Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GM5 - test aparatu

21 stycznia 2015
Maciej Latałło Komentarze: 25

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonic Lumix DMC-GM5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonic GM5 prezentuje się bardzo estetycznie. Metalową obudowę cechuje minimalistyczny design i wysoka jakość spasowania poszczególnych jej elementów. Nie mamy wątpliwości, że producent dołożył starań, by użytkownik miał odczucie obcowania ze sprzętem wysokiej klasy.

GM5 jest jednym z najmniejszych bezlusterkowców na rynku. Od poprzednika różni się głównie wysokością - z racji zamontowania w nim wizjera, wymiar ten zwiększył się o niecałe 5 mm. Oceniając jedynie wielkość, bezlusterkowiec Panasonica zbliża się do takich modeli jak Nikon 1 J4, Samsung NX Mini, czy Sony RX100 MkIII. Nowy Lumix dostępny jest w trzech wersjach kolorystycznych - czarnej, czerwonej i ciemnozielonej. W dwóch pierwszych, górny panel jest czarny, natomiast w ostatniej - srebrny.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Zasilanie i gniazda

Panasonic GM5 jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym DMW-BLH7E o napięciu 7.2 V i pojemności 680 mAh. Według instrukcji aparatu jego wydajność wynosi do około 260 zdjęć (z podłączonym obiektywem H-FS12032 i przy kadrowaniu wizjerem). Opcjonalnie aparat można zasilać zasilaczem sieciowym o symbolu DMW-AC8.

Komora akumulatora oraz slot kart SD (oraz SDHC i SDXC, także zgodnych z UHS-I) znajdują się na spodzie aparatu pod jedną plastikową klapką, wyposażoną w blokadę.

Z prawej strony aparatu, pod małą plastikową klapką umieszczone zostały dwa gniazda:

  • wyjście mikro-HDMI typu D,
  • wielofunkcyjne złącze USB,

Panasonic Lumix DMC-GM5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Panasonic Lumix DMC-GM5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Przyciski

Ze względu na niewielkie rozmiary Panasonika GM5, na jego obudowie nie ma zbyt wiele miejsca na dużą liczbę elementów sterujących. Po zwiększeniu nieco wysokości obudowy w stosunku do poprzednika, wygospodarowano nieco miejsca nad ekranem LCD. Przyjrzyjmy się bliżej, jakie przyciski i pokrętła oferuje testowany aparat, a zaczniemy jak zwykle od górnej ścianki aparatu.

Panasonic Lumix DMC-GM5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Poza tradycyjnym spustem migawki i okalającym go włącznikiem aparatu, przy prawym brzegu znajduje się typowe pokrętło trybów. Pozycje, które na nim widnieją, przedstawiają się następująco:

  • iA – tryb inteligentne Auto,
  • P – tryb półautomatyczny,
  • A – tryb priorytetu przysłony,
  • S – tryb priorytetu migawki,
  • M – tryb ręczny,
  • M Film – tryb ręczny filmowania,
  • C (1, 2, 3) – tryby użytkownika,
  • Panorama – tryb automatycznej panoramy,
  • SCN – tryb scen: Czysty portret, Jedwabista cera, Miękkie podświetlenie, Nastrój zrelaksowania, Słodka twarzyczka dziecka, Wyrazista sceneria, Czyste błękitne niebo, Romantyczna zorza zachodu, Żywa poświata zachodu, Lśniąca woda, Pogodna noc, Chłodne nocne niebo, Ciepły krajobraz nocny, Nocny krajobraz artystyczny, Roziskrzone oświetlenie, Zdjęcie nocne z ręki, Czysty portret nocny, Miękki obraz kwiatu, Apetyczne danie, Smakowity deser, Zatrzymaj zwierzę w ruchu, Czyste zdjęcie sportowe, Monochromatyczny,
  • tryb kreatywnego sterowania – zdjęcia z dodatkowymi efektami modyfikującymi wygląd obrazu (szczegóły w rozdziale 6).
Na górnej ściance znalazł się jeszcze przełącznik trybu ustawiania ostrości w formie pokrętła.

Panasonic Lumix DMC-GM5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na tylnej ściance aparatu, nad ekranem LCD umieszczono trzy przyciski: Fn1 (LVF), Fn2 (Wi-Fi) oraz wejścia do trybu odtwarzania zdjęć. Dalej na prawo mamy pokrętło sterujące, które możemy wciskać. W ten sposób zmieniamy aktualnie regulowany parametr ekspozycji.

Idąc na dół natrafiamy na przycisk uruchamiający nagrywanie filmów. Poniżej znajduje się wielofunkcyjny wybierak. Do przycisków kierunkowych przypisane są następujące funkcje:

  • górny – ISO,
  • prawy – balans bieli,
  • dolny – tryb wyzwalania migawki,
  • lewy – wybór obszaru ustawiania ostrości.
Pośrodku mamy natomiast guzik otwierający główne menu aparatu oraz zatwierdzający dokonywane ustawienia. Na samym dole znajdują się jeszcze dwa przyciski. Lewy, oznaczony symbolem kosza, umożliwia usuwanie zdjęć w trybie odtwarzania, a podczas fotografowania otwiera podręczne menu oraz stanowi przycisk nawigacyjny „cofnij”. Prawy natomiast – DISP. – pozwala zmieniać informacje wyświetlane na ekranie.

Na przedniej ściance aparatu znajduje się jedynie przycisk zwalniający blokadę bagnetu.

Zanim przejdziemy do omawiania menu aparatu, warto powiedzieć jeszcze parę słów o programowalnych przyciskach. Jak już wspomnieliśmy, na obudowie mamy dwa takie przyciski – Fn1 oraz Fn2. Kolejnych pięć ma formę „wirtualną” i dostępne są z poziomu wyświetlacza za pomocą interfejsu dotykowego. W wypadku wszystkich przycisków Fn mamy do dyspozycji szeroki wachlarz opcji, których lista obejmuje następujące pozycje (elementy oznaczone gwiazdką dostępne są tylko dla Fn1 i Fn2):

  • Wi-Fi,
  • LVF/MON Przełączanie wizjer/wyświetlacz
  • AF/AE LOCK*,
  • AF-włączony*,
  • Podgląd,
  • Jednoprz. AE,
  • Dotykowy AE,
  • Wskaźnik poziomu,
  • Ustaw obszar ostrości,
  • Regulacja zoom,
  • Blokada przycisków kursora,
  • Style zdjęć,
  • Wybór filtra,
  • Format obrazu,
  • Rozmiar obrazu,
  • Jakość,
  • AFS/AFF,
  • Tryb pomiaru,
  • i.dynamika,
  • i.rozdzielczość,
  • HDR,
  • Typ migawki,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Kompensacja błysku,
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Cyfrowy zoom,
  • Stabilizator,
  • Film Snap,
  • Ustawienie filmu,
  • Tryb obrazu,
  • Tryb cichy,
  • Wyróżnienie punktu ostrości (peaking),
  • Histogram,
  • Linie pomocnicze,
  • Wzór zebry,
  • Live View monochromatyczne
  • Obszar nagrywania,
  • Krok zoomu,
  • Szybkość zoomu,
  • Ekran dotykowy,
  • Czułość ISO,
  • Balans bieli,
  • Tryb AF/MF,
  • Wybór operacji (tryb migawki),
  • Przywróć domyślne.


Menu

Menu w GM5 pod względem organizacji i wyglądu jest takie, jak w modelu GM1. Zostało ono zatem podzielone na 5 głównych kategorii: menu fotografowania, filmowania, ustawień własnych, konfiguracji oraz menu odtwarzania. Wciskając przycisk menu przechodzimy bezpośrednio do ostatnio używanego elementu menu. Warto również dodać, że w zależności od liczby elementów w danej kategorii, dzieli się ona na odpowiednią liczbę podstron. W trybie SCN, inteligentnej automatyki, kreatywnego sterowania oraz C pojawia się dodatkowa kategoria z ustawieniami charakterystycznymi dla danego trybu. Poniżej przedstawiamy wszystkie pozycje zawarte w pięciu głównych kategoriach.

