Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-P5 - test aparatu

8 sierpnia 2013
Maciej Latałło Komentarze: 43

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Wyniki, które otrzymaliśmy dla Olympusa E-P5, prezentujemy na poniższym wykresie.

Olympus E-P5 - Zakres tonalny

W tej kategorii, E-P5 zachowuje się bardzo podobnie do OM-D E-M5, krótko mówiąc – bardzo dobrze. Teoretycznie nie jest to zaskoczeniem, w praktyce jednak osiągi PEN-a E-PM2 różniły się w pewnym stopniu od OM-D, a w obu tych modelach odnajdziemy analogiczne sensory. Dla wysokiej jakości zdjęć, porównywalne wyniki co w E-P5, zarejestrowaliśmy także w Fujifilm X-E1. Z kolei dla SNR=10, PEN zanotował odrobinę wyższe rezultaty. Jak widać na powyższym wykresie, wartości zakresu dla ISO 100 są niższe od ISO 200. Warto jednak zwrócić uwagę, że jest to rozszerzona wartość czułości, a zatem wartości uzyskane przy jej wykorzystaniu należy traktować z pewną rezerwą.


----- R E K L A M A -----

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
200 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
400 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
800 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
12800 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
25600 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
200 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
400 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
800 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
1600 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
3200 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
6400 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
12800 Olympus E-P5 - Zakres tonalny
25600 Olympus E-P5 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 160 i przysłonie f/20 oraz ISO 1600 i przysłonie f/16. Dodatkowo, scenkę sfotografowaliśmy aparatem Olympus E-P5 wykorzystując czułość ISO 100 i przysłonę f/16. Czasy otwarcia migawki wynosiły odpowiednio 30 s dla niższych i 2 s dla wyższej czułości. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe.

Olympus E-P5 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
E-P5
Olympus E-P5 - Zakres tonalny Olympus E-P5 - Zakres tonalny
160 ISO
G6
Olympus E-P5 - Zakres tonalny Olympus E-P5 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-P5
Olympus E-P5 - Zakres tonalny Olympus E-P5 - Zakres tonalny
G6
Olympus E-P5 - Zakres tonalny Olympus E-P5 - Zakres tonalny

Prezentowane powyżej wycinki mówią same za siebie. Szum na obrazach z Panasonika jest o wiele bardziej intensywny niż w Olympusie. Zdjęcia wykonane za pomocą Lumiksa na czułościach ISO 160 i 1600 w zasadzie niewiele się od siebie różnią. Rozczarowująca jest także duża ilość zakłóceń na fotografiach nie poddanych jeszcze obróbce.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobny efekt w przypadku obydwu porównywanych aparatów. Ilość odzyskanych szczegółów jest minimalna i trudno wskazać faworyta w tym przypadku. Warto jeszcze zwrócić uwagę na fakt, że obraz z PEN-a przy ISO 100 jest znacznie jaśniejszy. Aparat ten ma najwyraźniej zupełnie inaczej skalibrowaną tę wartość czułości, gdyż zachowaliśmy równoważne parametry ekspozycji.

100 ISO
0 EV
−4 EV
E-P5
Olympus E-P5 - Zakres tonalny Olympus E-P5 - Zakres tonalny
160 ISO
G6
Olympus E-P5 - Zakres tonalny Olympus E-P5 - Zakres tonalny
1600 ISO
E-P5
Olympus E-P5 - Zakres tonalny Olympus E-P5 - Zakres tonalny
G6
Olympus E-P5 - Zakres tonalny Olympus E-P5 - Zakres tonalny