Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DC-GH5S - test aparatu

19 marca 2018

3. Użytkowanie i ergonomia

Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia

Skoro w kształcie korpusu oraz wielkości uchwytu nie zaszły żadne zmiany, to ciężko nam ocenić wygodę użytkowania GH5S inaczej niż w przypadku GH5. Nowy Lumix leży w dłoni bardzo pewnie, co zapewnia duży, „lustrzankowy” grip z chropowatą gumą. Jego obsługa należy do szybkich i wygodnych, a dzieje się tak dzięki obecności dwóch pokręteł sterujących z wyważonym skokiem oraz trzeciego pokrętła, zintegrowanego z wybierakiem kierunkowym – do niego mamy jednak pewne zastrzeżenia, gdyż „chodzi” zbyt lekko. Pochwalić musimy pozycję przycisku REC, dzięki czemu rozpoczynanie nagrywania nie musi się wiązać ze zmianą chwytu. Ważnym elementem sterowania jest dżojstik, dzięki któremu możemy znacznie szybciej obsługiwać pola AF.

Na korpusie znajdziemy pięć fizycznych przycisków programowalnych, przy czym cztery z nich znajdują się na tylnej ściance korpusu, a jeden na górnej. Do każdego z nich można przyporządkować jedną z szerokiej gamy funkcji, które wymienione są w poprzednim rozdziale. Do dyspozycji użytkowników przewidziano również 5 wirtualnych, programowalnych przycisków na dotykowym ekranie LCD. Możliwe jest także dostosowanie funkcji każdego z pokręteł do własnych potrzeb. Kolejną, umożliwiającą lepszą personalizację aparatu funkcją jest możliwość ułożenia menu własnego, które wyświetlane jest jako jedna z zakładek menu głównego. Na kole nastaw znalazło się miejsce na trzy ustawienia własne, kolejno: C1, C2, C3. Mnogość funkcji związanych z dostosowaniem Panasonika Lumiksa GH5S do własnych potrzeb na pewno zadowoli nawet najbardziej wymagających użytkowników.


----- R E K L A M A -----

W GH5S znalazło się miejsce na elektroniczną migawkę, przy czym, w przeciwieństwie do GH5, nie ma możliwości użycia elektronicznej pierwszej kurtyny. Najkrótszym dostępnym czasem jest 1/16000.

Obiektywy

Panasonic Lumix GH5S wykorzystuje obiektywy systemu Mikro 4/3, co pozwala na używanie bez dodatkowych przejściówek produktów takich marek jak (pomijając Panasonika) Olympus, Sigma, Voigtlander oraz innych. Pełną listę obiektywów z mocowaniem Mikro 4/3 można obejrzeć w naszej bazie.

Szybkość

Szybkość GH5S stoi na dobrym poziomie. Nie spotkamy się z opóźnieniami włączania czy wybudzania ze stanu uśpienia, a także podczas uruchomionego trybu podglądu. Jedyną irytującą, zwłaszcza na tle takich aparatów jak G9, cechą aparatu jest duży shutter lag. Od wciśnięcia migawki do wykonania zdjęcia minie ok. 0.3 s, co jest stosunkowo długim czasem.

Zdjęcia seryjne

Panasonic Lumix GH5S oferuje następujące nastawy trybu seryjnego (migawka mechaniczna i elektroniczna):
  • 14-bit RAW
      AFS:
    • H: 11 kl/s
    • M: 6 kl/s
    • S: 2 kl/s
      AFC:
    • H: 7 kl/s
    • M: 5 kl/s
    • S: 2 kl/s
  • 12-bit RAW i JPEG:
      AFS:
    • H: 12 kl/s
    • M: 7 kl/s
    • S: 2 kl/s
      AFC:
    • H: 8 kl/s
    • M: 6 kl/s
    • S: 2 kl/s
Wyświetlanie obrazu na żywo wspierane jest przez wszystkie nastawy.

W Panasoniku GH5S otrzymujemy również możliwość nagrywania zdjęć w 4K z prędkością odpowiednio 60 kl/s oraz 30 kl/s. Ze względu na to, że nie są to do końca tryby seryjne, a nagranie filmu i przedstawienie jego klatek w formie zdjęć, tych trybów nie testowaliśmy.

