Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S 24 mm f/1.8G ED - test obiektywu

14 grudnia 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Jasne Nikkory często nie radziły sobie z podłużną aberracją chromatyczną. Tego nie możemy napisać o modelu 1.4/24, który wydaje się walczyć z tą wadą dość skutecznie. Jej wpływ daje się zauważyć, ale na szczęście nie jest on duży i po przymknięciu przysłony o 1 EV znika prawie całkowicie.

Nikon Nikkor AF-S 24 mm f/1.8G ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Sporo ciepłych słów możemy napisać też o korygowaniu poprzecznej aberracji chromatycznej. Jej przebieg, dla obu typów detektorów, jest przedstawiony na poniższym rysunku.

Nikon Nikkor AF-S 24 mm f/1.8G ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wada ta słabo zależy od typu matrycy i od wartości przysłony utrzymując się wszędzie w przedziale od 0.05 do 0.06%. Wartości te określamy mianem małych, przez co do korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej nie mamy żadnych zastrzeżeń.

Nikon D3x, RAW, f/1.8 Nikon D3x, RAW, f/4.0
Nikon Nikkor AF-S 24 mm f/1.8G ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor AF-S 24 mm f/1.8G ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcie w niniejszym rozdziale pokazuje delikatny efekt „pływania” ogniska. Widać, że po przejściu od przysłony f/1.8 do f/2.5 głębia ostrości delikatnie uciekła do tyłu. Pewne problemy z aberracją sferyczną potwierdza też wygląd rozogniskowanych krążków światła. Pierwszy krążek pokazuje zauważalnie ciemniejszy brzeg niż centrum, a w drugim sytuacja jest odwrotna.

Nikon D3x, f/1.8, przed Nikon D3x, f/1.8, za
Nikon Nikkor AF-S 24 mm f/1.8G ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor AF-S 24 mm f/1.8G ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna