Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-E1 - test aparatu

2 stycznia 2013
Maciej Latałło Komentarze: 58

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla X-E1 prezentujemy na poniższym wykresie. Tradycyjnie wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny



----- R E K L A M A -----

Dla najlepszej jakości obrazu przy czułości ISO 200, najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm notuje wartość zakresu tonalnego na poziomie 6.6 EV. X-Pro1 uzyskał taki sam wynik, ale dla wyższych ISO przewyższa X-E1 dynamiką. Przewaga waha się w granicach od 0.3 do 0.5 EV i to dla wszystkich kryteriów jakości obrazu. NEX-6 wypadł porównywalnie dla najlepszej jakości zdjęć przy bazowej czułości, natomiast dla SNR 4, 2 oraz 1 góruje nad nowym bezlusterkowcem Fujifilm. Oczywiście nie można zapomnieć, że natywne ISO w NEX-ie wynosi 100. Olympus E-M5 oraz X-E1 prezentują zbliżony poziom zakresu, uzyskując bardzo zbliżone wyniki dla najwyższej i najniższej jakości obrazu dla ISO 200.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
200 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
400 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
800 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
1600 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
3200 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
6400 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
12800 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
25600 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
200 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
400 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
800 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
1600 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
3200 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
6400 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
12800 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
25600 Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny

W rozdziale omawiającym zakres tonalny pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy chcemy rozjaśnić je lub przyciemnić. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 200 oraz 1600 i przysłonie f/16 oraz ISO 1600. Czasy otwarcia migawki w tych dwóch przypadkach wynosiły odpowiednio 30 i 2 s. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe. Porównania dokonujemy z analogicznymi zdjęciami wykonanymi w tym samym czasie Fujifilm X100.

Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny

200 ISO
0 EV
+4 EV
X-E1
Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
X100
Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
1600 ISO
X-E1
Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
X100
Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu na zdjęciach wykonanych na ISO 200, bezlusterkowiec Fujifilm ma zauważalną przewagę nad modelem X100. Nie inaczej jest przy ISO 1600 – szum na wycinkach z X-E1 pozwala lepiej dostrzec wzór fotografowanego kwiatka. Widać również, że szum generowany przez X-E1 ma inną strukturę, jest bardziej drobnoziarnisty.

Efekt przyciemniania jasnych partii obrazu wygląda bardzo podobnie w przypadku obu aparatów, zarówno przy ISO 200, jak i ISO 1600. Minimalne różnice wynikają raczej z faktu nieznacznie różnego naświetlenia oryginalnego obrazu w obu tych aparatach.

200 ISO
0 EV
−4 EV
X-E1
Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
X100
Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
1600 ISO
X-E1
Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny
X100
Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny Fujifilm X-E1 - Zakres tonalny