Do testów trybu seryjnego użyliśmy karty SanDisk SDHC Extreme Pro 300 MB/s C10 UHS-II o pojemności 32 GB. Zgodnie z naszą procedurą czułość ustawiliśmy na ISO 1600, a czas migawki na 1/1000 sekundy. Podczas testu sprawdziliśmy możliwości trybu H. Zdjęcia w formacie RAW zajmowały ok. 18.2 MB, a pliki JPEG LARGE około 3.97 MB. Zdecydowaliśmy się przetestować migawkę elektroniczną. Dla trwającej 30 sekund serii otrzymaliśmy następujące rezultaty:

  • AF-C
    • JPEG – 169 zdjęć (5.6 kl/s),
    • RAW – 164 zdjęć. (5.5 kl/s),
  • AF-S
    • JPEG – 351 zdjęć (11.7 kl/s),
    • RAW – 170 zdjęcia (5.7 kl/s).
Zerknijmy na szczegółowe wyniki.

Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia

Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia

Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia

Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia

Wynikami dla autofokusa ciągłego możemy być nieco zaskoczeni. Dla zdjęć JPEG otrzymujemy zaledwie 6 kl/s w maksymalnej serii, a nie 8 kl/s, jak deklaruje producent. Dla RAW-ów maksymalna prędkość wynosi z kolei 6.3 kl/s, a więc jest zbliżona do deklarowanych 7 kl/s. Wrażenie robi z kolei pojemność bufora, gdyż zarówno dla RAW-ów, jak i JPEG-ów stałą prędkością możemy się cieszyć przez praktycznie 30 sekund.

Z kolei przy autofokusie pojedynczym maksymalna prędkość serii dla JPEG-ów wynosi prawie 12 kl/s, a więc jest zbliżona do tej, którą deklaruje producent. Po raz kolejny pochwalić musimy pojemność bufora, bo praktycznie stała prędkość znowu utrzymuje się przez całe 30 sekund. Jeśli rozważymy RAW-y, to maksymalna prędkość wynosi ok.12 kl/s i utrzymuje się przez ponad 8 sekund.

Zdjęcia seryjne 4K

Ze względu na ograniczoną rozdzielczość matrycy, w GH5S znalazło się miejsce tylko trybu zdjęć 4K (w pozostałych aparatach z tym trybem jeszcze wariant 6K). Nagrywać więc możemy w trybie 60 kl/s lub 30 kl/s (do wyboru w menu), a rejestrowane są zdjęcia w formacie 4:3 o rozdzielczości 3328×2496, 3:2 (3504×2336), 16:9 (3840×2160) lub 1:1 (2880×2880).

Fotograf ma możliwość wykorzystania trzech sposobów wyzwalania opisywanego trybu:

  • Nagrywanie zaczyna się w momencie wciśnięcia migawki i trwa do momentu jej zwolnienia,
  • Nagrywanie zaczyna się w momencie wciśnięcia migawki i trwa do momentu jej ponownego wciśnięcia,
  • Nagrywanie rozpoczyna się sekundę przed wciśnięciem migawki i trwa łącznie przez około 2 sekundy.

Focus Stacking i Post Focus

Wraz ze zdjęciami seryjnymi 4K wprowadzone zostały dodatkowe funkcje: Focus Stacking i Post Focus. Post Focus pozwala na wybranie punktu ostrości już po wykonaniu fotografii. Działa to w taki sposób, że po wciśnięciu przycisku migawki aparat wykonuje serię zdjęć, „łapiąc” ostrość w każdym z 49 obszarów autofocusa. Fotografie zapisywane są w rozdzielczości 8 Mpix. Po wykonaniu serii użytkownik ma możliwość przejrzenia wszystkich zdjęć poprzez nawigację lub wybranie na ekranie dotykowym obszaru zdjęcia, który ma być ostry – aparat automatycznie wybiera konkretne zdjęcie z serii. Dzięki wsparciu funkcji Focus Peaking możliwa jest dokładna ocena punktu ostrości na pojedynczej klatce. Oczywiście, możliwy jest zapis na kartę dowolnej ilości zdjęć wykonanych w serii. Dokładniej funkcję Post Focus opisaliśmy w tym miejscu.

