Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon PowerShot G1 X Mark II - test aparatu

23 lipca 2014

5. Jakość obrazu JPEG

G1X Mark II oferuje zapis zdjęć w następujących bazowych rozdzielczościach:
  • L, czyli 4352×2904,
  • M1, czyli 3072×2048,
  • M2, czyli 2048×1368,
  • S, czyli 640×424
oraz w następujących formatach:
  • JPEG,
  • RAW (CR2),
  • RAW+JPEG.
Podane powyżej rozdzielczości tyczą się proporcji boków 3:2. Dostępne są też inne formaty: 4:3, 16:9, 4:5 i 1:1. Zdjęcia w formacie JPEG można zapisywać w jakości fine i normal.

Pliki JPEG możemy modyfikować, używając opcji „Moje kolory”. Mamy do wyboru opcje:

  • barwy wzmocnione,
  • barwy naturalne,
  • sepia,
  • czerń i biel,
  • intensywne kolory,
  • odcień skóry słaby,
  • odcień skóry mocny,
  • korekta błękitu,
  • korekta zieleni,
  • korekta czerwieni,
  • kolory własne.
Ostatni wariant umożliwia ręczne dopasowanie parametrów przetwarzania kolorów poprzez ustalenie poziomu kontrastu, ostrości i nasycenia barw, intensywności odcieni czerwieni, zielonego i niebieskiego oraz odcieni skóry. Wszystkie te parametry można ustawiać w zakresie 1–5. Te nastawy nie są dostępne, gdy wraz z plikiem JPEG będziemy chcieli zapisać dane w formacie RAW – w takim wypadku aparat wymusi użycie domyślnych wartości.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji odszumiania oraz wyostrzania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG

Trudno zauważyć różnice w poziomie odszumiania. Oznacza to, że proces odszumiania sam z siebie jest na tyle silny (nawet przy ustawieniu „niskie”), a utrata szczegółów tak duża, że sterowanie poziomem tej funkcji wydaje się bezcelowe.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednio, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG zrobione w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG

Mimo już dość silnego wyostrzania plików JPEG możemy ten efekt dodatkowo wzmocnić, choć jak widać na zaprezentowanych wycinkach, zakres manewru jest stosunkowo niewielki. Skutkiem tego efekt nie jest bardzo przeszkadzający nawet przy najwyższym możliwym ustawieniu. Wydaje się jednak, że środkowa nastawa daje najlepsze rezultaty wizualne.

Balans bieli

Aparat G1X Mark II umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • automatyczny,
  • słoneczny dzień,
  • miejsca zacienione,
  • pochmurny dzień,
  • żarówki,
  • świetlówki,
  • świetlówki H,
  • lampa błyskowa,
  • pod wodą,
  • według wzorca 1,
  • według wzorca 2.
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w kilkustopniowej skali. Definiowanie balansu wg wzorca jest banalnie proste – wystarczy przy wyborze WB wcisnąć klawisz DISP.

Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.28 115.7
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.21 117.4
Zacienienie Auto 8.2 123.1
Zacienienie Zacienienie 7.15 124.6
Zachmurzenie Auto 5.12 117
Zachmurzenie Zachmurzenie 5.7 118.1
Żarówki Auto 12.4 119.1
Żarówki Żarówki 6.41 118.6
5500K Auto 6.42 124.2
Błysk Błysk 4.58 108.9

Jak widać, aparat dość dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów, za wyjątkiem automatyki przy świetle żarowym. Oczywiście zastosowanie dedykowanego programu dla światła żarowego daje dużą poprawę – to dobry znak. W praktyce można uznać, że aparat w większości przypadków dobiera cieplejszą kolorystykę.

Uzyskane wyniki pokazują też, że kolory są lekko przesycone, a wartość średnia ze wszystkich pomiarów wynosi 118%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Błysk
Balans bieli: Błysk
Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG

Za wyjątkiem dwóch najniższych czułości, krzywa do czułości ISO 1600 narasta liniowo. Przekroczenie tej czułości powoduje najwyraźniej zmianę pracy algorytmów odszumiania, gdyż nachylenie prostej jest odmienne, a także widać silniejszą korektę niebieskiej części widma. Zwróćmy też uwagę na stosunkowo niski całkowity poziom szumu – dla żadnej z czułości nie przekracza on poziomu 1.5% – to świetny wynik!

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Canon PowerShot G1 X  Mark II - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Wycinki w zasadzie potwierdzają to, co widzieliśmy już na wykresie szumu – nawet na najwyższych czułościach zakłócenia są słabo widoczne, a obrazy z G1X oraz G1X Mark II są właściwie nie do rozróżnienia. Jakość obrazu pod względem poziomu szumu jest porównywalna z konstrukcjami 4/3, takimi jak np. Panasonic GH4, jednak obraz z Canona zawiera mniej detali, co powiązane jest zapewne z silniejszym odszumianiem danych. Gdy zestawimy opisywany model z Sony RX100 II – w tym wypadku obrazy nawet dla najwyższego ISO są podobnej jakości, jednak kompakt Sony dysponuje wyższą rozdzielczością. Ciekawie wygląda też porównanie z aparatem Ricoh GR, czyli konstrukcją z matrycą APS-C. Aparat ten posiada widocznie wyższe zaszumienie na ISO 12800, jednak słabszy proces ich redukcji spowodował lepsze zachowanie detali na zdjęciu.