Menu Nagrywanie (7 stron):

  • Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
  • Ustawienia filtra efektowego,
  • Format obrazu (4:3, 3:2, 16:9, 1:1),
  • Rozmiar obrazu: L (16M), M (8M) lub S (4M),
  • Jakość zdjęcia (JPEG FINE, JPEG STANDARD, RAW+JPEG FINE, RAW+JPEG STANDARD, RAW),
  • AFS/AFF,
  • Tryb pomiaru światła: punktowy, centralnie ważony i matrycowy,
  • Szybkość trybu seryjnego (SH, H, M, L),
  • Auto bracketing:
    • zdjęcia pojedyncze lub seria,
    • krok EV,
    • sekwencja ekspozycji,
  • Samowyzwalacz: 2 s, 10 s, lub wykonanie 3 zdjęć po 10 sekundach,
  • Jasne/ciemne (regulacja krzywej tonalnej),
  • Inteligentna dynamika (AUTO, HIGH, STANDARD, LOW, OFF),
  • Inteligentna rozdzielczość (HIGH, STANDARD, LOW, EXTENDED, OFF),
  • Inteligentne zdjęcia nocne z ręki,
  • Inteligentny HDR,
  • HDR (ON, OFF, SET),
  • Wielokrotna ekspozycja,
  • Zdjęcia poklatkowe,
  • Animacja poklatkowa,
  • Kierunek panoramy,
  • Typ migawki (Auto, mechaniczna lub elektroniczna),
  • Ustawienia lampy błyskowej,
  • Redukcja efektu czerwonych oczu,
  • Ustawienie górnej granicy automatycznego poziomu czułości ISO,
  • Skok ISO (1EV lub 1/3 EV),
  • Rozszerzone ISO,
  • Redukcja szumu przy długich czasach (ON/OFF),
  • Kompensacja zacienienia (korekcja winietowania),
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Zoom cyfrowy: (4x, 2x, OFF),
  • Przestrzeń kolorów (sRGB, AdobeRGB),
  • Stabilizator obrazu (Tryb 1 – stabilizacja, Tryb 2 – stabilizacja w kierunku pionowym, OFF),
  • Przestrzeń kolorów (sRGB, AdobeRGB),
  • Rozpoznawanie twarzy z pamięcią pozwalającą na zapamiętanie 6 twarzy,
  • Ustawianie profilu – możliwość wpisania imion i dat urodzenia dwóch osób i jednego zwierzęcia.

Menu film (4 strony):

  • Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
  • Ustawienia filtra efektowego,
  • Film Snap,
  • Format nagrywania (AVCHD lub MP4),
  • Jakość obrazu,
  • Tryb ekspozycji (P, A, S, M),
  • AFS/AFF,
  • Tryb obrazu (format zdjęć zapisywanych po naciśnięciu migawki podczas filmowania),
  • Ciągły AF,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Jasne/ciemne (regulacja krzywej tonalnej),
  • Inteligentna dynamika,
  • Inteligentna rozdzielczość,
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Zoom cyfrowy,
  • Redukcja migotania (OFF, 1/120, 1/100, 1/60, 1/50),
  • Cicha obsługa,
  • Wskaźnik poziomu mikrofonu,
  • Regulacja poziomu mikrofonu,
  • Wyciszanie odgłosu wiatru (auto, high, standard, low, OFF).

Menu ustawień własnych (8 stron):

