Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/1.4 R WR - test obiektywu

11 sierpnia 2015

6. Dystorsja

Firma Fujifilm nie jest konsekwentna jeśli chodzi o korygowanie dystorsji. W niektórych obiektywach koryguje ją tak jak powinna, a w niektórych posiłkuje się prostowaniem jej przez oprogramowanie aparatu. W efekcie wady tej nie widać na plikach JPEG, a na RAW-ach wywołanych programem niezależnym jest ona duża. Oczywiście skorygowanie dystorsji i przejście od RAW-ów do JPEG-ów odbywa się wtedy kosztem pola widzenia. To wprowadza trochę zamieszania, bo jedni producenci podają pole na RAW-ach, a inni już na skorygowanych JPEG-ach.

Zdecydowaliśmy się sprawdzić, jak to wygląda w praktyce i to dla obu formatów. W tym celu wykonaliśmy zdjęcie gwiaździstego nieba i dokonaliśmy transformacji układu pikseli (X,Y) do układu równikowego (rektascencja i deklinacja) opisującego położenia gwiazd na niebie. Dzięki temu mogliśmy bardzo dokładnie wyznaczyć pole widzenia obiektywu, i to tak jak należy, czyli dla promieni padających z nieskończoności. W przypadku plików JPEG wyniosło ono 81.3 stopnia, a w przypadku plików RAW 81.9 stopnia. Błąd pomiaru nie przekraczał wartości 0.1 stopnia.

Pierwsza wiadomość jest więc dobra – przycinania obrazu nie ma prawie wcale, bo pole widzenia plików RAW różni się od JPEG-ów tylko o 0.6 stopnia. Druga wiadomość jest trochę gorsza. Przy założeniu wielkości detektora APS-C/DX (mnożnik 1.5 raza) i odwzorowania rektalinearnego, dla ogniskowej 16 mm powinniśmy uzyskać pole 83.1 stopnia. W przypadku Fujinona 1.4/16 jest ono o 1.2 stopnia mniejsze. Różnica nie jest duża i jest w granicach tolerancji 1–2%, którą dla swoich parametrów dopuszcza producent. Szkoda jednak, że ta różnica nie działa na naszą korzyść, bo wcale nie pogniewałbym się, gdyby to pole było o ów jeden stopnień większe, zamiast być mniejsze.

----- R E K L A M A -----

Producent jakąś wartość ogniskowej musiał na obudowie podać, a jej realnej wartości znacznie jest bliżej 16 mm niż 17 mm, przy których pole wynosiłoby 79.7 stopnia. Tak więc powodów do narzekań zbyt dużych nie mamy.

Tym bardziej, że nie powinniśmy także narzekać na dystorsję. W przypadku JPEG-ów odnotowaliśmy niewielką dystorsję beczkową o wartości −0.86%. Po przejściu do RAW-ów wartość ta praktycznie się nie zmienia. Formalny wynik to −0.87%, a więc w granicach błędów taki sam jak dla JPEG-ów.

To świetny rezultat. Chwalona przez nas Sigma 1.4/24, która na pełnej klatce daje podobny kąt widzenia, uzyskała −1.20%, a Nikkor AF-S 1.4/24 aż −2.03%. Dużo gorzej radził sobie przeznaczony na matryce APS-C/DX Samyang 16 mm f/2.0 ED AS UMC CS, u którego zniekształcenia sięgały aż −2.53%. Brawa więc dla Fujinona!

Fujifilm X-E1, JPEG
Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/1.4 R WR - Dystorsja
Fujifilm X-E1, RAW
Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/1.4 R WR - Dystorsja