Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4R OIS - test obiektywu
6. Dystorsja
Dopóki pracujemy na plikach JPEG, dystorsja nie będzie nam doskwierać. Na ogniskowych 10, 17 i 24 mm wynosi ona odpowiednio −0.88%, +0.57% i 0.69%. Są to wartości małe, przez co zniekształcenia są trudne do zauważenia.
Zupełnie inna sytuacja jest dla plików RAW, gdzie na wspomnianych ogniskowych dystorsja wynosi odpowiednio −4.62%, +1.53% i +2.15%. O ile dużą dystorsję beczkową na ultraszerokim kącie można próbować jakoś zrozumieć (choć z trudem, bo wielu konkurentów nie ma takich problemów z tą wadą), zupełnie nie rozumiem wartości przekraczających poziom 2% dla maksymalnej ogniskowej.
Rezygnacja z korygowania jednej z podstawowych wad optycznych daje znacznie więcej możliwości w skorygowaniu pozostałych. Niestety tutaj za dużo bonusów na razie nie widzimy, bo ani ostrość na brzegu, ani aberracja chromatyczna nie były takie, jak byśmy tego oczekiwali po tej klasie sprzętu.
| JPEG, 10 mm | |||
|
|||
| JPEG, 17 mm | |||
|
|||
| JPEG, 24 mm | |||
|
|||
| RAW, 10 mm | |||
|
|||
| RAW, 17 mm | |||
|
|||
| RAW, 24 mm | |||
|
|||











Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.