Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 35 mm f/1.4L II USM - test obiektywu

16 lutego 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Canon EF 35 mm f/1.4L II USM nie ma praktycznie żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną, co doskonale widać na poniższych zdjęciach. Podobnie dobry wynik notowała Sigma A 35 mm f/1.4 DG HSM. Tyle, że te dwa obiektywy są raczej wyjątkami. Jasne obiektywy stałoogniskowe często pokazują w tej kategorii znacznie gorsze zachowanie. Jak spore mogą być to problemy pokazywał wyraźnie nasz test Nikkora AF-S 35 mm f/1.4G.

Canon EF 35 mm f/1.4L II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Na pochwały zasługuje też korygowanie poprzecznej aberracji chromatycznej. Widać to dobrze na poniższym wykresie.

Canon EF 35 mm f/1.4L II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Niezależnie od użytego detektora i wartości przysłony aberracja trzyma się okolic niezauważalnego poziomu 0.04%. To wyniki w zasadzie identyczne do tych, jakie widzieliśmy u Sigmy 1.4/35. Znów oba te obiektywy dominują nad Nikkorem AF-S 35 mm f/1.4G, który potrafił pokazywać rezultaty na bardzo wysokim poziomie prawie 0.2%.

Canon 5D III, f/1.4 Canon 5D III, f/5.6
Canon EF 35 mm f/1.4L II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 35 mm f/1.4L II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie pokazują efektu „pływania” ogniska, więc aberracja sferyczna nie może być duża. Ten wniosek potwierdza wygląd rozogniskowanych krążków światła, które nie różnią się od siebie mocno. Jedyne co daje się zauważyć, to trochę mocniejsza obwódka widoczna dla obrazu uzyskanego przed ogniskiem. Jeśli dołożymy do tego bardzo dobrą jakość obrazu na maksymalnym otworze względnym, bez charakterystycznego spadku kontrastu, możemy sądzić, że aberracja sferyczna jest przez nowego Canona 1.4/35L korygowana prawidłowo.

Canon 5D III, f/1.4, przed Canon 5D III, f/1.4, za
Canon EF 35 mm f/1.4L II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 35 mm f/1.4L II USM - Aberracja chromatyczna i sferyczna