Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D750 - test aparatu

13 listopada 2014
Maciej Latałło Komentarze: 93

5. Balans bieli

Nikon D750 został wyposażony w następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3500–8000 K):
    • Normalny,
    • Zachowanie ciepłej barwy światła,
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
    • Lampy sodowe (2700 K),
    • Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
    • Białe jarzeniowe (3700 K),
    • Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
    • Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
    • Dzienne jarzeniowe (6500 K),
    • Lampy rtęciowe (7200 K),
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Cień (8000 K),
  • Skala temperaturowa (2500–10000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).

Ustawianie balansu bieli według wzorca jest bardzo proste i nie wymaga wchodzenia do głównego menu aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.

Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę. Regulację w kierunkach A oraz B można również przeprowadzić wyłącznie za pomocą przycisku WB oraz pokrętła sterowania, a odpowiednie ustawienia wyświetlane są na ekranie LCD (funkcja ta jest niedostępna przy balansie temperaturowym wg skali i ręcznym wg wzorca).

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.65 105.4
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.69 105.8
Pochmurny dzień Auto 4.15 97.59
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.88 97.8
3000K Auto1 19.4 121.4
3000K Auto2 18.8 121.1
3000K Żarówki 6.47 98.17
3000K 3000K 6.46 97.59
5500K Auto 7.85 118.4
5500K 5500K 11.4 121
Lampa błyskowa Auto 3.17 93.28
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 3.25 92.52

W świetle naturalnym i błyskowym testowany aparat wypadł znakomicie. Wprawdzie nasycenie przy błysku fleszem jest nieco zaniżone, ale błędy koloru są naprawdę niskie. Nie mamy także większych zastrzeżeń do odwzorowania kolorów w świetle żarowym przy zastosowaniu wzorca „żarowka” oraz gdy samodzielnie wybraliśmy wartość temperatury barwowej. Automatyka w tych warunkach spisała się słabo. Pomiędzy ustawieniami „auto” i „zachowanie ciepłej barwy światła” nie było praktycznie żadnej różnicy – w obu przypadkach wysokie są zarówno błędy dC, jak i nasycenie barw. Nadmierne nasycenie obserwujemy także w świetle 5500 K, za to błędy kolorów przyjmują znacznie niższe wartości.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Nikon D750 - Balans bieli Nikon D750 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Nikon D750 - Balans bieli Nikon D750 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon D750 - Balans bieli Nikon D750 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Nikon D750 - Balans bieli Nikon D750 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto1
Nikon D750 - Balans bieli Nikon D750 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto2
Nikon D750 - Balans bieli Nikon D750 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Nikon D750 - Balans bieli Nikon D750 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Nikon D750 - Balans bieli Nikon D750 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Nikon D750 - Balans bieli Nikon D750 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Nikon D750 - Balans bieli Nikon D750 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Nikon D750 - Balans bieli Nikon D750 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Nikon D750 - Balans bieli Nikon D750 - Balans bieli