Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/1.4 R WR - test obiektywu

11 sierpnia 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Niestety testowany obiektyw ma sporo problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Co więcej, nawet po przymknięciu przysłony do wartości f/2.0 problemy te wciąż dają się mocno we znaki.

Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/1.4 R WR - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Lepsza sytuacja panuje w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej, której przebieg w zależności od wartości przysłony przedstawiliśmy na poniższym wykresie.

Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/1.4 R WR - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Rezultaty na poziomie 0.07% nie budzą żadnego niepokoju, bo uznajemy je za małe. Warty odnotowania jest fakt, że takie same wartości po obu stronach kadru odnotowaliśmy dla okolic maksymalnego otworu względnego. Po przymknięciu przysłony do f/2.8 i więcej, aberracja po prawej stronie kadru robi się trochę większa (około 0.10–0.11%) niż po lewej, gdzie spada do 0.04–0.05%. Wyniki te są wciąż na tyle małe, że nie powodują widocznych różnic w ostrości pomiędzy obiema stronami kadru.

Fujifilm X-E1, f/1.4 Fujifilm X-E1, f/2.0
Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/1.4 R WR - Aberracja chromatyczna i sferyczna Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/1.4 R WR - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Testowany obiektyw nie pokazuje wyraźnego efektu „pływania” ogniska, ale można dopatrzeć się lekkiego przesunięcia głębi ostrości w kierunku dalszych obiektów, gdy przechodzimy z przysłony f/1.4 do f/2.0. Także wygląd obrazów pozaogniskowych jest daleki od doskonałości. Krążki światła pokazują wręcz książkowy przykład efektów działania aberracji sferycznej – po jednej stronie płaszczyzny ostrości krążek ma miękkie brzegi, a po drugiej wyraźną obwódkę. Fujinon XF 1.4/16 na pewno nie został poprawnie skorygowany pod względem tej wady.

Fujifilm X-E1, f/1.4, przed Fujifilm X-E1, f/1.4, za
Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/1.4 R WR - Aberracja chromatyczna i sferyczna Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/1.4 R WR - Aberracja chromatyczna i sferyczna