Focus Stacking polega na zwiększeniu głębi ostrości zdjęcia i jest realizowany przez aparat już na poziomie oprogramowania. Wykonywana jest seria zdjęć, z których każda klatka różni się położeniem płaszczyzny ostrości. Następnie fotograf ma możliwość wyboru zdjęć tworzących wyjściową fotografię ze zwiększoną głębią ostrości, można też zadać aparatowi złożenie fotografii ze wszystkich zdjęć wykonanych w serii. Podobnie jak Post Focus, Focus Stacking wspierany jest przez Focus Peaking, co skutkuje wzrostem dokładności wyboru zdjęcia o określonej płaszczyźnie ostrości. Więcej informacji o Focus Stacking można znaleźć we wspomnianym już artykule.

Zdjęcia z przedziałem czasu

Lumix GH5S wyposażono w funkcję interwałometru, a odnajdziemy ją na lewym pokrętle sterującym. Aby wykonać zdjęcia z wykorzystaniem tej funkcji, należy najpierw określić czas pomiędzy kolejnymi wyzwoleniami migawki (od 1 s do 99 min 59 s) oraz liczbę zdjęć (od 1 do 9999). Mamy możliwość rozpoczęcia wykonywania serii zdjęć o zadanej godzinie lub od razu. Po wykonaniu określonej liczby zdjęć aparat wysyła zapytanie, czy z zarejestrowanego materiału od razu stworzyć film poklatkowy.

Do wyboru są następujące formaty plików MP4: 4K 3840×2160 30p, 4K 3840×2160 25p, 4K 3840×2160 24p, Full HD 1920×1080 60p, Full HD 1920×1080 50p, Full HD 1920×1080 30p, Full HD 1920×1080 25p, Full HD 1920×1080 24p.

Osobno ustawiamy liczbę klatek na sekundę i możemy wybierać między: 50 fps (tylko dla Full HD 50p), 25 fps, 12.5 fps, 8.3 fps, 6.25 fps, 5 fps, 2.5 fps, 1 fps dla 50p i 25p oraz 60 fps (tylko dla Full HD 60p), 30 fps, 15 fps, 10 fps, 5.7 fps, 6 fps, 3 fps, 1 fps dla 60p i 30p oraz 24 fps, 12 fps, 8 fps, 6 fps, 4.8 fps, 2.4 fps, 1 fps dla 24p. Sekwencja klatek może być normalna lub odwrócona.

Druga wersja funkcji umożliwiającej wykonanie serii zdjęć z zadanym przedziałem czasu to „Animacja poklatkowa”. Różnica pomiędzy nią a wspomnianą wyżej polega na możliwości ustalenia sposobu wyzwalania migawki (automatycznego lub ręcznego) oraz braku opcji wyboru liczby wykonanych zdjęć. Wykonywaną serię przerywamy ręcznie i możemy utworzyć plik wideo od razu lub później, z poziomu menu przeglądania (pozycja „Wideo poklatkowe”). Co więcej, mamy możliwość wykonania kilku serii zdjęć i utworzenia z nich jednego filmu. Opcje dotyczące jakości oraz liczby klatek na sekundę są takie same jak dla funkcji „Zdjęcia poklatkowe”. Warto również dodać, że podczas rejestracji zdjęć wyświetlany jest powidok poprzedniego ujęcia, który może być przydatny, gdy nie mamy pod ręką statywu. Ponadto, podczas odtwarzania mamy możliwość przeglądania pojedynczych zdjęć z danej serii lub wyświetlenia szybkiego pokazu imitującego film poklatkowy.

Stabilizacja matrycy

Panasonic GH5S został pozbawiony stabilizacji matrycy, która jest obecna w modelu GH5. Aby wydłużyć czas naświetlania, należy zaopatrzyć się w odpowiednie obiektywy.

Lampa błyskowa

Tak jak i w GH5, w GH5S nie odnajdziemy wbudowanej lampy błyskowej. Można przypuszczać, że z powodu zwiększenia rozmiarów wizjera oraz rozbudowy elementów sterujących na górnej ściance aparatu, zabrakło po prostu dla niej miejsca. Dzięki obecności gorącej stopki możemy jednak skorzystać z kompatybilnej lampy zewnętrznej. Testowany Lumix oferuje następujące tryby pracy lampy błyskowej:
  • lampa wymuszona,
  • lampa wymuszona z redukcją efektu czerwonych oczu,
  • synchronizacja z długimi czasami,
  • synchronizacja z długimi czasami z redukcją czerwonych oczu.
Minimalny czas synchronizacji wynosi 1/250 s. Korekcja siły błysku natomiast może odbywać się w zakresie od −3 do +3 EV z krokiem 1/3 EV. Dodatkowo w menu możemy wybrać, czy synchronizacja błysku ma być na pierwszą czy drugą kurtynę migawki.

