Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Coolpix P7800 - test aparatu

19 grudnia 2013

5. Jakość obrazu JPEG

P7800 oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:

  • 4000×3000,
  • 3984×2656 (3:2),
  • 3968×2322 (16:9),
  • 3264×2448,
  • 3000×3000 (1:1),
  • 2272×1704,
  • 1600×1200,
  • 640×480
oraz w następujących formatach:
  • JPEG,
  • RAW (NRW),
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia w wymienionej rozdzielczości mogą być zapisywane w dwóch jakościach:
  • fine – o współczynniku kompresji 1:4,
  • norm – o współczynniku kompresji 1:8.
Zdjęcia JPEG możemy modyfikować, używając opcji PictureControl:
  • standard,
  • neutralny,
  • żywy,
  • monochromatyczny,
  • niestandardowy 1,
  • niestandardowy 2.
Każdy z tych zestawów (za wyjątkiem monochromatycznego) możemy dostosowywać do swoich potrzeb, sterując:
  • wyostrzaniem – automatycznie lub w zakresie od 0 do 6,
  • kontrastem – automatycznie lub w zakresie od −3 do 3,
  • nasyceniem – automatycznie lub w zakresie od −3 do 3.
W wypadku profilu monochromatycznego do dyspozycji mamy sterowanie:
  • wyostrzaniem – automatycznie lub w zakresie od 0 do 6,
  • kontrastem – automatycznie lub w zakresie od −3 do 3,
  • efektem filtra – użycie filtrów korekcyjnych (żółty, pomarańczowy, czerwony lub zielony),
  • zabarwieniem – czarno-białe, sepia oraz cyjanotypia (regulowane w zakresie 1 do 7).

Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG



----- R E K L A M A -----

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 1600
Odszumianie
słabe
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
ISO 3200
Odszumianie
słabe
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
słabe
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG

Dopiero najwyższe czułości pokazują wyraźnie efekt odszumiania, czyli degradację detalu. Przy ISO 1600 trudno w prezentowanych wycinkach doszukać się jakiejkolwiek różnicy pomiędzy poszczególnymi poziomami odszumiania. Wynika to po części z niemal zerowego wyostrzania plików JPEG, a co za tym idzie – dosyć rozmytego obrazu. Niestety, trzeba uznać, że aparat sam tak mocno modyfikuje dane dla wysokich czułości ISO, że dalsza korekta pozostawiona użytkownikowi nie wnosi już niczego do obrazu.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG

W przeciwieństwie do redukcji szumu, wyostrzanie ma dość spory zasięg działania i należy uznać, że pozostawienie tego parametru na domyślnej wartości, jaką jest 0, daje najlepsze i najbardziej naturalne rezultaty. Każde zwiększenie nastawy będzie niosło ze sobą ryzyko powstawania coraz to wyraźniejszego efektu halo. Najniższa dostępna wartość tworzy za to bardzo miękkie obrazy.

Balans bieli

Korzystając z Q.MENU, mamy możliwość ustawiania balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • automatyczny (standardowy oraz ocieplony),
  • światło dzienne,
  • światło żarowe,
  • światło jarzeniowe FL1, FL2 oraz FL3,
  • pochmurno,
  • lampa błyskowa,
  • manualna (wartość w kelwinach),
  • pomiar według wzorca (PRE1–3).
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 6-stopniowej skali.

Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.43 108
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.7 108.8
Zacienienie Auto 5.47 112.9
Żarówki Auto 11.9 106.7
Żarówki Żarówki 7.19 92.62
Żarówki 3000K 7.15 92.75
5500K Auto 5.97 114.4
5500K 5500K 9.7 117.1

Jak widać, aparat dość dobrze przetwarza kolory. Tradycyjnie spory błąd koloru występuje przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym. W tym wypadku dedykowany tryb radzi sobie dużo lepiej, dając podobny błąd jak ręcznie wybrana wartość temperatury wyrażonej w kelwinach.

Uzyskane wyniki pokazują, że zwykle nasycenie koloru utrzymuje się na odpowiednim poziomie, a średnia odchyłka od wartości idealnej wynosi 7.2%. Ważnym spostrzeżeniem jest, że przy wyborze automatycznego balansu bieli w świetle żarowym nie odnotowujemy dużego przesycenia. Natomiast gdy ustawimy dla tego typu oświetlenia program dedykowany, nasycenie nie osiąga nawet wartości 100%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG

Testowany aparat zachowuje się identycznie jak model P7700. Dla całego spektrum dostępnych czułości wartość składowej niebieskiej nie jest tak dobrze skorygowana jak inne, co sugeruje, że szum na zdjęciach cechować będzie niebieska dominanta. Widzimy także aktywację procedur odszumiania po przekroczeniu progu ISO 200. Dla wyższych wartości czułości poziom szumu proporcjonalnie zwiększa się, a co za tym idzie – trudno coś zarzucić obrazowi.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Nikon Coolpix P7800 - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Musimy wziąć pod uwagę, że przedstawione do porównania wycinki pobrane zostały ze zdjęć wykonanych z najniższym możliwym do ustawienia wyostrzaniem. Oznacza to, że gdy będziemy chcieli uzyskać większe odbitki (np. 15×20 cm), aby oddać szczegóły na fotografii, nie obędzie się bez dodatkowego wyostrzania. Trzeba przyznać, że szum nawet na wysokich czułościach ISO nie jest widoczny. Tak samo jak niewidoczny jest też detal.