Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DC-GH5 - test aparatu

Panasonic Lumix DC-GH5
6 kwietnia 2017
Maciej Smyl, Marcin Czajkowski Komentarze: 142

1. Wstęp

Prezentacja prototypu nowego bezlusterkowca Panasonic Lumix DMC-GH5 miała miejsce we wrześniu 2016 roku, przy okazji targów Photokina. Oficjalna premiera odbyła się natomiast w styczniu bieżącego roku. Specyfikacja następcy GH4 prezentuje się niezwykle obiecująco, aparat umożliwia bowiem między innymi zapis filmów w jakości 4K 25/24p 4.2.2 10-bit LongGOP oraz 4K 60/50p 4.2.0 8-bit LongGOP (po aktualizacji przewidzianej na drugą połowę roku 2017 4K 60/50p 4:2:2 10-bit ALL-INTRA) bez straty kąta widzenia (cropa), a także wykonywanie zdjęć seryjnych w formacie 6K z klatkażem 30 kl/s. Dodatkowo, najnowszy model Panasonika, wraz z aktualizacją przewidzianą na lato 2017, roku ma oferować, jako pierwszy bezlusterkowiec na rynku, nagrywanie anamorficznego obrazu w jakości 6K z prędkością 24 kl/s, a także w Full HD 180 kl/s. Japoński producent zachowa więc miano pioniera – Lumix GH4 był pierwszym bezlusterkowcem pozwalającym filmować w 4K.

Panasonic Lumix DC-GH5 - Wstęp

Udoskonalenia w stosunku do GH4 wprowadzono na praktycznie każdej płaszczyźnie, rozpoczynając od wyglądu, ergonomii i funkcjonalności, a kończąc na matrycy Live-MOS o rozdzielczości 20.3 megapikseli pozbawionej filtra dolnoprzepustowego, która obsługiwana jest przez nowy procesor Venus Engine. Poza tym, GH5 posiada pięcioosiową stabilizację matrycy, a wraz z dedykowanymi obiektywami oferuje podwójną stabilizację obrazu, która ma – według producenta – pozwolić na wydłużenie ekspozycji o 5 EV. Warto wspomnieć również o unowocześnionym systemie automatycznego ustawiania ostrości, który charakteryzuje się obecnością 225 pól (GH4 oferował ich 49).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

To jednak nie koniec modyfikacji, jakie japoński producent wprowadził w stosunku do poprzednika, którego oficjalna premiera miała miejsce nieco ponad 3 lata temu. Nie dziwi jednak, że Panasonic, chcąc zachować miano producenta jednych z najlepszych aparatów bezlusterkowych przeznaczonych do filmowania, wprowadził do nowego modelu sporo nowości. Pozostałe ulepszenia zostaną wymienione i szczegółowo przeanalizowane w toku testu, do którego przeczytania zapraszamy.

Panasonic Lumix DC-GH5 - Wstęp

W testach wykorzystujemy statywy i głowice marki Vanguard dostarczone przez firmę Digital Partner Sp. z o.o.

Panasonic Lumix DC-GH5 - Wstęp

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie danych technicznych aparatu GH5 z przykładowymi bezlusterkowcami konkurencji dostępne jest tutaj.

