Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon 1 V3 - test aparatu

26 września 2014
Szymon Starczewski Komentarze: 69

6. Jakość obrazu JPEG

W Nikonie 1 V3 zdjęcia JPEG możemy zapisywać w trzech rozdzielczościach (rozmiarach):
  • L – 5232×3488 pix,
  • M – 3920×2616 pix,
  • S – 2608×1744 pix.
Do wyboru mamy również dwa stopnie kompresji: Fine (1:4) lub Normal (1:8).

W menu w kategorii „przetwarzanie zdjęć” znajdziemy znaną z lustrzanek Nikona funkcję przetwarzania obrazu (Picture Control), pozwalającą wybrać jedną z następujących opcji: Standardowe, Neutralne, Żywe, Monochromatyczne, Portret oraz Krajobraz. W każdym z tych ustawień mamy możliwość zmiany wyostrzenia (od 0 do 9), kontrastu (od −3 do 3), nasycenia (od −3 do 3), jasności (od −1 do 1) i odcienia (od −3 do 3). Przy ustawieniu Monochromatycznym, zamiast regulacji nasycenia i odcienia, ustawić można efekty filtrów i zabarwienie. W obrębie poszczególnych stylów mamy dodatkowo możliwość regulacji następujących parametrów:

  • dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
    • Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
  • dostępne we wszystkich stylach:
    • wyostrzanie – automatyczne lub w skali od 0 do 9,
    • kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
    • jasność – w skali od −1 do +1,
  • dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
    • nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
    • odcień – w skali od −3 do +3,
  • dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
    • efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęciach czarno-białych (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
    • zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple).

W Nikonie 1 V3 do dyspozycji mamy zakres czułości od ISO 160 do 12800 z krokiem 1 EV. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Samsunga NX Mini i Sony RX100 II. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.


----- R E K L A M A -----

Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG


W Nikonie V3, na najniższych czułościach JPEG-i oferują całkiem dobrą jakość obrazu. Jak na niewyostrzone pliki ilość odwzorowywanych szczegółów wydaje się być rozsądna. Pod tym względem obraz z pewnością prezentuje się lepiej niż w V2. Niestety, dobrze jest tylko mniej więcej do ISO 800. Przy czułości ISO 1600 można już dojrzeć ślady szumu i spadek szczegółowości obrazu spowodowany procesem redukującym zakłócenia. Dalsze zwiększanie ISO powoduje szybkie pogarszanie się jakości obrazu, spowodowane głównie coraz wyraźniejszą degradacją detali. Przy dwóch najwyższych czułościach obraz wygląda już naprawdę słabo. O ile jeszcze ISO 6400 można uznać za marginalnie użyteczne (jeśli nie zależy nam na drobnych szczegółach), o tyle maksymalną czułość można spokojnie uznać za bezużyteczną.

W porównaniu do zaprezentowanych aparatów jakość obrazu w V3 utrzymuje całkiem dobry poziom na niższych czułościach. Można zauważyć, że z całej stawki pozytywnie wyróżnia się Samsung. Trzeba jednak pamiętać, że w jego przypadku silne wyostrzanie powoduje iż obraz wygląda atrakcyjniej. W stosunku do RX100 II natomiast daje się zauważyć w V3 nieznacznie większą ilość szczegółów obrazu. W miarę wzrostu czułości nieznaczna przewaga testowanego Nikona nad kompaktem Sony zanika. W obu aparatach degradacja detali przebiega podobnie, choć można zauważyć, że na dwóch najwyższych ISO V3 nawet przegrywa ten pojedynek.

Wyostrzanie

Wyostrzenie zdjęć JPEG można regulować w Nikonie 1 V3 w skali od 0 do 9. Efekt działania tego procesu dla trzech różnych ustawień można obejrzeć poniżej.

Nikon 1 V3, ISO 160
wyostrzenie 0
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 4
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 9
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG

Jak widać, skala wyostrzania JPEG-ów w V3 obejmuje szeroki zakres intensywności. Na podstawie powyższego porównania można stwierdzić, że najrozsądniej jest stosować ustawienia z dolnej połowy skali, bowiem zapewniają poziom wyostrzania nie kłujący w oczy. Ustawienia bliskie maksimum skali dają już obraz wyraźnie przeostrzony.

Tryb kreatywny

Dostępny na kole nastaw tryb kreatywny oferuje dodatkowe funkcje związane z przetwarzaniem zdjęć. Opcje, które w nim znajdziemy przedstawiają się następująco:

Kreatywna paleta

Opcja ta umożliwia zmianę kolorystyki wykonywanych zdjęć. Ustawień dokonujemy tylnym pierścieniem sterującym lub dotykowo na ekranie LCD, za pomocą wyświetlanego na nim pierścienia (aktywny tylko przy włączonej obsłudze dotykowej). Obracanie pierścieniem powoduje płynną zmianę kolorystyki obrazu (nasycenia i odcienia kolorów), a do dyspozycji mamy w sumie 66 ustawień. Efekt wybranego ustawienia jest widoczny na ekranie.

