Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-3 - test aparatu

20 stycznia 2014
Maciej Latałło Komentarze: 293

6. Jakość obrazu JPEG

Maksymalna rozdzielczość zdjęć JPEG wynosi 6016×4000 (24 MPix). Dostępne są także niższe rozdzielczości: 4608×3072 (14 MPix), 3072×2048 (6 MPix) lub 1728×1152 (2 MPix). Kompresja JPEG-ów oznaczona jest w aparacie gwiazdkami. Im więcej gwiazdek, tym jest ona mniejsza.

Przycisk kierunkowy „w prawo” umożliwia zmianę wyglądu zdjęć JPEG. Dostępnych jest 9 trybów: Jasny, Naturalny, Portret, Pejzaż, Żywe, Blady, Pomijanie wybielania, Film odwracalny, Monochromatyczny oraz Krosowanie. Mogą one być regulowane w 9-stopniowej skali pod względem: nasycenia, odcienia, jasności, kontrastu, ostrości lub tonowania (jasne/ciemne). Dodatkowo przy wyborze trybu Monochromatycznego można użyć filtru kolorowego (zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, błękitny, niebieski lub podczerwony).

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z lustrzanek Canon 70D oraz Nikon D7100. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.

Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jeśli chodzi o odwzorowanie detali na bazowej czułości, K-3 musi uznać wyższość D7100, choć prawdę powiedziawszy przewaga Nikona jest stosunkowo niewielka. Canon ustępuje rywalom w tej kategorii za sprawą mniejszej liczby pikseli znajdujących się na jego matrycy. We wszystkich trzech lustrzankach wybranych do powyższego porównania nie mamy do czynienia z wyostrzaniem na minimalnym poziomie tego parametru. Z tego względu, obraz przez nie generowany może się wydawać miękki, w porównaniu np. do kompaktu Sony RX1R, gdzie wyostrzanie nawet przy ustawieniu −3 jest wyraźne.

Pod względem szumów, do ISO 1600, a nawet 3200, trudno zauważyć wyraźne różnice pomiędzy lustrzankami wybranymi do naszego zestawienia. Od ISO 6400 zdjęcia z Pentaksa wydają się charakteryzować nieco niższym poziomiem zakłóceń niż rywale, jednak dostrzegamy również spadek szczegółowości zdjęć. To może być efekt odszumiania, mimo iż wyłączyliśmy je w menu aparatu. Nasze przypuszczenie wynika również z faktu, iż producent w wielu swoich modelach lustrzanek niejako wymuszał stosowanie redukcji zakłóceń. Jak to wygląda w rzeczywistości w wypadku K-3 – przekonamy się w następnym rozdziale.


Wyostrzanie

W Pentaksie K‑3 skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −4 a +4, ze skokiem jednostkowym. Dodatkowo dostępne są dwie metody uwydatniania obrazu: „precyzyjna ostrość” oraz „wysoka ostrość” (oznaczone literami odpowiednio „F” i „EX” przy skali wyostrzania w momencie aktywacji). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych z wyostrzaniem w ustawieniach skrajnych i ustawieniu środkowym. Pokazujemy również zdjęcia z włączoną opcją „precyzyjna ostrość”, a także „wysoka ostrość”.

Pentax K‑3, ISO 100
wyostrzenie −4
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie −4 (F)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie −4 (EX)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0 (F)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0 (EX)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +4
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +4 (F)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +4 (EX)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG

Zerowy stopień wyostrzania oferuje optymalne wydobycie detali (naszym zdaniem w szczególności dobrze prezentuje się opcja „precyzyjna ostrość”) i może być polecane dla osób korzystających wyłącznie z formatu JPEG i nie planujących dalszej obróbki zdjęć. Z kolei stopień maksymalny powoduje bardzo mocne podkreślenie krawędzi i występowanie efektu „halo”. Minimalne wyostrzanie, z którego korzystamy podczas naszych porównań, daje zdecydowanie miękki obraz, jednak znakomicie nadający się do późniejszej obróbki.