  • Zapamiętywanie własnych ustawień aparatu: C1, C2, C3),
  • Tryb cichy,
  • Blokada AF/AE (AE LOCK, AF LOCK, AF/AE LOCK, AF-ON),
  • Poł. przyc.-zwol. (ON/OFF) – uruchamianie migawki po wciśnięciu spustu do połowy,
  • Szybki AF (ON/OFF) – przy opcji ON ostrość będzie ustawiana cały czas,
  • AF czujnika oczu,
  • Czas wyświetlania powiększonego obrazu w trybie precyzyjnego ustawiania AF (LONG, MID, SHORT),
  • Lampka wspomagająca AF (ON/OFF),
  • Bezpieczny obszar ostrości - zmiana obszaru AF przyciskiem kursora,
  • Priorytet ostrości (ostrość, wyzwalanie),
  • AF+MF (ON/OFF) – możliwość ręcznej korekty ostrości po ustawieniu jej przez autofokus,
  • Wspomaganie MF (ON/OFF) – automatyczne powiększenie centralnej części obrazu w momencie przekręcenia pierścienia ostrości,
  • Wskaźnik MF (ON/OFF) – wyświetlanie wskaźnika nieskończoność-makro przy ręcznym ustawianiu ostrości,
  • Wyróżnienie punktu ostrości (focus peaking),
  • Wyświetlanie histogramu (ON/OFF),
  • Wybór linii siatki (OFF lub jeden z trzech rodzajów siatki),
  • Wskaźnik prześwietleń (ON/OFF),
  • Wzór zebry,
  • Live View monochromatyczne,
  • Stały podgląd (ON/OFF) – w trybie ręcznej ekspozycji widoczny efekt wybranych parametrów,
  • Wyświetlanie skali ekspozycji (ON/OFF),
  • Tarcza – wyświetlanie przewodnika użytkownika podczas obracania koła trybów aparatu,
  • Wyświetlanie w wizjerze (2 tryby)
  • Styl wyświetlania na ekranie,
  • Wyśw. informacji o wyświetl.
  • Obszar nagrywania – zmienia widok podczas nagrywania filmu i robienia zdjęć (zdjęcie/film),
  • Wybór sposobu wyświetlania pozostałej pamięci: liczba zdjęć lub długość filmu,
  • Czas autopodglądu (OFF, 1, 2, 3, 4, 5 sekund lub ciągły),
  • Przypisanie roli przyciskom funkcyjnym Fn,
  • Wybór trybu działania Q.MENU (zaprogramowane, własne),
  • Przycisk nagrywania filmów (ON/OFF),
  • Ob. duży zoom (ang. Power Zoom Lens) – Ustawienia dotyczące obiektywów z funkcją Power Zoom,
  • Czujnik oczu,
  • Ustawienia ekranu dotykowego,
  • Wybór szybkości ciągłego przewijania zdjęć za pomocą dotyku,
  • Przew. menu (przy opcji ON, w niektórych trybach pracy aparatu po ich wybraniu wyświetla dedykowane menu),
  • Zdjęcia bez obiektywu (ON/OFF).

Menu konfiguracji (5 stron):

  • Data i czas,
  • Strefa czasowa – zdefiniowanie strefy czasowej domowej i miejsca podróży,
  • Data podróży – ustawienia dotyczące daty wyjazdu i powrotu z podróży,
  • Wi-Fi,
  • Ustawienie sygnałów dźwiękowych i dźwięku migawki,
  • Tryb Live View (30 lub 60 fps),
  • Regulacja wyświetlacza – ustawienia jasności, kontrastu i koloru obrazu,
  • Tryb jasności wyświetlacza LCD: Auto, Mode1 (zwiększona jasność), Mode2 (standardowa), Mode3 (zmniejszona),
  • Oszczędzanie energii – opcje związane z automatycznym wyłączaniem się wyświetlacza i aparatu,
  • Tryb USB (wydruk bezpośredni lub komputer),
  • Ustawienia wyjścia wideo:
    • Wyjście wideo (NTSC lub PAL),
    • Format TV (16:9 lub 4:3),
    • Tryb HDMI (Auto, 1080p, 1080i, 720p, 576p [PAL]/480p [NTSC]),
    • Funkcja „VIERA Link”,
    • Konfiguracja sposobu odtwarzania zdjęć 3D,
  • Przywracanie ostatniej pozycji w menu,
  • Kolor tła menu,
  • Wyświetlanie informacji o opcjach w menu,
  • Język,
  • Wersja oprogramowania,
  • Zerowanie kompensacji ekspozycji (przy zmianie trybu pracy aparatu),
  • Automatyczne wyłączenia samowyzwalacza (przy wyłączaniu aparatu),
  • Zerowanie numeracji zdjęć,
  • Resetowanie ustawień aparatu,
  • Resetowanie wszystkich ustawień
  • Resetowanie ustawień Wi-Fi,
  • Odświeżanie mapy bad pikseli,
  • Czyszczenie matrycy,
  • Formatowanie karty pamięci.