Aparat do testów użyczyła firma Panasonic Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Panasonic
Model Lumix DC-GH5
Data premiery 2017-01-04
Liczba pikseli 20.3 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 5184 x 3888 px
• 3712 x 2784 px
• 2624 x 1968 px
• 4992 x 3744 px (6K PHOTO)
• 3328 x 2496 px (4K PHOTO)
• 5184 x 3456 px (3:2)
• 5184 x 2920 px (16:9)
• 3888 x 3888 px (1:1)
• Dostępne są też inne rozdzielczości dla proporcji 3:2, 16:9, 1:1
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 21.77 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków
Procesor obrazu Venus Engine
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF),
MPO (przy użyciu obiektywu 3D systemu Micro 4/3)
RAW, JPEG+RAW, JPEG+MPO
Rodzaje JPEG: Fine/Standard
• Filmy: MOV, MP4, AVCHD
• Dźwięk: LPCM (MOV), Dolby Audio 2 kanały (MP4, AVCHD)
Zakres ISO Auto, Inteligentne ISO, 200 - 25600 ISO z krokiem co 1/3 lub 1 EV,
Tryb rozszerzony ISO 100
W trybie filmowania: do ISO 12800
Migawka Szczelinowa
• 60 s - 1/8000 s, Bulb
• Elektroniczna do 1/16000 s
• Żywotność migawki: ok. 200.000 zdjęć
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3 oraz
obiektywy systemu 4/3 poprzez przejściówkę DMW-MA1,
obiektywy systemu Leica M poprzez przejściówkę DMC-MA2M,
obiektywy systemu Leica R poprzez przejściówkę DMC-MA3R
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 4x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • C4K: 4096 x 2160 px, 24 kl./s
• 4K: 3840 x 2160 px, 60, 50, 30, 25, 24 kl./s
• Full HD: 1920 x 1080 px, 60, 50, 30, 25, 24 kl./s
• Funkcje 6K PHOTO i 4K PHOTO, MP4 (H.265/HEVC, format audio: AAC / H.264/MPEG-4 AVC, format audio: AAC (2 kan.))
• Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon DMW-XLR1
• Czas nagrywania: m.in. AVCHD (FHD/60p) około 75 min (wyświetlacz tylny), MP4 (4K/60p) około 50 min (wyświetlacz tylny)
• Poziom funkcji Master Pedestal: 31 kroków
• Styl fotograficzny (filmy): Cinelike D / Cinelike V / Like709 / V-LogL
• Wybór czasu nagrania, pozostałego czasu nagrywania, tryb znacznika czasu (pomijanie klatek, bez pomijania klatek)
• Funkcja skanowania synchronizacji
• Można nagrywać bez przerywania, gdy rozmiar pliku przekroczy 4 GB lub 30 minut (plik z filmem zostanie podzielony na nagrywane i odtwarzane osobno części)
Ogniskowanie AF oparty o detekcję kontrastu, MF, AF+MF, 225 punktów
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (AFS), Tryb ciągły (AFC), Tryb elastyczny (AFF), Manual Focus (MF)
• Strefy AF: Wykrywanie twarzy/oczu, Śledzenie, 225-obszarowy, tryb Custom Multi, 1-obszarowy, funkcja Pinpoint
• One Shot AF, Shutter AF, zwolnienie migawki po wciśnięciu przycisku do połowy, Quick AF, stale mierzony AF (podczas nagrywania filmów), Eye Sensor AF, AF+MF, MF Assist, Touch MF Assist, Focus Peaking, funkcja Touch AF/AE, Touch Pad AF, migawka dotykowa
• Blokada AF: przycisk AF/AE LOCK
• Technologia DFD
• Post Focus
• Focus Stacking
• Zakres detekcji od -4 do 18 EV (ISO 100)
• Asysta AF: wbudowana dioda
Pomiar światła System pomiaru 1728 -strefowy,
Tryby pomiaru:
• Wielopunktowy
• Centralny ważony
• Punktowy
Zakres pomiaru: od 0 do 18 EV (f/2.0, ISO100)
Ostrość od Zależne od obiektywu
Balans bieli Auto / AWBc, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa
• 4 ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K z krokiem co 100 K),
• Korekcja (w 2 osiach B-A / M-G) i bracketing balansu bieli (3 klatki)
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 EV (+/- 3.0 EV dla filmów)