Zdjęcia HDR

Funkcję wykonywania zdjęć o rozszerzonej rozpiętości tonalnej odnajdziemy w menu fotografowania. Do wyboru mamy następujące opcje: HDR Auto, HDR 1, HDR 2 i HDR 3, które różnią się sposobem obróbki obrazu. W każdym przypadku możemy również określić różnicę ekspozycji kolejno wykonywanych klatek: ±1, ±2 lub ±3 EV. Ponadto, możemy aktywować funkcję automatycznego wyrównania obrazu (przydatną gdy nie fotografujemy ze statywu). Obraz wynikowy jest składany przez aparat w pełni automatycznie. Oprócz rejestracji HDR-ów, większą rozpiętość tonalną na zdjęciach możemy uzyskać przy wykorzystaniu dwóch dodatkowych funkcji: kompensacji prześwietleń oraz cieni. Pierwszą możemy tylko włączyć lub wyłączyć, natomiast druga posiada dodatkowo trzy stopnie intensyfikacji efektu. Poniżej zamieszczamy przykładowe zdjęcia wykonane testowanym aparatem z użyciem wspomnianych wyżej funkcji.

Zdjęcie bez efektów
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (AUTO), kompensacja cienia (OFF)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (OFF), kompensacja cienia (AUTO)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (OFF), kompensacja cienia niska
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (OFF), kompensacja cienia średnia
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (OFF), kompensacja cienia wysoka
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Kompensacja prześwietlenia (AUTO), kompensacja cienia wysoka
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
HDR AUTO (±1 EV)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
HDR AUTO (±2 EV)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
HDR AUTO (±3 EV)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 1 (±1 EV)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 1 (±2 EV)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 1 (±3 EV)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 2 (±1 EV)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 2 (±2 EV)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 2 (±3 EV)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 3 (±1 EV)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 3 (±2 EV)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
HDR 3 (±3 EV)
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG

Filtry cyfrowe

W menu K‑3 mamy do dyspozycji kilka filtrów cyfrowych, które opisujemy poniżej oraz prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z ich zastosowaniem:

  • ekstrakcja kolorów – umożliwia wyodrębnienie jednego lub dwóch z 6 kolorów (czerwony, różowy, niebieski, jasnoniebieski, zielony, żółty) pozostawiając resztę obrazu czarno-białą; można również regulować zakres koloru do usunięcia w 5-stopniowej skali,
  • aparat dziecinny – możliwość trzystopniowej regulacji poziomu cieni, rozmycia oraz ustawienia przełamania odcienia dla kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego lub żółtego,
  • retro – ustawienia tonowania na 7-stopniowej skali B-A (niebieski-bursztynowy) oraz 4 ustawienia dotyczące ramki: wyłączona, wąska, średnia, gruba,
  • wysoki kontrast – 5-stopniowa regulacja kontrastu,
  • cieniowanie – 7-stopniowa regulacja poziomu cieni oraz 4 ustawienia dotyczące jego rozłożenia,
  • odwróć kolor,
  • uwypuklenie jednego koloru – do wyboru: czerwony, purpurowy, niebieski, jasnoniebieski, zielony, żółty,
  • uwypuklenie monochromatyczne – 3-stopniowa regulacja intensywności efektu.

Filtry wyłączone
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Ekstrakcja koloru
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Aparat dziecinny
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Retro
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Wysoki kontrast
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Cieniowanie
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Odwróć kolor
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Uwypuklenie jednego koloru
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Uwypuklenie monochromatyczne
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG



Krosowanie

Do dyspozycji użytkownika jest 7 ustawień kolorystycznych: jeden efekt losowy, trzy efekty zdefiniowane przez producenta oraz trzy (oznaczone symbolem „My”) pod którymi można zapisać własne ustawienia krosowania na podstawie wykonanego już zdjęcia. Przykładowe zdjęcia z użyciem filtrów „Krosowanie” prezentujemy poniżej.

Bez efektu
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Losowy
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Ustawienie 1
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Ustawienie 2
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG
Ustawienie 3
Pentax K-3 - Jakość obrazu JPEG