Menu odtwarzania (4 strony):

  • Pokaz slajdów:
    • Wszystko,
    • Tylko zdjęcia,
    • Tylko filmy,
    • 3D,
    • Wybór kategorii,
    • Ulubione,
  • Tryb odtwarzania:
    • Normalny,
    • Tylko zdjęcia,
    • Tylko filmy,
    • Odtwarzanie 3D,
    • Kategoria,
    • Ulubione,
  • Rejestracja lokalizacji,
  • Retusz usuwający,
  • Edycja tytułu (pojedyncze, wiele),
  • Dodawanie tekstu (pojedyncze, wiele),
  • Dzielenie filmów wideo na dwie części,
  • Rejestracja poklatkowa,
  • Wideo poklatkowe,
  • Zmiana rozmiaru zdjęć,
  • Kadrowanie,
  • Obracanie zdjęć,
  • Automatyczne obracanie zdjęć w orientacji pionowej na wyświetlaczu,
  • Ulubione – oznaczanie ulubionych zdjęć,
  • Ustawienia wydruku,
  • Zabezpieczanie zdjęć,
  • Edycja danych związanych z rozpoznawaniem twarzy,
  • Sortowanie obrazów (data/czas lub nazwa pliku),
  • Potwierdzenie usunięcia.

Poza głównym menu w testowanym aparacie mamy także dostęp do tzw. szybkiego menu, uruchamianego przyciskiem Q.MENU. Może ono pracować w dwóch trybach zawartości: predefiniowanej lub ustalanej przez użytkownika. W tej pierwszej opcji daje ono dostęp do następujących elementów:

  • Styl zdjęć,
  • Ustawienia filmu,
  • Ustawienia zdjęć (proporcje i rozmiar obrazu),
  • Jakość,
  • Tryb AF (AFS/AFF),
  • Tryb obszaru AF,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Wartość przysłony,
  • Czas otwarcia migawki,
  • Kompensacja ekspozycji,
  • Czułość ISO,
  • Balans bieli.

W drugiej opcji natomiast, do szybkiego menu możemy przypisać do 15 ustawień, a wybierać można z następujących elementów:

  • Styl zdjęć,
  • Wybór filtra,
  • Ustawienia zdjęć (proporcje i rozmiar obrazu),
  • Jakość,
  • Tryb AF (AFS/AFF),
  • Tryb pomiaru światła,
  • Inteligentna dynamika,
  • Inteligentna rozdzielczość,
  • HDR,
  • Typ migawki,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Kompensacja błysku,
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Cyfrowy zoom,
  • Stabilizator,
  • Film Snap,
  • Ustawienie filmu,
  • Tryb obrazu,
  • Tryb cichy,
  • Wyróżnienie punktu ostrości (peaking),
  • Histogram,
  • Linie pomocnicze,
  • Wzór zebry,
  • Live View monochromatyczne
  • Obszar nagrywania,
  • Krok zoomu,
  • Szybkość zoomu,
  • Ekran dotykowy,
  • Czułość ISO,
  • Balans bieli,
  • Tryb AF/MF,
  • Wybór operacji (tryb migawki).


Wyświetlacz

Panasonic Lumix DMC-GM5 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonika GM5 wyposażono w stały 3-calowy wyświetlacz TFT LCD, o nieco niższej niż u poprzednika rozdzielczości wynoszącej 921 000 punktów. W menu konfiguracji odnajdziemy opcje pozwalające regulować jasność, kontrast oraz kolorystykę wyświetlanego na ekranie obrazu. Kolejna pozycja służy do ustawiania intensywności podświetlenia wyświetlacza. Poza ustawieniem automatycznym, w którym aparat sam dostosowuje intensywność do warunków zewnętrznych, mamy jeszcze trzy ustawienia: jaśniejszy, standardowy i ciemniejszy.

