Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus OM-D E-M1 - test aparatu

28 października 2013
Maciej Latałło Komentarze: 138

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Wyniki, które otrzymaliśmy dla Olympusa E-M1, prezentujemy na poniższym wykresie.

Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny

Wyniki testu zakresu tonalnego nieco nas rozczarowały. O ile maksymalny rezultat dla ISO 200 (ISO 100 jest wartością rozszerzoną) i SNR=10 wynosi 6.4 EV (w E-M5 było 6.6 EV) i nie daje większych powodów do narzekań, to wraz ze zwiększaniem czułości, osiągi E-M1 są coraz słabsze. Dla wysokiej jakości zdjęć przewaga starego OM-D nad nowym dochodzi nawet do 1 EV na najwyższych czułościach. Prawdę powiedziawszy po udoskonalonym modelu spodziewaliśmy się nieco lepszego zachowania w tej kategorii.


----- R E K L A M A -----

X-Pro1 generalnie także nieco lepiej wypadł od E-M1. Wprawdzie dla SNR=1 i ISO 200 oraz 400 Olympus minimalnie go wyprzedza, ale dla pozostałych kryteriów obrazu górą pozostaje aparat Fujifilm. GH3 z kolei radzi sobie najsłabiej z porównywanej grupy aparatów w całym zakresie czułości i dla wszystkich SNR.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
200 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
400 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
800 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
1600 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
3200 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
6400 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
12800 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
25600 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
200 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
400 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
800 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
1600 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
3200 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
6400 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
12800 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
25600 Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Testowanym aparatem zdjęcia wykonaliśmy przy czułościach ISO 200 oraz 1600 i przysłonach odpowiednio f/16 oraz f/11. Dodatkowo, scenkę sfotografowaliśmy aparatem Fujifilm X-E1 przy identycznych parametrach ekspozycji. W obu aparatach czasy otwarcia migawki wynosiły odpowiednio 30 s dla niskich i 2 s dla wysokiej czułości. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe.

Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny

200 ISO
OM-D E-M1
Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
X-E1
Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
1600 ISO
OM-D E-M1
Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
X-E1
Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny

Po rozjaśnieniu zdjęć z E-M1 na ISO 200 można śmiało stwierdzić, że widać na nich praktycznie tylko szum. X-E1 poradził sobie dużo lepiej, bowiem udało się odzyskać sporą ilość szczegółów. Dla czułości ISO 1600 rozjaśnianie daje słabe wyniki w obu aparatach. Wciąż jednak X-E1 zachowuje się lepiej, ponieważ da się dostrzec zarysy szczegółów, a szum jest niższy niż w E-M1. Warto jeszcze zwrócić uwagę, że na wycinkach z OM-D sprzed obróbki szum jest wyższy dla ISO 200 niż 1600. Przyczyn takiego stanu rzeczy należy najprawdopodobniej upatrywać w dłuższej ekspozycji dla ISO 200, z czym wiąże się silny wpływ szumu termicznego (co pokazaliśmy w rozdziale szóstym, części poświęconej darkom).

W kategorii przyciemniania jasnych partii obrazu nie widać już tak wyraźnych różnic. Przede wszystkim, zdjęcia z X-E1 są nieco jaśniejsze niż z OM-D, mimo zachowania takich samych parametrów ekspozycji.

200 ISO
OM-D E-M1
Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
X-E1
Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
1600 ISO
OM-D E-M1
Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny
X-E1
Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny Olympus OM-D E-M1 - Zakres tonalny