Wi-Fi

Panasonic GH5S wyposażony został oczywiście w moduł Wi-Fi. Pozwala on na bezprzewodową komunikację bezlusterkowca z urządzeniami takimi jak smartfon czy tablet za pomocą aplikacji mobilnej Panasonic Image App, dostępnej na platformę Android oraz iOS. Aplikacja pozwala na geotagowanie zdjęć (przy obecności w urządzeniu mobilnym modułu GPS), przesyłanie obrazów do pamięci urządzenia lub na serwisy społecznościowe oraz, przede wszystkim, zdalną obsługę aparatu. Mamy możliwość wykonywania zdjęć, a także nagrywania filmów. W obu tych przypadkach możliwe jest sterowanie z poziomu aplikacji wszystkimi parametrami ekspozycji, regulowanie jakości i formatu zdjęć i filmów, a nawet wybieranie punktu ostrości za pomocą pola wyświetlającego obraz „widziany” przez aparat na ekranie.

Istnieje także rozbudowana opcja przeglądania zdjęć i filmów na ekranie urządzenia mobilnego, przy czym mamy możliwość oglądania obrazów zarejestrowanych na konkretnej karcie z dwóch umieszczonych w gnieździe. Ciekawostką jest możliwość wyzwolenia migawki podczas podskoku – wymagane do tego jest jednak urządzenie wyposażone w akcelerometr.

Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia
Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia
Aplikacja współpracuje z Panasonikiem GH5S bardzo dobrze. Nawiązanie łączności trwa zaledwie kilka sekund, a sama obsługa odbywa się bez żadnych opóźnień. Na plus możemy zaliczyć również fakt, że z poziomu aplikacji możemy regulować wiele ustawień.

Funkcjonalność modułu Wi-Fi testowaliśmy korzystając ze smartfona Sony Xperia XA Ultra, udostępnionego przez firmę Sony.

Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia

Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia

Autofokus

Autofokus w testowanym bezlusterkowcu swoje działanie opiera na detekcji kontrastu. Jest on jednak, w przypadku obiektywów Panasonika systemu Micro Cztery Trzecie, dodatkowo wspierany przez technologię DFD (ang. Depth From Defocus). Polega ona na tym, że oprogramowanie aparatu zna charakterystykę rozmycia konkretnego obiektywu, dzięki czemu moduł autofokusa od razu wie, w którą stronę powinien ustawić ostrość.

Autofokus w testowanym aparacie charakteryzuje się zakresem detekcji wynoszącym od −5 EV do 18 EV (ISO 100). Udoskonalono więc moduł względem GH5, którego zakres detekcji zaczynał się od −4 EV. W trudnych warunkach oświetleniowych może on być wspomagany przez wbudowaną diodę świecącą. System AF w testowanym aparacie może pracować w jednym z następujących trybów:

  • AFS (pojedynczy) – dla obiektów nieruchomych,
  • AFC (ciągły) – dla obiektów ruchomych,
  • AFF („elastyczny”) – dla obiektów ruchomych, których ruch jest ciężki do przewidzenia (np. dzieci),
  • MF (manualny).

W GH5S znajdziemy regulację działania autofokusa ciągłego w zależności od rodzaju fotografowanej sceny – taka opcja po raz pierwszy pojawiła się w GH5. Są to podobne ustawienia, jakie spotykamy w zaawansowanych lustrzankach i dotyczą głównie fotografowania dynamicznych scen. W GH5S znajdziemy 3 parametry: czułość AF, czułość zmiany aktywnego obszaru AF, przewidywanie ruchu obiektu. Można je regulować niezależnie, ale dostępne są również 4 zdefiniowane zestawy ustawień dedykowane konkretnym sytuacjom: uniwersalne, dla obiektów poruszających się ze stałą prędkością w jednym kierunku, śledzenie obiektu z ignorowaniem przeszkód oraz dla obiektów o zmiennej prędkości i nieprzewidywalnym kierunku ruchu.

