Nikon D5200 - test aparatu
8. Zakres tonalny

Maksymalna wartość zakresu tonalnego dla najwyższej jakości i ISO 100 wynosi ok. 7 EV. Tym samym D5200 pokonuje Sony A57, Canona 650D oraz Nikona D3200. Jednak starsze, 16-megapikselowe matryce zastosowane u poprzednika oraz Pentaksie K-5 (a także K-30) wyraźnie wyprzedzają nową lustrzankę Nikona. W ich przypadku zanotowaliśmy odpowiednio 7.8 EV i 8 EV. Wygląda na to, że niełatwo będzie pobić tak świetne wyniki w klasie APS-C.
Dla najniższej jakości obrazu, osiągi matrycy w kategorii rozpiętości tonalnej D5200 przedstawiają się bardzo dobrze. Nowy Nikon zanotował tylko trochę słabsze rezultaty niż Pentax K-5 i stosunkowo podobne do Sony A57, D5100 i K-30 oraz wyraźnie wyższe od Canona 650D.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG można ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
| ISO | Granica bieli | |||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
| 3200 |
|
|||
| 6400 |
|
|||
| 12800 |
|
|||
| 25600 |
|
|||
| ISO | Granica czerni | |||
| 100 |
|
|||
| 200 |
|
|||
| 400 |
|
|||
| 800 |
|
|||
| 1600 |
|
|||
| 3200 |
|
|||
| 6400 |
|
|||
| 12800 |
|
|||
| 25600 |
|
|||
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
![]() |
| 100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Efekt rozjaśnienia zdjęcia z Nikona przy czułości 100 ISO jest lepszy – ilość szumu jest znacznie mniejsza, dzięki czemu łatwiej dostrzec wydobyte szczegóły. Dla ISO 1600 przewaga D5200 nad 50D nie jest tak duża i w zasadzie polega głównie na tym, że nie zauważamy oznak bandingu. Zaszumienie obrazu w przypadku obu aparatów jest na tyle duże, że ciężko dostrzec detale naszej scenki.
Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w bardzo niewielkim stopniu i nie sposób stwierdzić, który z aparatów spisał się lepiej w tej części testu.
| 100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| 1600 ISO | |||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|












Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.