Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GF6 - test aparatu

3 czerwca 2013
Maciej Latałło Komentarze: 27

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Wyniki, które otrzymaliśmy dla Panasonika GF6, prezentujemy na poniższym wykresie.

Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny


----- R E K L A M A -----

Wyniki, jakie zarejestrowaliśmy dla testowanego Lumiksa, nie napawają optymizmem. Maksymalna wartość zakresu dla najwyższej jakości zdjęć i natywnej czułości to zaledwie 5 EV. Bezlusterkowce konkurencji poradziły sobie w tej kategorii znacznie lepiej. Przykładowo, NEX-3N i E-PM2 osiągnęły 6.3 EV, a Canon EOS M – 6.2 EV. Dla pozostałych kryteriów obrazu jest równie słabo.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
160 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
12800 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
25600 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
160 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
200 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
400 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
800 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
1600 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
3200 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
6400 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
12800 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
25600 Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 160 i przysłonie f/20 oraz ISO 1600 i przysłonie f/16. Dodatkowo, scenkę sfotografowaliśmy aparatem Samsung wykorzystując czułość ISO 100 i przysłonę f/16. Czasy otwarcia migawki wynosiły odpowiednio 30 s dla niższych i 2 s dla wyższej czułości. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe.

Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
NX300
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
160 ISO
GF6
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
NX300
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
1600 ISO
GF6
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
NX300
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny

Efekt rozjaśniania obrazu na zdjęciach z NX300 jest znacznie lepszy. W GF6 kolorowy szum jest tak intensywny, że praktycznie uniemożliwia dostrzeżenie jakichkolwiek detali naszej scenki już przy bazowej wartości ISO. Dla wyższej czułości, pojedynek nieco się wyrównuje, choć nadal Samsung radzi sobie lepiej. Rozczarowująca jest duża ilość zakłóceń na zdjęciu z Lumixa, zanim zostało poddane obróbce.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobny efekt w przypadku obydwu porównywanych aparatów. Ilość odzyskanych szczegółów jest minimalna i trudno wskazać faworyta w tym przypadku.

100 ISO
0 EV
−4 EV
NX300
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
160 ISO
GF6
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
NX300
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
1600 ISO
GF6
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny
NX300
Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny Panasonic Lumix DMC-GF6 - Zakres tonalny