Tryb autofokusa może działać w następujących wariantach:

  • Wykrywanie twarzy/oczu. W przypadku detekcji oczu, ostrość zostanie ustawiona na to bliższe obiektywu. W tym wariancie aparat jest w stanie wykryć do 15 twarzy w kadrze, przy czym oczy mogą być wykryte tylko na tej twarzy, która znajduje się w płaszczyźnie ostrości. Istnieje możliwość zmiany ostrości pomiędzy oczami twarzy poprzez dotknięcie ekranu w miejscu położenia oka.
  • Ciągły ze śledzeniem. Blokowanie ostrości na obiekcie odbywa się poprzez wciśnięcie przycisku migawki do połowy.
  • 225-obszarowy. Pozwala na wybór pomiędzy 225 obszarami, przy czym możliwy jest wybór prostokątnych pól składających się z dowolnej liczby obszarów.
  • Własny obszarowy. Pozwala na wybór kształtu składającego się z dowolnej liczby 225 obszarów, przy czym kształt pola może być dowolny.
  • 1-obszarowy. Pozwala na wybór jednego z 225 obszarów.
  • Precyzyjny. Pozwala na dokładniejszy wybór punktu ostrości niż wariant 1-obszarowy.

W trybie 225-obszarowym i własnym obszarowym wielkość obszaru można regulować za pomocą przedniego pokrętła, a położenie (również w pozostałych trybach) za pomocą joysticka. Dodatkowo, tak jak w pozostałych wyższych modelach bezlusterkowców tego producenta, możliwe jest regulowanie położenia pola AF za pomocą ekranu dotykowego, nawet gdy oko przybliżone jest do wizjera. Tryb manualnej ostrości jest obsługiwany za pomocą odpowiedniego pierścienia na obiektywie. Precyzyjny nastaw punktu ostrości jest ułatwiony poprzez:

  • Wspieranie MF powiększające fragment obrazu – okienko zajmujące część ekranu lub tryb pełnoekranowy, przybliżenie może wynosić aż 20x;
  • Focus Peaking działający w dwóch konfiguracjach – wyraźne oraz lekkie linie podkreślające kontury obiektu znajdującego się w płaszczyźnie ostrości;
  • Przewodnik MF wyświetlający u dołu skalę – od ikonki gór – ostrość na maksimum (nieskończoność) do ikonki kwiatka – ostrość na minimum wraz z zaznaczonym na skali miejscem aktualnie znajdującej się płaszczyzny ostrości.
Standardowo w teście celności autofokusu wykonujemy serię 40 zdjęć. Przysłonę w obiektywie ustawiamy na f/2.8 i fotografujemy tablicę rozdzielczości, każdorazowo przeogniskowując obiektyw. Wyniki przedstawiamy w postaci histogramu, który prezentuje procentowe wartości odchyłek od najlepszego pomiaru MTF50 w serii.

Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia

W świetle 5500 K pojedynczy punkt AF sprawuje się znakomicie. Dość powiedzieć, że aż 95% wszystkich zdjęć znajduje się w dwóch pierwszych przedziałach. W kategorii trafień idealnie „w punkt”, czyli zdjęć w pierwszym przedziale, aparat z kolei odrobinę przegrywa z A7S II. Pod względem celności GH5S wyprzedza swojego brata, a przewaga ta je znaczna.

Panasonic Lumix DC-GH5S - Użytkowanie i ergonomia

W świetle żarowym sytuacja poprawia się. Dwa pierwsze słupki pokrywają 100% zdjęć, co jest znakomitym rezultatem. Znowu jednak A7S II zalicza więcej idealnych trafień, a jego przewaga to dwa zdjęcia. Oba te aparaty znacznie dystansują GH5.

Pomiar światła

System pomiaru światła w GH5S działa w oparciu o 1728 stref, w zakresie od 0 do 18 EV (dla f/2.0 i ISO 100). Kompensacji ekspozycji możemy dokonywać w zakresie od −5 EV do +5 EV (w trybie filmowania ±3 EV) z krokiem 1/3 EV. W testowanym aparacie dostępne są 3 standardowe tryby pomiaru światła:
  • inteligentny matrycowy,
  • centralnie ważony,
  • punktowy.
Dostępna jest także funkcja bracketingu ekspozycji, która umożliwia wykonanie 3, 5 lub 7 klatek z krokiem 1/3, 2/3 lub 1 EV.

Do pracy pomiaru światła nie mamy zastrzeżeń, bowiem podczas testowania aparatu nie sprawiał on żadnych problemów. Ewentualna kompensacja nie przekraczała wartości 1 EV.