Ekran w GM5 wyposażono w funkcję dotykowej obsługi. Oznacza to, że aparatem mamy możliwość operowania niemal bez użycia przycisków. W menu głównym oraz Q.MENU możemy nawigować oraz zmieniać parametry. W trybie przeglądania zdjęć możemy nie tylko przewijać je palcem, ale również powiększać i pomniejszać. Tych ostatnich czynności dokonujemy przesuwając po ekranie dwa palce, zbliżając je do siebie (pomniejszanie) lub oddalając (powiększanie). Ekran umożliwia także ustawianie ostrości i automatyczne wyzwalanie migawki po dotknięciu go w wybranym miejscu. Warto przypomnieć, że dotykowy interfejs oferuje 5 dodatkowych programowalnych przycisków Fn. Podobnie jak we wcześniejszych Lumiksach z dotykowym interfejsem, również w wypadku GM5 nie mamy praktycznie żadnych zastrzeżeń do tej funkcjonalności.

Korzystając z przycisku DISP. w trybie fotografowania można przełączać kolejne warianty wyświetlanych na ekranie LCD informacji. Do wyboru są następujące widoki:

  • kadr + informacje o ustawieniach,
  • kadr + podstawowe parametry ekspozycji
  • j.w. + elektroniczna poziomica,
  • brak podglądu obrazu, panel kontrolny parametrów z możliwością ich zmiany.
W menu aparatu możemy włączyć dodatkowo jeden z trzech zestawów linii pomocniczych, histogram (można go umiejscowić niemal w dowolnym miejscu ekranu) oraz skalę graficznie prezentującą wartości parametrów ekspozycji podczas ich zmieniania.

W trybie odtwarzania mamy do wyboru pięć wariantów wyświetlania zdjęć, pomiędzy którymi również przechodzimy przez naciskanie klawisza DISP.:

  • samo zdjęcie,
  • zdjęcie + podstawowe informacje (głównie w dolnej części ekranu),
  • miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF,
  • miniaturka zdjęcia + informacje o parametrach ekspozycji + histogramy RGBY,
  • zdjęcie ze wskaźnikami przepaleń (o ile w menu konfiguracji włączona jest odpowiednia opcja).

Zdjęcia można również powiększać oraz przeglądać w postaci miniaturek (12 lub 30 zdjęć) lub z poziomu kalendarza.


Tryb Wideo

Panasonic GM5 oferuje dość rozbudowany tryb wideo. Poza dedykowanym trybem filmu kreatywnego, użytkownik może rozpocząć nagrywanie w każdym innym trybie, dzięki osobnemu przyciskowi znajdującemu się na górnej ściance obudowy. Ustawienia dotyczące filmowania znajdują się w osobnej zakładce głównego menu. W testowanym bezlusterkowcu odnajdziemy następujące tryby wideo:

  • Format AVCHD (format 16:9):
    • [FHD] 1920×1080 / 50p (28 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080 / 50i (17 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080 / 25p (24 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080 / 24p (24 Mbps),
  • Format MP4:
    • [FHD] 1920×1080 / 50p (28 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080 / 25p (20 Mbps),
    • [HD] 1280×720 / 25p (10 Mbps),
    • [VGA] 640×480 / 25p (4 Mbps , format 4:3).
Maksymalny czas ciągłego nagrywania filmu jest ograniczony do 29 min 59 s lub do 4 GB wielkości pliku.

W dedykowanym trybie filmowania mamy do dyspozycji tryby P, A, S oraz M, charakteryzujące się analogiczną funkcjonalnością, jak podczas fotografowania. Przykładowo, tryb M umożliwia ręczną zmianę przysłony i szybkości migawki oraz czułości (w zakresie od ISO 200 do 3200) w trakcie rejestracji.

Panasonic GM5 nagrywa dźwięk stereo (Dolby Digital stereo w AVCHD oraz AAC stereo w MP4), a wbudowany mikrofon został umieszczony na górze aparatu. W menu znajduje się również możliwość redukcji szumu wiatru. Tryb pomiaru światła przy filmowaniu można wybrać taki sam jak dla fotografowania: punktowy, centralnie ważony lub matrycowy. W menu możemy włączyć również ciągły autofokus oraz cyfrowy zoom o wartości 2x lub 4x.

