Sony Alpha SLT-A58 - test aparatu
8. Zakres tonalny

Dla ISO 100 oraz najwyższej jakości zdjęć zakres tonalny jaki zarejestrowaliśmy wyniósł 6.3 EV. Widać zatem, że A58 uplasowała się pomiędzy Nikonem D3200 i Canonem 650D, bowiem wyniki w ich przypadku wyniosły odpowiednio 6.7 EV oraz 6 EV. Warto jednak zauważyć, że dla SNR=10 krzywa utworzona z punktów pomiarowych zmierzonych wartości zakresu dla A58 szybciej opada do zera niż w modelach konkurencji. Przykładowo, dla ISO 6400 rezultat wyniósł zero, natomiast zarówno w Nikonie jak i Canonie mamy wciąż do dyspozycji dynamikę na poziomie 1.2 EV.
Wyniki dla pozostałych kryteriów obrazu pokazują, że A58 góruje nad 650D mniej więcej do ISO 1600. D3200 z kolei utrzymuje swoją przewagę dla całego zakresu czułości i wszystkich SNR.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG można ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
| ISO | Granica bieli | |||
| 100 | 
  
  | 
 |||
| 200 | 
  
  | 
 |||
| 400 | 
  
  | 
 |||
| 800 | 
  
  | 
 |||
| 1600 | 
  
  | 
 |||
| 3200 | 
  
  | 
 |||
| 6400 | 
  
  | 
 |||
| 12800 | 
  
  | 
 |||
| 16000 | 
  
  | 
 |||
| ISO | Granica czerni | |||
| 100 | 
 
  | 
 |||
| 200 | 
 
  | 
 |||
| 400 | 
 
  | 
 |||
| 800 | 
 
  | 
 |||
| 1600 | 
 
  | 
 |||
| 3200 | 
 
  | 
 |||
| 6400 | 
  
  | 
 |||
| 12800 | 
  
  | 
 |||
| 16000 | 
  
  | 
 |||
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.
![]()  | 
| 100 ISO | |||
| 
 | 
 | 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 1600 ISO | |||
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
Efekt wyciągania z cieni przy ISO 100 jest gorszy w Sony niż w Nikonie, bowiem obserwujemy wyższy poziom szumu oraz niższy kontrast. Różnice nieco zacierają się po ustawieniu ISO 1600, jednak na zdjęciu z D7000 wciąż jesteśmy w stanie dostrzec więcej detali scenki.
Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Należy jednak zwrócić uwagę, że zdjęcia z A58 są odrobinę słabiej naświetlone, w skutek czego pozbawione są obszarów przepalonych, widocznych na wycinkach z D7000. 
| 100 ISO | |||
| 
 | 
 | 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 1600 ISO | |||
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|



                        





                        
                        
                        
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                        
                        
                        
                        
                        
                           
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.