Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - test obiektywu

8 lutego 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna, jak widać z poniższych ujęć, nie jest korygowana idealnie. Lekkie zabarwienie obrazów pozaogniskowych jest widoczne, ale na szczęście nie jest to efekt duży.

Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Zachowanie poprzecznej aberracji chromatycznej dla poszczególnych ogniskowych przedstawia poniższy wykres.

Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Z największym poziomem tej wady mamy do czynienia na najkrótszej ogniskowej, gdzie dochodzi ona do wartości 0.09%. Jest to jednak granica poziomu małego i średniego, przez co trudno nam na cokolwiek narzekać. Na dłuższych ogniskowych sytuacja jest jeszcze lepsza. Na 10 mm odnotowane przez nas wyniki nie przekraczają 0.06%, a na 14 mm trzymają się okolic 0.07%.

W tej kategorii zachowanie testowanego obiektywu oceniamy więc pozytywnie. Nasze uznanie jest jeszcze większe, gdy weźmiemy pod uwagę trudne do uzyskania i skorygowania parametry.


E-PL1, RAW, 7 mm, f/8.0 E-PL1, RAW, 10 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale wyraźnie pokazują, że obiektyw nie ma problemów z „pływaniem” ogniska. Krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem nie są może idealnie identyczne, ale nie pokazują żadnych mocno niepokojących rzeczy. To pozwala wyciągnąć wniosek, że Olympus 7–14 mm nie ma zauważalnych problemów z korygowaniem aberracji sferycznej.

E-M10, 14 mm, f/2.8, przed E-M10, 14 mm, f/2.8, za
Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital 7-14 mm f/2.8 ED PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna