Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-A3 - test aparatu

28 kwietnia 2017

2. Budowa i jakość wykonania

Fujifilm X-A3 - Budowa i jakość wykonania

X-A3, jeżeli chodzi o wygląd, niewiele różnic się od poprzednika. Został zaprojektowany w stylu retro i dostępny jest w trzech konfiguracjach kolorystycznych- czarnej, brązowej oraz różowej. Jedyną wyraźną zmianą jest wielkość powierzchni pokrycia przodu aparatu gumową okleiną- w poprzednim modelu była to cała przednia ścianka (poza bagnetem), w testowanym modelu natomiast środkowa część jest okleiny pozbawiona. Nieznacznie zmniejszyła się również wysokość panelu, na którym umieszczono gorącą stopkę i wbudowaną lampę błyskową względem górnej ścianki z przyciskami. Prawdopodobnie niższy aparat miał zapewnić lepszą widoczność maksymalnie odchylonego ekranu. Korpus w całości został wykonany z tworzyw sztucznych, natomiast bagnet obiektywu oraz gwint statywowy zrobiono z metalu. X-A3 nie robi wrażenia profesjonalnego korpusu, na co wpływ ma przede wszystkim niewielka waga oraz praktycznie brak rękojeści.

Zasilanie i złącza

Aparat zasilany jest dedykowanym akumulatorem o oznaczeniu NP-W126S i parametrach 7.2V oraz 1260 mAh. Ładowanie odbywa się w odpowiedniej ładowarce BC-W126 lub poprzez dołączony do zestawu adapter podłączany do aparatu za pomocą Mikro USB i trwa około 2.5 godziny. Według producenta pojemność tego akumulatora wystarcza na wykonanie 410 zdjęć. Podczas testów nie stwierdziliśmy znaczących odchyłek od tej deklaracji. Gniazdo baterii jest zabezpieczone przed przypadkową próbą włożenia akumulatora w nieprawidłowy sposób.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Zestaw złącz komunikacyjnych obejmuje:

  • wyjście HDMI,
  • gniazdo Mikro USB 2.0/ wejście na elektroniczny wężyk RR-90.
Zdjęcia i filmy zapisywane są na kartach SD/SDHC/SDXC. Gniazdo karty pamięci i komora baterii znajdują się na spodzie korpusu, a złącza komunikacyjne na jego lewej ściance.

Fujifilm X-A3 - Budowa i jakość wykonania Fujifilm X-A3 - Budowa i jakość wykonania Fujifilm X-A3 - Budowa i jakość wykonania

Przyciski

W kwestii rozmieszczenia i ilości przycisków zmiany względem X-A2 są dosłownie kosmetyczne.

Fujifilm X-A3 - Budowa i jakość wykonania

Po prawej stronie gorącej stopki odnajdziemy pokrętło wyboru trybu pracy aparatu. Poszczególne pozycje na kółku przedstawiają się następująco:
  • P – tryb automatycznego doboru ekspozycji,
  • S – tryb preselekcji migawki,
  • A – tryb preselekcji przysłony,
  • M – tryb manualny,
  • C – konfiguracja użytkownika,
  • Tryb noc,
  • Tryb sport,
  • Tryb krajobraz,
  • Tryb portret (z efektem wygładzania skóry),
  • SP – tryby tematyczne,
  • ADV (zaawansowany) – filtry cyfrowe,
  • Advanced SR Auto – tryb pełnej automatyki z rozpoznawaniem fotografowanej sceny.
Po prawej stronie kółka trybów pracy znajduje się dźwignia włącznika aparatu, której pierścień otacza przycisk spustu migawki. Dalej na prawo odnajdziemy główne pokrętło sterujące, a także guzik Fn. W trybie przeglądania służy on do uruchomienia trybu Wi-Fi, natomiast podczas fotografowania możemy go zaprogramować wykorzystując jedną z kilkunastu wypisanych poniżej funkcji (przy czym domyślnie odpowiada za zmianę czułości ISO):

  • podgląd głębi ostrości,
  • czułość ISO,
  • samowyzwalacz,
  • rozmiar zdjęcia,
  • jakość zdjęcia,
  • zakres dynamiczny,
  • symulacja filmu,
  • fotometria,
  • blokada AE/AF,
  • natychmiastowy AF,
  • tryb ostrości,
  • wykrywanie twarzy,
  • wyszukanie informacji o lokalizacji,
  • tryb filmu,
  • RAW.

Zerknijmy na tylną ściankę aparatu:

Fujifilm X-A3 - Budowa i jakość wykonania

Na samej górze mamy pokrętło sterujące, które służy do dokonywania zmian parametrów w menu podręcznym oraz do powiększania zdjęć podczas odtwarzania. Pełni ono również rolę przycisku, a funkcja ta jest wykorzystywana do przybliżania obszaru ustawiania ostrości w trybie MF lub do powiększania kadru w aktywnym punkcie ostrości podczas odtwarzania zdjęć. Niżej odnajdziemy guziki wejścia do trybu przeglądania zdjęć oraz rozpoczęcia (lub zakończenia) rejestracji wideo.

Nieco niżej znajduje się wybierak wielokierunkowy. Oprócz roli nawigacyjnej poszczególne przyciski mają następujące funkcje:

  • w górę – tryb AF lub kasowanie zdjęć w trybie odtwarzania,
  • w dół – tryb migawki (zdjęcia seryjne, bracketing AE, ISO, symulacji filmu oraz zakresu dynamicznego),
  • w lewo – samowyzwalacz (2 sekundy, 10 sekund, wyzwalanie przy uśmiechu, wyzwalanie przy dwóch osobach, wyzwalanie przy grupie osób,
  • w prawo – balans bieli.

Pośrodku wspomnianych przycisków znajduje się przycisk MENU/OK. Służy on do uruchamiania menu głównego oraz do zatwierdzania wybranych ustawień. Na samym dole odnajdziemy jeszcze dwa guziki. DISP/BACK – wykorzystywany jest do zmiany informacji widocznych na ekranie LCD, a podczas używania menu aparatu służy jako przycisk wstecz. Obok niego zlokalizowano przycisk Q, który uruchamia podręczne menu (Quick Menu).

Względem X-A2, usunięty został przycisk uruchamiający lampę błyskową, który znajduje się obecnie, w formie przełącznika, na ściance bocznej.

Spójrzmy teraz na przód testowanego bezlusterkowca:

Fujifilm X-A3 - Budowa i jakość wykonania

Na przedniej ściance odnajdziemy dwa elementy. Pierwszym z nich jest guzik zwolnienia blokady obiektywu.
Drugi to pokrętło odpowiadające za zmianę trybu wybierania ostrości. Można wybierać pomiędzy autofocusem pojedynczym, autofokusem ciągłym oraz ostrością manualną.

Menu

Menu aparatu jest analogiczne jak w X-A2. W trybie fotografowania znajdziemy w nim dwie kategorie: ustawienia parametrów fotografowania oraz ustawienia aparatu. W trybie przeglądania zdjęć, odpowiednio do kontekstu zmienia się pierwsza kategoria, która teraz zawiera między innymi opcje edycji i drukowania zdjęć. Każda z kategorii podzielona jest na kilka zakładek, odpowiadających jednemu ekranowi opcji. Możemy mieć pewne zarzuty względem kompozycji poszczególnych elementów menu w zakładkach, często można odnieść wrażenie, że są one rozmieszczone zupełnie przypadkowo. Zdarza się, że próba dostania się do konkretnego parametru zajmuje dość dużo czasu.

Przyjrzyjmy się teraz poszczególnym elementom menu X-A3.

Menu fotografowania 1

Menu fotografowania 2

Menu ustawień

Menu odtwarzania zdjęć

Ważnym elementem obsługi jest menu podręczne aktywowane klawiszem Q. Jego wciśnięcie powoduje wyświetlenie na ekranie siatki, za pomocą której możemy podglądać i zmieniać wiele parametrów aparatu. Wszystkie możliwe parametry, jakie możemy umieścić na siatce 4×4 prezentują się następująco.

  • ISO,
  • Zakres dynamiczny,
  • Balans bieli,
  • Redukcja zakłóceń,
  • Rozmiar zdjęcia,
  • Jakość zdjęcia,
  • Symulacja filmu,
  • Podświetl ton,
  • Przyciemnij ton,
  • Kolor,
  • Wyostrzenie,
  • Samowyzwalacz,
  • Ustawienia wykrywania twarzy/ oczu,
  • Fotometria,
  • Tryb AF,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Korekcja błysku,
  • Tryb stabilizacji obrazu,
  • Wspomaganie MF,
  • Tryb filmu,
  • Czułość ISO filmowania,
  • Regulacja poziomu mikrofonu,
  • Dźwięk i lampa,
  • Jasność LCD,
  • Kolor LCD,
  • Typ migawki,
  • Brak.

Wyświetlacz

Fujifilm X-A3 - Budowa i jakość wykonania

Fujifilm X-A3 został wyposażony w uchylny wyświetlacz LCD TFT, o rozdzielczości 920 000 punktów, przekątnej wynoszącej 3 cale i 100% pokryciu kadru. Ekran można pochylić o 180 stopni w górę i tylko o ok. 45 stopni w dół. Ekran jest dotykowy.

Dzięki umieszczeniu ekranu na wysuwanych szynach, po odchyleniu go o 180 stopni w górę zapewniona jest 100% widoczność obrazu przez niego wyświetlanego. Na pewno przyda się to w autoportretach, do których aparat jest dedykowany. Aparat wyposażony został również w czujnik, który wykrywa orientację wyświetlacza i wyświetlany obraz jest prosty lub odwrócony.

Fujifilm X-A3 - Budowa i jakość wykonania

Jakość wyświetlanego obrazu stoi na poprawnym poziomie. Kolory odwzorowane są prawidłowo, a ustawiony kontrast jest wystarczający. Również podczas pracy pod słońce ekran nie daje powodów do narzekań.
Do dyspozycji jest 11- stopniowa skala jasności oraz nasycenia kolorów (od −5 do +5), przy czym wartością standardową jest 0.

Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć.

W trybie podglądu na żywo do dyspozycji mamy następujące widoki:

  • Informacje włączone (obecność poszczególnych ikon regulowana przez użytkownika),
  • brak informacji.
Wybór informacji wyświetlanych w trybie podglądu na żywo jest stosunkowo bogaty i obejmuje, między innymi, wskaźnik odległości AF i MF, histogram, tryb ostrości i pomiaru światła, typ migawki oraz wszystkie składowe ekspozycji. Osobno włączamy siatkę kadrowania (3 rodzaje).

W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:

  • standardowy,
  • brak informacji,
  • informacje włączone 1,
  • informacje włączone 2,
  • ulubione.

W podglądzie standardowym zdjęcie wyświetla się na całości ekranu, a u doły i góry mamy takie informacje data i godzina, numer zdjęcia, parametry ekspozycji, zakres dynamiczny, jakość zdjęcia i ikonka stopnia naładowania baterii.
Przy informacjach włączonych zdjęcie wyświetlane jest jako miniaturka z lewym górnym rogu, a resztę ekranu zapełniają szczegółowe informacje na temat parametrów wykonanego obrazu (w pierwszym ekranie między innymi histogram, parametry ekspozycji, balans bieli, użyta symulacja filmu oraz parametry modyfikowania zdjęć JPEG, w drugim ekranie dane EXIF takie jak informacje o użytym obiektywnie). W obu przypadkach wyświetlany jest krzyżyk w miejscu ustawienia ostrości.

Zdjęcia można powiększyć skokowo za pomocą tylnego pokrętła. Jego wciśnięcie z kolei uruchamia przybliżenie 100%. Za pomocą górnego pokrętła można przewijać zdjęcia w powiększeniu.

W trybie dotykowym, w podglądzie live – view mamy możliwość ustawienia jednej z kilku opcji:
  • Wykonanie zdjęcia po dotknięciu – aparat ustawia w miejscu dotknięcia ostrość i zwalnia migawkę. W trybie seryjnym zdjęcia będą wykonywane tak długo, aż palec zostanie oddalony od ekranu.
  • Autofokus – aparat ustawia ostrość w miejscu dotknięcia.
  • Obszar autofokusa – obszar autofokusa przenoszony jest w miejsce dotknięcia, lecz nie następuje ustawienie ostrości.
  • Tryb dotyku wyłączony.

W trybie przeglądania zdjęć za pomocą ekranu dotykowego możemy przybliżać i oddalać oraz przewijać zdjęcia. Za pomocą dwukrotnego puknięcia przybliżamy zdjęcie do widoku 100%. Dodatkowo, dzięki trybowi „Dotknij i powiększ” jesteśmy w stanie przybliżać zdjęcia metodą znaną między innymi ze smartfonów – zbliżając i oddalając palce od siebie.

Filmowanie

Filmowanie rozpoczyna się po wciśnięciu czerwonego przycisku umieszczonego na tylnym panelu aparatu i trwa tak długo, aż ponownie ten guzik zostanie wybrany. Długość pojedynczego nagrania z rozdzielczością Full HD ograniczona jest do 14 minut, a z rozdzielczością HD do 27 minut. Filmowanie możliwe jest w następujących trybach:
  • Full HD (1920×1080 pix): 60p, 50p, 24p,
  • HD (1280×720 pix): 60p, 50p, 24p.

Filmy zapisywane są kodekiem H.264 ze stereofonicznym dźwiękiem, skompresowanym za pomocą liniowej modulacji PCM, w plikach z rozszerzeniem MOV. Podczas nagrywania musimy się pogodzić z niewielkim ograniczeniem kąta widzenia, gdyż sygnał nie jest sczytywany z całej matrycy.

Podczas filmowania możemy regulować stopień otwarcia przysłony, a także czas naświetlania (jeśli przed rozpoczęciem nagrywania pokrętło czasów ustawimy na innej pozycji niż A). W trakcie nagrywania w trybie automatycznym możemy dokonywać korekty ekspozycji. Wcześniej ustawiamy balans bieli i tryb symulacji filmu. Czułość regulujemy w zakresie 400–6400 ISO, możemy też zdać się na automatykę. Skuteczność autofokusa w trybie ciągłym (AF-C) nie stoi na najwyższym poziomie, spotykamy się bowiem z charakterystycznym efektem „pompowania” obiektywu szukającego ostrości.

W trybie manualnej ostrości nie uzyskamy wspomagania w postaci focus-peakingu czy możliwości powiększenia obrazu. Podczas filmowania dźwięk rejestrowany jest przy pomocy wbudowanego mikrofonu stereofonicznego, w menu mamy opcję regulacji jego czułości.

Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane testowanym aparatem.

  • film 1 – Full HD 1920×1080 pix 60p, 90 MB,
  • film 2 – Full HD 1920×1080 pix 60p, 81 MB,
  • film 3 – Full HD 1920×1080 pix 60p, 83 MB, ISO 1600,
  • film 4 – Full HD 1920×1080 pix 50p, 75 MB, symulacja filmu Velvia,
  • film 5 – Full HD 1920×1080 pix 50p, 57 MB,
  • film 6 – Full HD 1920×1080 pix 24p, 85 MB,
  • film 7 – Full HD 1920×1080 pix 24p, 112 MB, ISO 800,
  • film 8 – Full HD 1920×1080 pix 24p, 112 MB, Test autofokusa ciągłego,
  • film 9 – HD 1280×720 pix 60p, 51 MB,
  • film 10 – HD 1280×720 pix 50p, 42 MB,
  • film 11 – HD 1280×720 pix 24p, 47 MB.

Wizjer

X-A3, podobnie jak poprzednik pozbawiony został wizjera.