Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4R OIS - test obiektywu

18 sierpnia 2014

6. Dystorsja

System Fujifilm X jest bardzo niekonsekwentny jeśli chodzi o korygowanie dystorsji. W przypadku niektórych obiektywów jest ona pięknie skorygowana przez samą konstrukcję optyczną i nie wymaga pracy oprogramowania korpusu. W przypadku innych obiektywów korygowanie dystorsji prawie całkowicie zrzucono na programistów. Fujinon 10–24 mm należy, niestety, do tej drugiej kategorii.

Dopóki pracujemy na plikach JPEG, dystorsja nie będzie nam doskwierać. Na ogniskowych 10, 17 i 24 mm wynosi ona odpowiednio −0.88%, +0.57% i 0.69%. Są to wartości małe, przez co zniekształcenia są trudne do zauważenia.

Zupełnie inna sytuacja jest dla plików RAW, gdzie na wspomnianych ogniskowych dystorsja wynosi odpowiednio −4.62%, +1.53% i +2.15%. O ile dużą dystorsję beczkową na ultraszerokim kącie można próbować jakoś zrozumieć (choć z trudem, bo wielu konkurentów nie ma takich problemów z tą wadą), zupełnie nie rozumiem wartości przekraczających poziom 2% dla maksymalnej ogniskowej.

----- R E K L A M A -----

Rezygnacja z korygowania jednej z podstawowych wad optycznych daje znacznie więcej możliwości w skorygowaniu pozostałych. Niestety tutaj za dużo bonusów na razie nie widzimy, bo ani ostrość na brzegu, ani aberracja chromatyczna nie były takie, jak byśmy tego oczekiwali po tej klasie sprzętu.

JPEG, 10 mm
Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4R OIS - Dystorsja
JPEG, 17 mm
Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4R OIS - Dystorsja
JPEG, 24 mm
Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4R OIS - Dystorsja

RAW, 10 mm
Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4R OIS - Dystorsja
RAW, 17 mm
Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4R OIS - Dystorsja
RAW, 24 mm
Fujifilm Fujinon XF 10-24 mm f/4R OIS - Dystorsja