Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Inne testy

Nikon Z5 - test trybu filmowego

26 października 2020
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 12

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Nikon Z5 to ewidentnie aparat przeznaczony głównie dla fotografów, a nie dla użytkowników potrzebujących fotograficzno-filmowej hybrydy. Funkcję tego ostatniego pełni w systemie Z niewiele droższy model Z6. Tak jak pisaliśmy we wstępie – wypuszczając model podstawowy po bardziej zaawansowanym trzeba go gdzieś „przyciąć” i w tym przypadku padło na sięgnięcie po zauważalnie wolniejszą (choć dającą podobne osiągi fotograficzne związane z szumami i dynamiką) matrycę. O ile przy zdjęciach nie jest to aż tak duży problem – nie każdy fotograf potrzebuje więcej niż te 4.5 kl/s – o tyle w kwestii trybu filmowego spowodowało to cofnięcie części specyfikacji Nikona Z5 o ładnych kilka lat do tyłu.

Pomijając jednak to, co było oczywiste niemal od początku, warto zauważyć pozytywy – jeśli docelowym odbiorcą Z5 ma być fotograf sporadycznie sięgający po tryb filmowy, to na potrzeby takiej osoby to, co oferuje Z5, być może okaże się wystarczające. Zwłaszcza, że część użytkowych aspektów trybu filmowego tego aparatu, jak np. czas pracy na baterii, autofokus czy stabilizacja, stoją na przyzwoitym poziomie. A użytkownicy potrzebujący filmowo-fotograficznej hybrydy mogą sięgnąć po Z6, czy na przykład konkurencyjnego Panasonika S5.

Spójrzmy jeszcze, jak sytuacja wygląda od strony cenowej. Poniżej prezentujemy zestawienie ceny testowanego aparatu z cenami jego konkurencji (wartości wg serwisu Ceneo.pl na dzień 23.10.2020):

  • Canon EOS RP – ok. 4500 zł,
  • Nikon Z5 – ok. 6300 zł,
  • Nikon Z6 – ok. 6700 zł,
  • Panasonic S5 – ok. 9500 zł,
  • Sony A7 III – ok. 7900 zł,
  • Sony A7c – ok. 9700 zł.


----- R E K L A M A -----

Jak widać, tańszy od testowanego aparatu jest w zasadzie tylko Canon EOS RP, którego Z5, mimo okrojonego trybu filmowego, bije stabilizacją matrycy czy większą baterią. Na rynku ciągle jest też jeszcze Sony A7 II, ale na jego tryb filmowy spuśćmy z grzeczności zasłonę milczenia. W zasadzie największą konkurencją Z5 w podobnym przedziale cenowym jest po prostu model Z6, co z punktu widzenia firmy Nikon jest raczej dobrą wiadomością – tak czy inaczej zainteresowany użytkownik trafi do ich systemu. Korpusy z bardziej zaawansowanym trybem filmowym (np. 10-bitowymi kodekami), jak Fujifilm X-T4 lub Panasonic S5, to już zauważalnie wyższy wydatek i osoby szukające tego rodzaju specyfikacji muszą się liczyć z sięgnięciem do kieszeni nieco głębiej.

Na koniec pozostaje nam podsumowanie zawartych w niniejszym teście analiz i rozważań listą wad i zalet testowanego aparatu, zebranych w jednym miejscu:

Zalety:

  • solidna, uszczelniona obudowa,
  • dobrze wyprofilowany grip,
  • czytelne i przejrzyste menu,
  • bateria o dużej pojemności,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • wyjście HDMI,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • bardzo dobry wizjer elektroniczny,
  • funkcje nieco poprawiające zakres dynamiczny, takie jak płaski profil obrazu oraz funkcja D-Lighting,
  • sprawnie działający śledzący autofokus,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka,
  • narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu przy filmowaniu w 4K oraz dobra przy filmowaniu w Full HD w trybie pełnoklatkowym,
  • identyczna jakość obrazu w 25 i 50 kl/s w Full HD,
  • rozbudowane opcje wyostrzania o szerokim zakresie funkcjonalności,
  • szybki odczyt matrycy (mały rolling shutter) w Full HD.

Wady:

  • brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
  • rozdzielczość ekranu mogłaby być wyższa,
  • duży crop w 4K,
  • filmy w 4K z prędkościami tylko do 30 kl/s,
  • filmy w Full HD z prędkościami tylko do 60 kl/s,
  • brak możliwości zapisu filmów z 10-bitową głębią koloru lub próbkowaniem 4:2:2,
  • brak logarytmicznych profili obrazu,
  • brak HLG, HDR PQ lub innego rodzaju profilu przeznaczonego do filmowania w standardzie HDR,
  • przeciętnie działająca stabilizacja w trybie filmowym,
  • kiepska jakość obrazu Full HD w trybie APS-C/DX,
  • wysokie szumy jak na współczesny aparat pełnoklatkowy,
  • bardzo duży rolling shutter w 4K.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywów Nikon Nikkor Z 24–70 mm f/2.8 S oraz Nikkor Z 50 mm f/1.8 S.

  • film 1 – 160 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s,
  • film 2 – 180 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 3200,
  • film 3 – 80 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb pełnoklatkowy, ISO 6400,
  • film 4 – 48 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, 25 kl/s, tryb APS-C/DX, ISO 3200,
  • film 5 – 283 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, film poklatkowy stworzony przez aparat,
  • film 6 – 61 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 25 kl/s, tryb pełnoklatkowy, „test vloggera”, stabilizacja matrycy + cyfrowa,
  • film 7 – 57 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 1920×1080, 50 kl/s, tryb pełnoklatkowy, „test vloggera”, profil obrazu „równomiernie”, bez stabilizacji.


Aparat do testów wypożyczyła firma:
Nikon Z5 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Nikon Z5 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe Nikon Z5 - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe