Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon 1 V2 - test aparatu

18 marca 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 80

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla V2 prezentujemy na poniższym wykresie. Tradycyjnie wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Nikon 1 V2 - Zakres tonalny

Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 160 Nikon notuje maksymalną wartość zakresu tonalnego na poziomie 5.5 EV. Trzeba przyznać, że wynik ten jest stosunkowo słaby. Co prawda jego poprzednik przy ISO 200 wypadł podobnie, jednak przy ISO 100 osiągnął 6 EV. W tej kategorii testowany Nikon wypada również słabo na tle konkurencji. Sony NEX-6 zanotował 6.7 EV aczkolwiek przy ISO 100, a Olympus E-PL5 przy ISO 200 osiągnął 6.5 EV.


----- R E K L A M A -----

Dla pozostałych kryteriów jakości obrazu maksymalne osiągi V2 nie zachwycają. Przy SNR=4 i 2 również wypada nieznanie gorzej niż jego poprzednik. Choć i tym razem V1 nadrabia obecnością ISO 100. Jedynie dla SNR=1 testowany aparat zanotował nieco lepszy wynik. W porównaniu do wspomnianych bezlusterkowców Sony i Olympusa, testowany Nikon wypada słabo. W zależności od przyjętego kryterium maksymalne wyniki NEX-6 są nawet o ponad 2 EV lepsze. W przypadku E-PL5 różnice są nieco mniejsze, ale i tak przewaga bezlusterkowca Olympusa jest dość wyraźna i przykładowo dla SNR=2 sięga niemal 1.5 EV.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
160 Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
200 Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
400 Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
800 Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
1600 Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
3200 Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
6400 Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
160 Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
200 Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
400 Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
800 Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
1600 Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
3200 Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
6400 Nikon 1 V2 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 160 i 1600, odpowiednio na przysłonie f/14 i f/11 oraz czasach 30 i 2 s. Następnie wywołaliśmy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe. Warto jeszcze dodać, że w przypadku użytego do porównania aparatu E-PL1 przy ISO 160 zmuszeni byliśmy użyć przysłony f/20 aby uzyskać zdjęcie o porównywalnej ekspozycji.

Nikon 1 V2 - Zakres tonalny

160 ISO
0 EV
+4 EV
V2
Nikon 1 V2 - Zakres tonalny Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
E-PL1
Nikon 1 V2 - Zakres tonalny Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
50D
Nikon 1 V2 - Zakres tonalny Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
1600 ISO
V2
Nikon 1 V2 - Zakres tonalny Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
E-PL1
Nikon 1 V2 - Zakres tonalny Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
50D
Nikon 1 V2 - Zakres tonalny Nikon 1 V2 - Zakres tonalny

W przypadku ISO 160 odzyskiwanie szczegółów w ciemnych partiach obrazu wyszło w V2 całkiem nieźle. Testowany aparat wypadł tu wyraźnie lepiej niż stary E-PL1. Widać jednak, że pojedynek z leciwym już 50D, V2 przegrywa. To dość wyraźnie pokazuje, jak istotne są rozmiary matrycy w tym przypadku. Od czasu premiery 50D minęły już ponad 4 lata, a w tym czasie technologia poszła mocno do przodu. Wciąż jednak pewnych barier nie da się przeskoczyć i jak widać nawet stara matryca APS-C daje lepsze rezultaty niż najnowsza matryca formatu CX.

Przy ISO 1600 sytuacja jest podobna. Nikon 1 V2 radzi sobie wyraźnie lepiej niż E-PL1, choć trzeba przyznać, że szczegółów obrazu widać niewiele, bowiem wysoki poziom szumu wyraźnie wyraźnie w tym przeszkadza. Także i w tym przypadku 50D wypada jednak nieco lepiej od V2.

Po przyciemnieniu bardzo jasnych partii obrazu efekty końcowe w porównywanych aparatach są do siebie podobne. W tym przypadku najczęściej jest tak, że widoczne różnice wynikają bardziej z różnej jasności zdjęć wyjściowych.

100 ISO
0 EV
−4 EV
V2
Nikon 1 V2 - Zakres tonalny Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
E-PL1
Nikon 1 V2 - Zakres tonalny Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
50D
Nikon 1 V2 - Zakres tonalny Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
1600 ISO
V2
Nikon 1 V2 - Zakres tonalny Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
E-PL1
Nikon 1 V2 - Zakres tonalny Nikon 1 V2 - Zakres tonalny
50D
Nikon 1 V2 - Zakres tonalny Nikon 1 V2 - Zakres tonalny