Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D5600 - test aparatu

20 marca 2017
Szymon Starczewski Komentarze: 56

5. Balans bieli

Nikon D5600 oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto,
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Cień (8000 K),
  • Pochmurno (6000 K),
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • Lampy sodowe (2700 K),
  • Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
  • Białe jarzeniowe (3700 K),
  • Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
  • Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
  • Dzienne jarzeniowe (6500 K),
  • Rtęciowe wys. temperatury (7200 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli.

Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 6-stopniową skalę. W kierunkach G oraz M krok zmiany to 0.25, a w przypadku A i B natomiast 0.5. W menu można także określić bracketing balansu bieli i wykonać 3 zdjęcia z krokiem ±1, ±2 lub ±3 jednostek we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej. Niestety, producent nie wyposażył modelu D5600 w opcję ustawienia temperatury barwowej zgodnie ze skalą Kelvina.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie, przy pomocy programu Imatest, wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.46 103.4
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.83 105.7
Pochmurny dzień Auto 4.08 100.2
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 3.86 99.63
3000K Auto 20.6 122.1
3000K Żarówki 6.4 100.1
5500K Auto 6.02 111.2
Lampa błyskowa Auto 3.14 84.81
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 3.24 86.29



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Do pracy balansu bieli w D5600 nie mamy szczególnych zastrzeżeń. W świetle naturalnym i lampy błyskowej automatyka daje błędy koloru na niskim poziomie i podobnym lub czasem nawet niższym niż w przypadku ustawień dedykowanych. Standardowo automatyczny balans bieli daje typową ciepłą dominantę w świetle żarowym, co skutkuje sporym błędem koloru. Zastosowanie ustawienia dedykowanego pozwala w zadowalającym stopniu ograniczyć ten efekt. Do poziomu nasycenia kolorów również nie mamy większych zastrzeżeń. W większości przypadków odchyłki od 100% są niewielkie. Jedynie dla lampy błyskowej możemy zauważyć dość wyraźne niedosycenie, a dla automatyki przy żarówkach natomiast widać całkiem mocne przesycenie. Dokładne wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Nikon D5600 - Balans bieli Nikon D5600 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Nikon D5600 - Balans bieli Nikon D5600 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon D5600 - Balans bieli Nikon D5600 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Nikon D5600 - Balans bieli Nikon D5600 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Nikon D5600 - Balans bieli Nikon D5600 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Nikon D5600 - Balans bieli Nikon D5600 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Nikon D5600 - Balans bieli Nikon D5600 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Nikon D5600 - Balans bieli Nikon D5600 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Nikon D5600 - Balans bieli Nikon D5600 - Balans bieli