Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-PM2 - test aparatu

19 kwietnia 2013
Maciej Latałło Komentarze: 15

5. Balans bieli

Olympus E-PM2 posiada następujące tryby balansu bieli:
  • Auto,
  • Dzień słoneczny (5300 K),
  • Cień (7500 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Światło jarzeniowe (4000 K),
  • Światło lampy błyskowej (5500 K),
  • Dwa ustawienia ręczne według wzorca bieli,
  • Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000 K).
Każdą nastawę można skorygować w 15-stopniowej skali w dwóch zakresach: Amber-Blue oraz Green-Magenta.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.7 109
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 7.3 113.5
Pochmurny dzień Auto 3.97 106.3
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 5.97 108.6
3000K Auto 18.5 126.4
3000K Auto (z korekcją) 15.9 121.4
3000K Żarówki 10.3 112.4
3000K 3000K 5.82 110.9
5500K Auto 4.29 112.9
5500K 5500K 7.44 115
Lampa błyskowa Auto 7.41 86.54
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 7.71 83.01



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nowy PEN Mini dobrze sobie radzi z prawidłowym odwzorowanie kolorów. W większości sytuacji, zarówno błędy kolorów, jak i wartości nasycenia są zadowalające. Cieszy dobra sprawność automatyki balansu bieli. W przypadku światła błyskowego mamy jednak do czynienia z dość wyraźnym niedosyceniem barw. Tradycyjnie, oświetlenie żarowe sprawia najwięcej problemów automatyce E-PM2, na co można zaradzić ustawiając samodzielnie temperaturę barwową na odpowiednią wartość, bądź skorzystać z wzorca dla tego typu światła. Warto w tym miejscu przypomnieć, że bezlusterkowce Olympusa posiadają opcję dotyczącą pracy automatycznego balansu bieli przy świetle żarowym: „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor”. Jej włączenie powoduje, że zdjęcia wykonywane przy żarowym świetle na automatycznym balansie bieli będą miały charakterystyczny ciepły odcień. Jej wyłączenie pozwala natomiast zredukować ten efekt. Okazuje się jednak, że na zdjęciach testowych wykonanych z ową opcją włączoną i wyłączoną, błąd koloru nie różnił się znacząco.

Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Olympus E-PM2 - Balans bieli Olympus E-PM2 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Olympus E-PM2 - Balans bieli Olympus E-PM2 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Olympus E-PM2 - Balans bieli Olympus E-PM2 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Olympus E-PM2 - Balans bieli Olympus E-PM2 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Olympus E-PM2 - Balans bieli Olympus E-PM2 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (z korekcją)
Olympus E-PM2 - Balans bieli Olympus E-PM2 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Olympus E-PM2 - Balans bieli Olympus E-PM2 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Olympus E-PM2 - Balans bieli Olympus E-PM2 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Olympus E-PM2 - Balans bieli Olympus E-PM2 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Olympus E-PM2 - Balans bieli Olympus E-PM2 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Olympus E-PM2 - Balans bieli Olympus E-PM2 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Olympus E-PM2 - Balans bieli Olympus E-PM2 - Balans bieli