Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax MX-1 - test aparatu

13 maja 2013

5. Jakość obrazu JPEG

MX-1 oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:

  • dla proporcji 4:3
    • 4000×3000,
    • 3072×2304,
    • 2592×1944,
    • 2048×1536,
  • dla proporcji 16:9
    • 3968×2322,
    • 3072×1728,
    • 2560×1440,
    • 2048×1152,
  • dla proporcji 3:2
    • 3984×2656,
    • 3072×2048,
    • 2592×1728,
    • 2016×1344,
  • dla proporcji 1:1
    • 2992×2992,
    • 2304×2304,
    • 1936×1936,
    • 1536×1536.
Zdjecia można zapisywać w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF) w 2 poziomach kompresji,
  • RAW (format Adobe DNG),
  • RAW+JPEG.
Zarówno zdjęcia JPEG, jak i filmy możemy modyfikować pod względem kontrastu, ostrości, nasycenia (w zakresie od −2 do +2) oraz gradacji (auto, normalna, jasna tonacja, ciemna tonacja), korzystając z menu „tryb obrazu” i wybierając jedną z dostępnych opcji:
  • jasne,
  • naturalne,
  • żywe,
  • filtr odwracalny,
  • monochromatyczny.

Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dla pierwszych 3 trybów aparat udostępnia regulację nasycenia i kolorystykę (oba w 5 krokach od −2 do +2) oraz kontrast i ostrość (oba w 3 krokach od −1 do +1). W wypadku filtru odwracalnego możemy regulować jedynie ostrość. Dla trybu monochromatycznego możemy wybrać filtr kolorystyczny (brak, zielony, czerwony, niebieski, podczerwony), dobrać barwę (od niebieskiej poprzez neutralną do sepii) oraz skorygować kontrast i ostrość.

Aparat MX1 nie udostępnia użytkownikowi opcji sterowania poziomem odszumiania.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG

Na podstawie powyższych zdjęć możemy jednoznacznie stwierdzić, że jedynie na najwyższym stopniu wyostrzania fotografie wyglądają delikatnie nienaturalnie przez pojawiający się na kontrastowych krawędziach efekt „halo”. Wydaje się zatem, że dla uzyskania najlepszych efektów należy pozostawić wyostrzanie ustawione na wartości „0”.

Balans bieli

Pentax MX-1 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • auto,
  • światło dzienne,
  • cień,
  • pochmurnie,
  • świetlówka: ciepła biała, zimna biała, dzienna biała oraz dzienna,
  • żarowe,
  • błysk,
  • niestandardowy (według wzorca).
Mamy też możliwość dokładnego dostrojenia balansu bieli w kierunkach B-A (niebiesko-bursztynowy) oraz G-M (zielono-purpurowy).

Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 13.4 106.2
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 14.2 106.6
Żarówki Auto 21.2 112
Żarówki Żarówki 22.3 89.91
Błysk Błysk 10.8 99.91
Pochmurnie Auto 21.2 106.8
Pochmurnie Pochmurnie 14.5 107.5
5500K Auto 16.6 110.6

Jak widać, aparat dość słabo radzi sobie z prawidłowym przetwarzaniem kolorów. Spory błąd koloru występuje przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym, jednak tym, co nas najbardziej zdziwiło, jest podobnej wielkości błąd przy wybieraniu dedykowanego ustawiania. Mimo że wizualnie szarości są bardzo dobrze oddane, na wykresie widać, że tak wysoki całkowity wynik aparat zawdzięcza silnemu przesunięciu dla odcieni żółci i zieleni. Ogólnie należy uznać, że MX-1 preferuje chłodniejszą kolorystykę z delikatnie podkreślonym kolorem czerwonym. Podczas robienia serii zdjęć do pomiaru ostrości spotkała nas niemiła niespodzianka. Okazało się, że z niewyjaśnionych przyczyn raz na kilkadziesiąt zdjęć automatyczny balans bieli całkowicie zawodzi znacznie ocieplając obraz.

Z powyższej tabelki możemy także wyciągnąć wniosek, że MX-1 ma tendencję do delikatnego przesycania kolorów. Nie jest ona duża, średni wynik ze wszystkich pomiarów to 104%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki
Balans bieli: auto
Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki
Balans bieli: żarówki
Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: błysk
Balans bieli: błysk
Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurnie
Balans bieli: auto
Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurnie
Balans bieli: pochmurnie
Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG.

Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG

Wzrost poziomu szumu nie jest liniowy, z wyraźnymi przegięciami w okolicach ISO 200 oraz ISO 800. Oznacza to, że procedury odszumiania bardzo mocno redukują składową zmienną przy niewielkich czułościach. Dalej wzrost jest już liniowy. Ten sam poziom szumu dla składowej chrominancji i luminancji świadczyć może o dość mocnej redukcji szumu, szczególnie w pasmach niebieskim i czerwonym. Całkowita wartość szumu dla czułości ISO 3200 wynosi 1.7%, co możemy uznać za bardzo dobry wynik.

Aby ukazać, jak wartości wyznaczonego szumu przekładają się na obraz, prócz wykresów prezentujemy tabelkę z fragmentami zdjęć (w skali 1:1) scenki testowej wykonanych przy wyłączeniu odszumiania i najniższym stopniu wyostrzania.

Pentax MX-1 - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Trzeba przyznać, że szum nie jest widoczny nawet dla wysokich czułości ISO. Jednak po przekroczeniu ISO 800 widzimy coraz większe i bardziej nierównomierne placki, będące smutnym świadectwem silnego procesu odszumiania. Detal też stopniowo zanika i nawet mocne wyostrzenie obrazu niewiele pomaga. Niestety, czułość powyżej ISO 3200 jest już mało użyteczna.

Porównując wycinki zdjęć do tych z aparatu Olympus XZ-2, stwierdzamy, że MX-1 tworzy lepszej jakości obrazy w całym spektrum czułości. Porównanie jakości fotografii z Fuji X20 i Pentaksa MX-1 pokazuje, że obie konstrukcje wypadają podobnie. To dobry znak. Osoby fotografujące w formacie JPEG powinny być bardzo zadowolone.