Bracketing: 3 lub 5 lub 7 klatek, w skoku co 1/3, 2/3 lub 1 EV, w zakresie +/- 3 EV
Programy Program AE, Priorytet przysłony AE, Priorytet migawki AE, Manualny
• Tryb Kreatywne: Ekspresja, Retro, Stara fotografia, Wysokie tony, Niskie tony, Sepia, Czarno-białe, Dynamiczne czarno-białe, Impresja, Dynamika, Filtr filmowy, Aparat zabawkowy, Toy Pop, Wybielanie, Efekt miniatury, Rozmycie, Fantazja, Gwiazdki, Jeden kolor, Słońce
• Style zdjęć: Standard, Żywy, Naturalny, Monochromatyczny, L. monochromatyczny, Sceneria, Portret, Niestandardowy 1, 2, 3, 4, Cinelike D, Cinelike V, Like709, V-LogL (w niektórych przypadkach wymagany jest klucz aktualizacji oprogramowania - sprzedawany oddzielnie)
Zdjęcia seryjne Migawka mechaniczna:
• AFS/MF: H: 12 kl./s, M: 7 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
• AFF/AFC: H: 9 kl./s, M: 7 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
Migawka elektroniczna:
• AFS/MF: H: 12 kl.k/s, M: 7 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
• AFF/AFC: H: 9 kl./s, M: 7 kl./s (z funkcją Live View), L: 2 kl./s (z funkcją Live View)
Lampa błyskowa Zewnętrzna
• Synchronizacja do 1/250 s
• Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 EV
• Tryby pracy: Auto, auto/redukcja czerwonych oczu, wł. wymuszenie, wł. wymuszenie/redukcja czerwonych oczu, powolna synchronizacja, powolna synchronizacja/redukcja czerwonych oczu, wył. wymuszenie
• Synchronizacja na 1. kurtynę migawki, Synchronizacja na 2. kurtynę migawki
• Sterowanie bezprzewodowe zewnętrznymi lampami błyskowymi
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s, 10s, 10s (3 zdjęcia)
Karta pamięci Podwójny slot, Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) zgodne z UHS-II
LCD Odchylany i obrotowy, 3.2-calowy (proporcje 3:2), dotykowy, kolorowy TFT LCD, 1.620.000 punktów, 100% pokrycie kadru,
regulowana jasność, kontrast i kolorystyka (w 7 poziomach)
Wizjer Elektroniczny, kolorowy OLED, 3.680.000 punktów, pole widzenia: 100%, powiększenie: x0.76 (ekwiwalent dla formatu 35 mm), korekcja dioptrii: od -4.0 do +4.0, punkt oczny: 21 mm, czujnik zbliżenia oka
Komunikacja i złącza Złącze USB 3.1 typu C, wyjście HDMI, wejście mikrofonu stereo mini jack o średnicy 3.5 mm, wejście na wężyk spustowy o średnicy 2.5 mm, wyjście słuchawek stereo mini jack o średnicy 3.5 mm, Gniazdo synchronizacji lampy błyskowej
• Wbudowana karta sieci bezprzewodowej Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac
• Obsługa NFC-F (Near Field Communication) ISO/IEC 18092
• Bluetooth 4.2
• Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka DMW-RSL1,
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
Zasilanie • Akumulator litowo-jonowy 7.2 V, pojemność 1860 mAh, wydajność ok. 410 zdjęć (monitor tylny)
• Opcjonalnie: uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) DMW-BGGH5
Akcesoria Ładowarka, akumulator, osłona korpusu, osłona gorącej stopki, muszla oczna, osłona gniazda synchronizacji lampy błyskowej, osłona złącza uchwytu z akumulatorem, kabel USB, pasek na ramię, uchwyt na kabel
Waga 645 g (bez akumulatora i karty pamięci)
725 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 138,5 x 98,1 x 87,4 mm
Dodatkowe informacje • Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
• Języki: Japoński, angielski, niemiecki, francuski, włoski, hiszpański, polski, czeski, węgierski, rumuński, holenderski, turecki, portugalski, fiński, duński, szwedzki, grecki
• Stabilizacja: 5-osi, Dual I.S. (zgodność z systemem Dual I.S. 2)


Poprzedni rozdział