Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Pentax K-3 - test aparatu

20 stycznia 2014
Maciej Latałło Komentarze: 293

8. Zakres i dynamika tonalna

Zakres tonalny

Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia, powodując posteryzację.

Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna

Z wykresu przedstawionego powyżej możemy odczytać, że dla najniższej czułości liczba tonów wynosi ponad 360, czyli otrzymujemy 8.5-bitowy zapis danych. To świetny wyniki zapewniający naprawdę dobre oddanie przejść tonalnych. Dalsze zwiększanie czułości ISO powoduje degradację zakresu tonalnego aż do wartości 4.2 bita dla ISO 51200. Daje to nam około 18 przejść tonalnych. Widoczne na wykresie załamanie (powyżej ISO 800) może sugerować manipulację danymi z matrycy.

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 100 testowany aparat osiągnął 8.9 EV, co można śmiało uznać za świetny wynik. Wprawdzie brakuje mu trochę do pełnoklatkowego D610 (blisko 10 EV), jednak naprawdę nie mamy na co narzekać. Biorąc pod uwagę SNR=1 (czyli niską jakość), zarejestrowaliśmy dynamikę na poziomie 13.4 EV, co oznacza potencjalnie niezłe możliwości uzyskania informacji z ciemnych partii obrazu. Czy okaże się to przydatne w praktyce, przekonamy się w dalszej części tego rozdziału.

Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowane na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu.

Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna

Wartość 0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR=10 (wysoka), 4 (dobra), 2 (średnia) i 1 (niska). Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości obrazu. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Gdy np. uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB, widzimy, że dla ISO 1600 dynamika sięga ok. 7.5 EV.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Klinięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica czerni i bieli
100
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
200
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
400
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
800
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
1600
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
3200
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
6400
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
12800
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
25600
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
51200
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna

100 ISO
0 EV
+4 EV
K-3
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
D7000
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
K-3
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
D7000
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna

W tej kategorii można uznać remis pomiędzy K-3 i D7000, a nawet z lekkim wskazaniem na Pentaksa. Przy ISO 100 obserwujemy całkiem sporo szczegółów na zdjęciach z K-3. W wypadku Nikona jest podobnie, choć tutaj silnie dominuje niebieska składowa szumu, co objawia się wyraźnym zafarbem w tym kolorze. Dla ISO 1600 na zdjęciach z obu lustrzanek zakłócenia są bardzo intensywne, lecz da się dostrzec zarys detali scenki.


Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Drobne różnice mogą wynikać z faktu różnej jasności oryginalnych zdjęć.

100 ISO
0 EV
−4 EV
K-3
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
D7000
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
K-3
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna
D7000
Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna Pentax K-3 - Zakres i dynamika tonalna