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
25600 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
200 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
400 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
800 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
1600 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
3200 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
6400 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
12800 Sony NEX-6 - Zakres tonalny
25600 Sony NEX-6 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s (w przypadku Nikona D90 dłuższa ekspozycja została wykonana przy ISO 200 i przysłonie f/22). Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Sony NEX-6 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
NEX-6
Sony NEX-6 - Zakres tonalny Sony NEX-6 - Zakres tonalny
200 ISO
D90
Sony NEX-6 - Zakres tonalny Sony NEX-6 - Zakres tonalny
1600 ISO
NEX-6
Sony NEX-6 - Zakres tonalny Sony NEX-6 - Zakres tonalny
D90
Sony NEX-6 - Zakres tonalny Sony NEX-6 - Zakres tonalny

Dla natywnych wartości ISO efekt rozjaśnienia o 4EV wygląda nieco lepiej w NEX-6. Niebieska składowa szumu, która przeważa w przypadku obydwu aparatów, w Sony jest jednak słabiej dostrzegalna. Przy ISO 1600 różnica pomiędzy porównywanymi aparatami praktycznie zanika, ponieważ w obu przypadkach szum jest na tyle duży, że po rozjaśnieniu szczegóły obrazu są ledwie widoczne. Na żadnym z powyższych wycinków nie zauważamy natomiast bandingu.

Efekty przyciemniania jasnych partii obrazu widać poniżej. W tej kategorii oba aparaty wypadają bardzo podobnie i trudno jednoznacznie stwierdzić, który z nich poradził sobie lepiej. Ilość odzyskanych szczegółów jest bowiem minimalna.

100 ISO
0 EV
−4 EV
NEX-6
Sony NEX-6 - Zakres tonalny Sony NEX-6 - Zakres tonalny
200 ISO
D90
Sony NEX-6 - Zakres tonalny Sony NEX-6 - Zakres tonalny
1600 ISO
NEX-6
Sony NEX-6 - Zakres tonalny Sony NEX-6 - Zakres tonalny
D90
Sony NEX-6 - Zakres tonalny Sony NEX-6 - Zakres tonalny