Sony NEX-5R - test aparatu
8. Zakres tonalny

Dla najlepszej jakości obrazu Sony NEX-5R notuje maksymalną wartość zakresu tonalnego na poziomie niemal 6.8 EV. Jest to niewątpliwie całkiem dobry, choć nie rewelacyjny wynik i porównywalny z tym, jaki osiągnął jego poprzednik oraz NEX-6. Testowany aparat wypada nieznacznie lepiej w stosunku do E-PL5, jednak trzeba pamiętać w przypadku tego drugiego maksymalny wynik 6.5 EV jaki zanotował, dotyczył ISO 200. W tej kategorii Sony NEX-5R wygrywa również nieznacznie z EOS-em M, notując nad nim przewagę na poziomie ponad 0.5 EV.
Dla pozostałych kryteriów jakości obrazu na wyniki testowanego NEX-a trudno w zasadzie narzekać. Dla SNR na poziomie 4, 2 i 1 notuje zakres tonalny odpowiednio 9.6 EV, 10.9 EV i 11.9 EV. Jego maksymalne osiągi w tym zakresie zatem są porównywalne z tymi, jakie pokazał NEX-6 i minimalnie lepsze od tych, jakie zanotował jego poprzednik. Ponadto praktycznie o 1 EV wyprzedza w tej kategorii Olympusa E-PL5, a nad EOS-em M jego przewaga jest jeszcze większa i w zależności od kryterium przekracza nawet 1.5 EV.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
| ISO | Granica bieli | |||
| 100 |   | |||
| 200 |   | |||
| 400 |   | |||
| 800 |   | |||
| 1600 |   | |||
| 3200 |   | |||
| 6400 |   | |||
| 12800 |   | |||
| 25600 |   | |||
| ISO | Granica czerni | |||
| 100 |   | |||
| 200 |   | |||
| 400 |   | |||
| 800 |   | |||
| 1600 |   | |||
| 3200 |   | |||
| 6400 |   | |||
| 12800 |   | |||
| 25600 |   | |||
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
|  | 
| 100 ISO | |||
|  |  |  | |
|  |   |   | |
|  |   |   | |
| 1600 ISO | |||
|  |   |   | |
|  |   |   | |
Widać bardzo wyraźnie, że przy ISO 100, Sony NEX-5R zachowuje więcej szczegółów w cieniach niż leciwy już Canon 50D. Efekt po rozjaśnieniu jest znacznie lepszy w testowanym bezlusterkowcu, bowiem w lustrzance Canona dość mocno uwydatnił się przy okazji szum. Również dla ISO 1600 NEX-5R ma przewagę, choć w tym przypadku nie jest ona tak wyraźna, a szum dość mocno utrudnia wydobywanie szczegółów z ciemnych partii obrazu.
Nie widać natomiast istotniejszych różnic pomiędzy porównywanymi aparatami podczas przyciemniania bardzo jasnych partii obrazu. Zarówno dla ISO 100 jak i 1600 efekty końcowe są podobne, a ewentualne różnice wydają się raczej pochodzić z minimalnie różnego naświetlenia oryginalnych zdjęć.
| 100 ISO | |||
|  |  |  | |
|  |   |   | |
|  |   |   | |
| 1600 ISO | |||
|  |   |   | |
|  |   |   | |



 
                        





 
                         
                         
                        
 
                         
                         
                         
                        
 
                         
                            Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.