Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7S - test aparatu

30 września 2014
Maciej Latałło Komentarze: 275

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Jak widać, utrzymuje się on na relatywnie niskim poziomie. W przebiegu poszczególnych składowych łatwo zaobserwować wielokrotne załamania, świadczące o odszumianiu. Biorąc pod uwagę, że A7S to sprzęt adresowany do zaawansowanego użytkownika, naszym zdaniem takie działanie nie powinno mieć miejsca.

Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A7S przewidziano (przynajmniej teoretycznie) możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Oprócz nich, istnieje także dodatkowa funkcja zwana wieloklatkową redukcją szumu, działająca tylko dla JPEG-ów. Jej działanie polega na tym, że po wciśnięciu przycisku migawki aparat wykonuje kilka ekspozycji, z których składa finalne zdjęcie z uśrednionym szumem. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich czterech ustawień odszumiania dostępnych w A7S, dla czułości ISO 25600, 51200 i 102400.


----- R E K L A M A -----

ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 51200
Odszumianie wyłączone
Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 102400
Odszumianie wyłączone
Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW

W przypadku dwóch pierwszych wartości czułości, kolejne stopnie odszumiania sprawdziły się całkiem nieźle. Widać zmniejszenie poziomu szumu, przy czym detale nie są drastycznie redukowane. Przy ISO 102400 jakość obrazu jest na tyle słaba, że trudno mówić o przewadze jednego ustawienia nad innymi.


Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7S wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona 5D MkIII i Nikona Df. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Przeprowadzenie porównania w kwestii odwzorowania detali jest utrudnione ze względu na duże różnice w liczbie pikseli matryc testowanych aparatów. Warto natomiast zestawić wycinki zdjęć z A7S oraz Nikona D3s. Obydwa modele wypadają bardzo porównywalnie zarówno w kategorii szczegółowości, jak i ilości szumu. Prawie w całym zakresie czułości poziom zakłóceń jest podobny, dopiero dla ISO 102400 uwidaczniają się różnice na korzyść bezlusterkowca Sony.

Pod względem zaszumienia obrazu, A7S nie ustępuje także Canonowi 5D MkIII, ani Nikonowi Df. Trzeba przyznać, że wszystkie omawiane aparaty oferują zbliżony poziom jakości, bowiem różnice w ilości zakłóceń są w zasadzie minimalne.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje. Ze względu na szeroki zakres dostępnych czułości oraz wysokie wartości poziomu szumu dla maksymalnego ISO, zdecydowaliśmy się zaprezentować wyniki na dwóch oddzielnych wykresach.

Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW

Aż do czułości ISO 51200 nie obserwujemy niepokojących załamań, świadczących o manipulacji danymi z matrycy na poziomie plików RAW. Dopiero od ISO 102400 widzimy, że wzrost wartości nie ma charakteru wykładniczego.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji. Żeby zachować lepszą czytelność, ograniczyliśmy zakres czułości zaznaczonych na osi poziomej do wartości ISO 102400 – najwyższej dostępnej w Nikonie D3s.

Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW

Ze względu na duże różnice w fizycznych rozmiarach senseli matryc omawianych aparatów, zdecydowaliśmy się porównać A7S tylko z Nikonem D3s. Wykres pokazuje, że aż do ISO 25600 idą one praktycznie „łeb w łeb”. Przy maksymalnej zaprezentowanej czułości, Sony ma przewagę nad Nikonem, aczkolwiek tylko dzięki odszumianiu RAW-ów.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. W tym przypadku również zastosowaliśmy analogiczny podział na dwa wykresy, by w bardziej przejrzysty sposób zaprezentować otrzymane wartości.

Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW


Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7R na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 128, jednak od pewnego momentu zaczyna powoli maleć. Co ciekawe, dla maksymalnej czułości znów nieco wzrasta. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–255. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
409600 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW


Do wyglądu histogramów wygenerowanych dla zdjęć w zakresie czułości ISO 50–6400 trudno mieć jakieś szczególne zastrzeżenia. Ich kształt przypomina rozkład Poissona i nie dostrzegamy w nich nic niepokojącego. Od ISO 6400 maksimum rozkładu zaczyna przesuwać się w lewo (na co wskazują średnie wartości sygnału zaprezentowane w tabelce poniżej), a od ISO 51200 znajduje się w zerze. Również od tej czułości odchylenia standardowe są większe od średnich wartości sygnału. Można zaryzykować stwierdzenie, że zakres powyżej 51200 uzyskiwany jest na drodze programowej.

Patrząc na same darki można mieć zastrzeżenia do tych wykonanych na najwyższych czułościach. Uwagę zwracają jaśniejsze narożniki po lewej stronie kadru – zarówno na górze, jak i na dole. Przyczyna ich powstawania nie leży z pewnością w szumie termicznym powodowanym przez długie ekspozycje, bowiem taki sam efekt obserwujemy nawet przy czasie naświetlania wynoszącym 1/8000 s. Na plus należy zaliczyć brak oznak bandingu.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 127.796 0.455
100 127.775 0.46
200 127.59 0.687
400 127.559 0.989
800 126.848 2.044
1600 126.285 3.834
3200 126.377 6.456
6400 125.283 12.69
12800 117.116 27.080
25600 109.12 53.668
51200 96.478 100.489
102400 105.497 136.963
204800 133.215 227.61
409600 190.37 328.952

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW
409600 Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7S - Szumy i jakość obrazu w RAW