Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sigma DP3 Merrill - test aparatu

24 lipca 2013

5. Jakość obrazu JPEG

DP3M oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:

  • 4704×3136 pix,
  • 3264×2176 pix,
  • 2336×1568 pix
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
Aparat udostępnia jedynie proste funkcje sterowania przetwarzaniem kolorów:
  • standardowe,
  • nasycone,
  • neutralne,
  • portret,
  • krajobraz,
  • FOV klasyczny błękit,
  • czarno-biały,
  • sepia.
Niezależnie od dokonanego wyboru mamy możliwość modyfikowania 3 parametrów:
  • kontrastu,
  • nasycenia,
  • ostrości.
Aparat nie oferuje możliwości sterowania poziomem odszumiania.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.


----- R E K L A M A -----

Ostrość
−1
Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+1
Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG

Analizując powyższe zdjęcia stwierdzamy, że na domyślnym stopniu wyostrzania fotografie wyglądają naturalnie, choć delikatnie widać zakłócenia w postaci efektu halo (czyli obwódki wokół kontrastowych krawędzi). Najniższy poziom daje naturalnie miękkie zdjęcia, a najwyższy – nieprzyjemne już w odbiorze deformacje.

Balans bieli

Sigma DP3M umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • Żarówka,
  • Świetlówka,
  • Lampa błyskowa,
  • Niestandardowy (według wzorca).

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 17.2 112.1
Słoneczny dzień Auto 22 112.6
Zacienienie Zacienienie 14.5 108.4
Zacienienie Auto 15 108.7
Żarówki Żarówki 39.8 112.9
Żarówki Auto 46.9 127.8
Zachmurzenie Zachmurzenie 19.4 121.1
Zachmurzenie Auto 16 114.3
5500K Auto 19.6 106.7

Tradycyjnie już spory błąd koloru występuje przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym. W wypadku DP3M możemy nawet mówić o bardzo słabym wyniku automatycznego korygowania punktu bieli. Zupełnie inne zachowanie aparatu obserwujemy dla każdego innego testowanego oświetlenia, poczynając od dziennego, zarówno słonecznego, jak i cienia, poprzez zachmurzone niebo aż po sztuczne światło o temperaturze 5000 K. Błąd utrzymuje się na rozsądnie niskim poziomie, a użycie dedykowanych ustawień powoduje wierniejsze przetwarzanie informacji o kolorze, choć przyznać trzeba, że różnica nie jest duża.

Analizując dane przedstawione w tabeli, zauważamy też, że Sigma DP2M ma tendencję do delikatnego przesycania kolorów – średnia odchyłka saturacji dla wszystkich pomiarów wynosi 3.8%.

Porównując opisywany aparat z konstrukcjami DP1M i DP2M, nie możemy oprzeć się wrażeniu, że DP3M najlepiej przetwarza kolory. To spostrzeżenie dziwi, gdyż wydawałoby się, że wszystkie konstrukcje są identyczne pod względem elektroniki i oprogramowania. Być może to wynik adresowania aparatu do fotografii portretowej? Niestety, nie jest nam dana taka wiedza.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG.

Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG

Do wartości ISO 400 szum jest niewielki. Musimy mieć świadomość, że oznacza to jedynie mocne odszumianie kanałów zielonego i czerwonego. Przy ISO 800 obserwujemy zmianę charakterystyki krzywej, a dalsze zwiększanie czułości ISO skutkuje coraz szybszym przyrostem szumu, aż do wartości 11% dla ISO 6400. To wynik, który plasuje opisywany aparat pomiędzy konstrukcjami DP1M a DP2M. Zdecydowanie praca na wysokiej czułości nie jest mocną stroną DP3M.

Aby ukazać, jak wartości wyznaczonego szumu przekładają się na obraz, prócz wykresów prezentujemy tabelkę z fragmentami zdjęć scenki testowej (w skali 1:1) wykonanych przy najniższym stopniu wyostrzania.

Sigma DP3 Merrill - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list czułość oraz odpowiednie modele przetestowanych aparatów, dla których mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Pokazane wycinki obrazują zachowanie widoczne na wykresie powyżej. Do ISO 1600 szum właściwie nie występuje na zdjęciach, jednak zwiększanie czułości o 1 stopień powoduje znaczny i niespodziewany jego przyrost. Dzięki swojej drobnoziarnistości nie przeszkadza on bardzo w odbiorze fotografii w przeciwieństwie do obserwowanego zanikania głębi koloru wraz ze zwiększaniem czułości. To spora wada, w pewnym sensie dyskwalifikująca aparat w zastosowaniach wymagających wysokiej czułości ISO.

Najbardziej zadziwia zachowanie wszystkich trzech aparatów DPM dla wysokiej czułości (ISO 3200 i 6400). Co prawda w każdym z nich obraz jest bardzo słabej jakości, szum wysoki i o nieciekawej strukturze, jednak widoczne różnice w kolorystyce dobitnie świadczą o rozbieżnościach w algorytmach konwersji obrazu z matrycy, w które zostały wyposażone wspomniane modele.