HDR

Funkcja HDR służy oczywiście do wykonywania zdjęć o większej rozpiętości tonalnej. Aparat automatycznie wykonuje dwa zdjęcia różniące się ekspozycją, po czym tworzy z nich wynikowe zdjęcie. Tryb ten jednak jest niemal w pełni automatyczny. Z parametrów ekspozycji kontrolować możemy jedynie kompensację. Pozostałe, w tym ISO, ustawiane są przez aparat. Nie mamy również wpływu na różnicę ekspozycji pomiędzy składowymi zdjęciami. Przykład działania opcji HDR w przypadku sceny o dużym kontraście prezentujemy poniżej.

tryb preselekcji przysłony
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
HDR
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG

Łatwa panorama

Jak sama nazwa wskazuje, jest to funkcja umożliwiająca automatyczne wykonywanie zdjęć panoramicznych. Podobnie jak w przypadku HDR parametry ekspozycji dobierane są automatycznie przez aparat. Kontrolować możemy jedynie kompensację. Do wyboru mamy dwa rozmiary wykonywanych panoram i w zależności od orientacji aparatu, rozdzielczości wynikowych zdjęć przedstawiają się następująco:

  • panorama standardowa:
    • 4800×920 px w poziomie,
    • 1536×4800 px w pionie,
  • panorama szeroka:
    • 9600×920 px w poziomie,
    • 1536×9600 px w pionie.
Wykonywanie panoram jest bardzo proste. Wystarczy ustawić ostrość, docisnąć do końca spust migawki, a następnie obracać aparat w wybranym kierunku (aparat automatycznie wykrywa kierunek obrotu). W trakcie fotografowania na ekranie widoczny jest wskaźnik obrazujący postęp procesu tworzenia panoramy.

Wykonywanie panoram odbywa się w zasadzie bez większych problemów, a powstałe zdjęcia charakteryzują się dobrą jakością. Nie zauważyliśmy jakichś szczególnych błędów wynikających z niewłaściwego połączenia zdjęć, choć z pewnością ich ewentualnego wystąpienia nie można wykluczyć. Zauważyliśmy jednak inny problem. Chodzi mianowicie o pionową orientację wynikowych panoram, w sytuacji gdy panoramowanie odbywało się w kierunku pionowej osi aparatu. Innymi słowy, trzymając aparat w pionie i panoramując w poziomie otrzymamy pionową panoramę. Próbowaliśmy obejść ten problem, wyłączając opcję automatycznego obrotu zdjęć pionowych, jednak bez rezultatów. Wykonując zatem poziome panoramy aparatem trzymanym w pionie, będziemy zmuszeni obracać je o 90 stopni na komputerze.

Trzeba przyznać, że jest to dość dziwne podejście. Skoro oprogramowanie jest świadome orientacji aparatu, a jednocześnie potrafi wykrywać kierunek panoramowania, powinno być w stanie rozróżnić poziome i pionowe panoramy (niezależnie od orientacji aparatu) i zapisać wynikowe zdjęcie we właściwej orientacji.

Przykładowe panoramy wykonane podczas testowania V3 prezentujemy poniżej. Te, które miały niewłaściwą orientację zostały przez nas obrócone.

Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG

Pozostałe opcje trybu kreatywnego

Pozostałe opcje trybu kreatywnego sprowadzają się do roli filtrów efektowych. Część z nich posiada dodatkowe ustawienia modyfikujące uzyskiwany efekt. Dostępne opcje przedstawiają się następująco:

  • Zmiękczenie – efekt filtru zmiękczającego; możliwość kontroli intensywności w 3-stopniowej skali,
  • Efekt miniatury,
  • Kolor selektywny – czarno-białe zdjęcia z zachowaniem jednego wybranego koloru; paleta 12 kolorów do wyboru,
  • Krosowanie – efekt krosowania; możliwość wyboru odcienia: czerwony, zielony, niebieski lub żółty,
  • Efekt aparatu zabawki – możliwość wyboru nasycenia kolorów oraz stopnia winietowania w niezależnych 3-stopniowych skalach.
Wymienione opcje działają w trybie niemal całkowicie automatycznym. Możliwości kontroli przez użytkownika parametrów ekspozycji ograniczają się jedynie do kompensacji. Poniżej prezentujemy zdjęcia przedstawiające działanie poszczególnych opcji przy różnych ustawieniach charakterystycznych dla nich parametrów.

Bez filtru
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Zmiękczenie, intensywność niska
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Zmiękczenie, intensywność normalna
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Zmiękczenie, intensywność wysoka
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Kolor selektywny, czerwony
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Kolor selektywny, niebieski
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Krosowanie, odcień: czerwony
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Krosowanie, odcień: zielony
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Krosowanie, odcień: niebieski
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Krosowanie, odcień: żólty
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Efekt aparatu zabawki, nasycenie: niskie, winietowanie: normalne
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Efekt aparatu zabawki, nasycenie: normalne, winietowanie: normalne
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Efekt aparatu zabawki, nasycenie: wysokie, winietowanie: normalne
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Efekt aparatu zabawki, nasycenie: normalne, winietowanie: niskie
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Efekt aparatu zabawki, nasycenie: normalne, winietowanie: wysokie
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG
Efekt miniatury
Nikon 1 V3 - Jakość obrazu JPEG