W testowanym Lumiksie mamy możliwość rejestrowania filmów z wykorzystaniem filtrów cyfrowych dostępnych w trybie kreatywnego sterowania. Wyjątek stanowią jedynie ustawienia „Monochromatyczny Rough”, „Monochromatyczny Silk”, „Miękka ostrość”, „Filtr gwiezdny” i „Światło słoneczne”. Warto także wspomnieć o funkcji redukcji migotania (dla czasów 1/120, 1/100, 1/60 i 1/50 s).

Nowością w bezlusterkowcach Lumix, jest możliwość nagrywania krótkich filmów w trybie o nazwie SNAP. Po jego aktywacji, definiujemy długość klipu (2, 4, 6 lub 8 sekund), a także dodatkowe opcje specjalne: rozpoczęcie filmu od czarnego lub białego ekranu (albo zakończenie), ewentualnie przejście od obrazu kolorowego do czarno-białego lub odwrotnie. Tak nagrane filmy możemy później połączyć w jeden dłuższy, korzystając z aplikacji mobilnej Panasonic Image App.

Tak samo jak w modelu GM1, wśród ustawień filmowania możemy znaleźć opcję umożliwiającą ciche sterowanie kilkoma parametrami podczas nagrywania filmu. Zmian dokonujemy za pomocą suwaków wyświetlanych i obsługiwanych przy pomocy ekranu dotykowego. Dostępne funkcje to:

  • zoom (konieczne jest zastosowanie kompatybilnego obiektywu),
  • przysłona,
  • czas naświetlania,
  • kompensacja ekspozycji,
  • czułość ISO,
  • regulacja poziomu nagrywania dźwięku.
Przy odtwarzaniu filmów na dotykowym ekranie dostępne są następujące przyciski: play, pauza i przewijanie przód/tył. Po zatrzymaniu odtwarzania przy użyciu pauzy, mamy możliwość zapisania zdjęcia z wybranej sceny.


Przykładowe filmy

Wszystkie filmy zostały nagrane przy wykorzystaniu obiektywu Panasonic G VARIO 12–32 mm f/3.5–5.6 ASPH. M.O.I.S.

  • film 1 – AVCHD – 1920×1080 pix 50p, 53.6 MB,
  • film 2 – AVCHD – 1920×1080 pix 50p, 41.4 MB,
  • film 3 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 13.1 MB,
  • film 4 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 15.6 MB,
  • film 5 – AVCHD – 1920×1080 pix 25p, 48.7 MB,
  • film 6 – AVCHD – 1920×1080 pix 24p, 24.8,
  • film 7 – MP4 – 1920×1080 pix 50p, 34.3 MB,
  • film 8 – MP4 – 1920×1080 pix 25p, 23.1 MB,
  • film 9 – MP4 – 1280×720 pix 25p, 16.8 MB,
  • film 10 – MP4 – 1920×1080 pix 25p, 20.9 MB, (filtr: Retro),
  • film 11 – MP4 – 1920×1080 pix 25p, 27.9 MB, (filtr: Mocny obraz),
  • film 12 – MP4 – 1920×1080 pix 25p, 20.5 MB (filtr: Fantazja).

Wizjer

Wizjer w Panasoniku GM5 charakteryzuje się rozdzielczością 1 166 000 punktów, powiększeniem x0.92 (0.46x w ekwiwalencie dla formatu małoobrazkowego). Wyświetlane jest w nim wszystko to, co na ekranie LCD, a więc posiada 100% krycie. Zaletą tego wizjera jest szeroki zakres regulacji dioptrii wynoszący od −4 do +4, którego dokonujemy przy pomocy suwaka umieszczonego po lewej stronie celownika. Po prawej stronie okienka wizjera znajduje się czujnik zbliżenia oka. Po jego aktywacji w menu, obraz z LCD będzie automatycznie wyświetlany w EVF po przyłożeniu aparatu do oka.

Jakość wyświetlanego obrazu w wizjerze nie jest generalnie zła, przeszkadzał nam natomiast efekt tęczy oraz większe niż w przypadku ekranu LCD smużenie. Największą jego wadą jest jednak niewielkie powiększenie obrazu, przez co użyteczność EVF można uznać za dyskusyjną.