Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Olympus E-PM2 - test aparatu

19 kwietnia 2013
Maciej Latałło Komentarze: 15

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla E-PM2 prezentujemy na poniższym wykresie. Tradycyjnie wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Olympus E-PM2 - Zakres tonalny

Dla najwyższej jakości obrazu i natywnej czułości (ISO 200) E-PM2 notuje wartość ok. 6.3 EV. To nieco mniej niż zarejestrowaliśmy w E-PL5 (6.5 EV), jednak różnica nie jest znacząca. Nowy PEN Mini lepiej sobie radzi w tej kategorii niż Panasonic G5 (5.4 EV) oraz Sony NEX-F3 (6.1 EV). Dla tej samej jakości obrazu, E-PM2 ustępuje nieco EOS-owi M w praktycznie całym zakresie czułości, natomiast dla pozostałych kryteriów obrazu górą jest Olympus.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Generalnie dla wszystkich rozpatrywanych poziomów jakości obrazu i całego zakresu czułości, E-PM2 jest o mały krok za E-PL5. Dla kryterium niskiej jakości obrazu (stosunek sygnału do szumu równy 1) PEN Mini ma przewagę nad wszystkimi wymienionymi powyżej bezlusterkowcami konkurencji.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
200 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
400 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
800 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
12800 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
25600 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
200 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
400 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
800 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
12800 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
25600 Olympus E-PM2 - Zakres tonalny

W rozdziale omawiającym zakres tonalny pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy chcemy rozjaśnić je lub przyciemnić. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 200 i przysłonie f/22 oraz ISO 1600 i przysłonie f/16. Czasy otwarcia migawki w tych dwóch przypadkach wynosiły odpowiednio 30 i 2 s. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe. Porównania dokonujemy z analogicznymi zdjęciami wykonanymi w tym samym czasie Sony NEX-3N.

Olympus E-PM2 - Zakres tonalny

200 ISO
0 EV
+4 EV
E-PM2
Olympus E-PM2 - Zakres tonalny Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
NEX-3N
Olympus E-PM2 - Zakres tonalny Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-PM2
Olympus E-PM2 - Zakres tonalny Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
NEX-3N
Olympus E-PM2 - Zakres tonalny Olympus E-PM2 - Zakres tonalny

Rozjaśnianie ciemnych partii obrazu dało nienajlepszy rezultat, bowiem operacja spowodowała przede wszystkim uwidocznienie szumu, a nie szczegółów zdjęcia. Tutaj Sony NEX-3N poradził sobie znacznie lepiej. Widać również, że w Olympusie na wycinku pokazującym nieskorygowaną ekspozycję widać więcej detali, mimo iż zdjęcia w tej części testu staramy się naświetlać tak, aby uzyskać porównywalne prześwietlenie prezentowanego poniżej fragmentu kadru. Łatwo także dostrzec wyraźną różnicę w kolorystyce zdjęć z zestawionych modeli.

Efekt końcowy procesu przyciemniania jasnych partii obrazu jest dość podobny w przypadku obydwu porównywanych aparatów. Ilość odzyskanych szczegółów jest minimalna i trudno pokusić się o wskazanie faworyta tej części testu.

200 ISO
0 EV
−4 EV
E-PM2
Olympus E-PM2 - Zakres tonalny Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
NEX-3N
Olympus E-PM2 - Zakres tonalny Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-PM2
Olympus E-PM2 - Zakres tonalny Olympus E-PM2 - Zakres tonalny
NEX-3N
Olympus E-PM2 - Zakres tonalny Olympus E-PM2 - Zakres tonalny