Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X30 - test aparatu

9 stycznia 2015

5. Jakość obrazu JPEG

X30 oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:

  • 4000×3000,
  • 4000×2664 (3:2),
  • 4000×1584 (16:9),
  • 2992×2992 (1:1),
  • 2816×2112,
  • 2816×1864 (3:2),
  • 2816×1584 (16:9),
  • 2112×2112 (1:1),
  • 2048×1536,
  • 2048×1360 (3:2),
  • 1920×1080 (16:9),
  • 1536×1536 (1:1)
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW,
  • RAW+JPEG.

Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG



----- R E K L A M A -----

Aparat udostępnia funkcje symulacji fotografii filmowej. Dostępne są następujące opcje kliszy oraz filtrów konwersyjnych:

  • Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
  • Velvia/Vivid – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia/Soft – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • Classic Chrome,
  • PRO Neg Hi – bardziej kontrastowy od PRO Neg Std, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
  • PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowana do fotografii portretowej,
  • Czarno-biała,
  • Czarno-biała z filtrem żółtym,
  • Czarno-biała z filtrem czerwonym,
  • Czarno-biała z filtrem zielonym,
  • Sepia.

Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 6400
Odszumianie
−2
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
0
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
+2
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
−2
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
0
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
+2
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG

Na przedstawionych przykładach wyraźnie widzimy, że nawet przy najmniejszym stopniu odszumiania jest ono realizowane dość intensywnie. Poziom zerowy nastawy silnie ingeruje w detale, w znacznym stopniu je redukując. Podobnie wygląda poziom maksymalny nastawy, obraz jest jeszcze bardziej zniekształcony, a w wypadku czułości ISO 12800 detal praktycznie nie istnieje.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG

Na podstawie powyższych zdjęć możemy jednoznacznie stwierdzić, że nawet na najwyższym stopniu wyostrzania fotografie nie wyglądają nienaturalnie, a siła wyostrzania jest dobrana rozsądnie, tak by efekt „halo” nie deformował znacząco obrazu. Z uwagi na to, że nastawa −2 tworzy stosunkowo miękkie obrazy, dla najlepszych efektów fotograficznych powinniśmy używać jej w położeniu 0.

Balans bieli

Fujifilm X30 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • Niestandardowy (według wzorca),
  • Temperatura koloru,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • Świetlówka: ciepła biała,
  • Świetlówka: zimna biała,
  • Świetlówka: światło dzienne,
  • Żarówka,
  • Pod wodą.
Mamy też możliwość dokładnego dostrojenia balansu bieli w kierunkach R-C (czerwony-turkusowy) oraz B-Y (niebieski-zielony) w 9-stopniowej skali.

Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 6.88 108.2
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 7.47 106
Zacienienie Auto 18.3 121.2
Zachmurzenie Auto 10 111.5
Zachmurzenie Zachmurzenie 4.89 106.9
Żarówki Auto 18.7 114.9
Żarówki Żarówki 8.1 93.19
Żarówki 3000K 11.3 93
5500K Auto 8.51 116.3
5500K 5500K 8.82 113.8
Błysk Auto 5.13 88.61

Aparat stosunkowo słabo radzi sobie z prawidłowym przetwarzaniem kolorów. Spory błąd koloru występuje przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym, podobnej wielkości błąd odnotowujemy dla zacienienia, gdzie objawia się on przesunięciem kolorystyki obrazu ku chłodnym barwom. Ogólnie należy uznać, że aparat preferuje chłodniejszą kolorystykę z delikatnie podkreślonym kolorem czerwonym.

Z powyższej tabelki możemy także wyciągnąć wniosek, że X30 ma tendencję do przesycania kolorów. Nie jest ona duża, jednak w większości wypadków odchyłki od 100% są dość wyraźne, jedynie dla cienia osiągają wartości w okolicy 120%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Błysk
Balans bieli: Auto
Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG

Wzrost poziomu szumu jest liniowy, bez znaczących odchyleń, co świadczy o dość równomiernym traktowaniu danych niezależnie od czułości. Ten sam poziom szumu dla składowej chrominancji i luminancji świadczyć może o dość mocnej redukcji szumu, szczególnie w pasmie niebieskim i czerwonym. Takie działanie obserwujemy na wszystkich czułościach.

Aby ukazać, jak wartości wyznaczonego szumu przekładają się na obraz, prócz wykresów prezentujemy tabelkę z fragmentami zdjęć (w skali 1:1) scenki testowej wykonanych przy wyłączeniu odszumiania i najniższym stopniu wyostrzania.

Fujifilm X30 - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Trzeba przyznać, że szum nie jest widoczny nawet dla wysokich czułości ISO. Gdy przekroczymy poziom ISO 800, zaczynamy dostrzegać coraz większe i wyraźniejsze placki będące świadectwem silnego procesu odszumiania. Czułości ISO 6400 i 12800 są w naszej ocenie zupełnie nieużyteczne, gdy nie zadowolimy się miniaturką tworzoną na potrzeby internetowych serwisów społecznościowych. Porównując wycinki do aparatu Canon G16 czy Nikon P7800, stwierdzamy, że najnowszy kompakt Fuji X tworzy obrazy o porównywalnej jakości w całym spektrum czułości. Osoby fotografujące w formacie JPEG powinny być bardzo zadowolone.