Nikon 1 J5 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- L – 5568×3712 pix,
 - M – 4176×2784 pix,
 - S – 2784×1856 pix.
 
W menu w kategorii „przetwarzanie zdjęć” znajdziemy znaną z lustrzanek Nikona funkcję przetwarzania obrazu (Picture Control), pozwalającą wybrać jedną z następujących opcji: Standardowe, Neutralne, Żywe, Monochromatyczne, Portret oraz Krajobraz. W każdym z tych ustawień mamy możliwość zmiany wyostrzenia (od 0 do 9), kontrastu (od −3 do 3), nasycenia (od −3 do 3), jasności (od −1 do 1) i odcienia (od −3 do 3). Przy ustawieniu Monochromatycznym zamiast regulacji nasycenia i odcienia ustawić można efekty filtrów i zabarwienie.
W obrębie poszczególnych stylów mamy dodatkowo możliwość regulacji następujących parametrów:
- dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
- Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
 
 - dostępne we wszystkich stylach: 
- wyostrzanie – automatyczne lub w skali od 0 do 9,
 - kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
 - jasność – w skali od −1 do +1,
 
 - dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
- nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
 - odcień – w skali od −3 do +3,
 
 - dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
- efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęciach czarno-białych (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
 - zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple) – każdy parametr w skali −3 do +3.
 
 
W Nikonie 1 J5 do dyspozycji mamy zakres czułości od ISO 160 do 12800 z krokiem 1 EV. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona G9 X i Sony RX100 IV. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
Brak wyostrzania sprawia, że zdjęcia z Nikona wydają się raczej „miękkie”. Generalnie w powyższym zestawieniu na niskich czułościach najlepiej prezentują się zdjęcia z RX100 MkIV, choć w sporej mierze jest to zasługa wyostrzania. Biorąc pod uwagę szczegółowość zdjęć na wysokich ISO, także można dopatrzeć się pewnej przewagi kompaktu Sony nad J5. Obraz z Canona natomiast jest pozbawiony wielu detali.
Wyostrzanie
Wyostrzanie zdjęć JPEG można regulować w Nikonie 1 J5 w skali od 0 do 9. Efekt działania tego procesu dla trzech różnych ustawień można obejrzeć poniżej.
| Nikon 1 J5, ISO 160 | |||
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
Jak widać, skala wyostrzania JPEG-ów w J5 obejmuje szeroki zakres intensywności. Na podstawie powyższego porównania można stwierdzić, że najrozsądniej jest stosować ustawienia z dolnej połowy skali, bowiem zapewniają najlepszy poziom wyostrzania. W żadnym wypadku nie polecamy ustawienia bliskiemu maksimum skali, bowiem efekt jest po prostu koszmarny.
Tryb kreatywny
Większość opcji trybu kreatywnego sprowadza się do roli filtrów efektowych. Część z nich posiada dodatkowe ustawienia modyfikujące uzyskiwany efekt. Dostępne opcje przedstawiają się następująco:
- Pop – mocno nasycone kolory,
 - Retro – zdjęcia o ciepłej dominancie i wyblakłych kolorach,
 - Monochromatyczne wysoki kontrast,
 - Nostalgiczna sepia,
 - HDR – zdjęcia o szerokim zakresie tonalnym,
 - Zmiękczenie – efekt filtru zmiękczającego; możliwość kontroli intensywności w 3-stopniowej skali,
 - Efekt miniatury,
 - Kolor selektywny – czarno-białe zdjęcia z zachowaniem jednego wybranego koloru; paleta 12 kolorów do wyboru,
 - Krosowanie – efekt krosowania; możliwość wyboru odcienia: czerwony, zielony, niebieski lub żółty,
 - Efekt aparatu zabawki – możliwość wyboru nasycenia kolorów oraz stopnia winietowania w niezależnych 3-stopniowych skalach,
 - Efekt rozbłysku,
 - Rybie oko.
 
| Bez filtru | 
| 
  | 
| Pop | 
| 
  | 
| Retro | 
| 
  | 
| Monochromatyczne wysoki kontrast | 
| 
  | 
| Nostalgiczna sepia | 
| 
  | 
| HDR | 
| 
  | 
| Zmiękczenie | 
| 
  | 
| Efekt miniatury | 
| 
  | 
| Efekt aparatu zabawki | 
| 
  | 
| Krosowanie, odcień: zielony | 
| 
  | 
| Efekt rozbłysku | 
| 
  | 
| Rybie oko | 
| 
  | 
Łatwa panorama
Jak sama nazwa wskazuje, jest to funkcja umożliwiająca automatyczne wykonywanie zdjęć panoramicznych. Jest dostępna jako jedna z opcji w trybie kreatywnym. Parametry ekspozycji dobierane są automatycznie przez aparat. Kontrolować możemy jedynie kompensację. Do wyboru mamy dwa rozmiary wykonywanych panoram i w zależności od orientacji aparatu, rozdzielczości wynikowych zdjęć przedstawiają się następująco:
- panorama standardowa:
- 4800×920 px w poziomie,
 - 1536×4800 px w pionie,
 
 - panorama szeroka:
- 9600×920 px w poziomie,
 - 1536×9600 px w pionie.
 
 
Wykonywanie panoram odbywa się w zasadzie bez większych problemów. Nierzadko można zaobserwować błędy w łączeniu niektórych elementów, także nieruchomych. Zauważyliśmy również inny problem. Chodzi mianowicie o pionową orientację wynikowych panoram, w sytuacji gdy panoramowanie odbywało się w kierunku pionowej osi aparatu. Innymi słowy, trzymając aparat w pionie i panoramując w poziomie otrzymamy pionową panoramę. Próbowaliśmy obejść ten problem, wyłączając opcję automatycznego obrotu zdjęć pionowych, jednak bez rezultatów. Wykonując zatem poziome panoramy aparatem trzymanym w pionie, będziemy zmuszeni obracać je o 90 stopni na komputerze.
Trzeba przyznać, że jest to dość dziwne podejście. Skoro oprogramowanie jest „świadome” orientacji aparatu, a jednocześnie potrafi wykrywać kierunek panoramowania, powinno być w stanie rozróżnić poziome i pionowe panoramy (niezależnie od orientacji aparatu) i zapisać wynikowe zdjęcie we właściwej orientacji.
Przykładowe panoramy wykonane podczas testowania J5 prezentujemy poniżej. Te, które miały niewłaściwą orientację, zostały przez nas obrócone.
| 
  | 
| 
  | 
| 
  | 
| 
  | 
| 
  | 
| 
  | 
| 
  | 
| 
  | 



                        





                        
                        
                        

                        
                        
                        
                        
                        
                           
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.