Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Apple iPhone 8 Plus - test aparatu

28 lutego 2018
Marcin Czajkowski Komentarze: 53

5. Jakość zdjęć i filmów

Niestety, iPhone 8 Plus nie umożliwia dostępu do RAW-ów, ani nawet regulacji podstawowych parametrów ekspozycji (włącznie z czułością ISO) w domyślnej aplikacji Aparat. Korzystając z niej, można dokonać jedynie korekty ekspozycji. Jednakże smartfony Apple wyposażone w system iOS 10 lub nowszy mają możliwość rejestracji zdjęć w surowym formacie, jeśli użyjemy do tego odpowiedniej aplikacji zewnętrznej.

Z tego powodu zdecydowaliśmy się, obok klasycznego testu smartfona, skorzystać z aplikacji Lightroom Mobile oraz Halide, aby zobaczyć, jak wyglądają RAW-y z obu aparatów oraz porównać JPEG-i na każdej z czułości. Otrzymane wyniki nie mają żadnego wpływu na ocenę końcową smartfona, traktować je zatem trzeba jako rozszerzenie testu, a nie jego pełnoprawną część.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Najnowszy smartfon firmy z Cupertino domyślnie umożliwia rejestrację zdjęć w dwóch formatach: HEIF (High Efficiency Image Format) oraz JPEG. Dostęp do zdjęć w formacie HEIF jest możliwy, przykładowo, przy skorzystaniu z wyżej wspomnianej aplikacji Halide i po przesłaniu ich na iCloud Drive. Takim też sposobem pozyskaliśmy zdjęcia tej samej sceny, wykonane z ustawieniem formatów HEIF jak i JPEG, aby możliwa była ocena stopnia kompresji zdjęć wykonanych w JPEG-ach. Dodatkowo, korzystając z Halide wykonaliśmy RAW-a, którego po uprzednim przekonwertowaniu do 24-bitowego TIFF-a również prezentujemy w porównaniu. Jako że porównanie to ma na celu przede wszystkim wzrokową ocenę działania algorytmów obróbki obrazu, skorzystaliśmy jedynie z obiektywu 28 mm.

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów

HEIF (3.7 MB)
Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
JPG (5.8 MB)
Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
RAW (13 MB)
Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów

Oprócz scenki w oświetleniu dziennym, wykonaliśmy również zdjęcie w nocy, jako że jest to jedyny sposób, aby zmusić domyślną aplikację Aparat do pracy na wyższych czułościach.

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów

HEIF (1.8 MB)
Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
JPG (3.2 MB)
Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
RAW (10.2 MB)
Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów

W bezpośrednim porównaniu widać wyraźnie, że dla jakości zdjęcia nie ma większego znaczenia, czy korzystamy z formatu HEIF czy JPEG. Widać również, że zarówno jeden jak i drugi jest w znacznym stopniu wyostrzany i odszumiany, kiedy porównamy go z RAW-em uzyskanym za pomocą Halide. Widząc taki rezulat, postanowiliśmy również dokonać pomiarów rozdzielczości i szumu, korzystając z obu aparatów.

Rozdzielczość

Rozdzielczość układów, w rozumieniu wartości funkcji MTF50, wyznaczyliśmy przy użyciu aplikacji Aparat oraz Halide, która jest jedną z najpopularniejszych propozycji tego typu dostępnych w AppStore. Pomiary wykonaliśmy przy użyciu programu Imatest na zdjęciach tablicy testowej. Ze względu na stały otwór względny układów wyniki prezentujemy w formie tabeli, zamiast wykresu.

Obiektyw 28 mm f/1.8
Centrum Brzeg
Aparat 2916 lw/ph 2647 lw/ph
Halide 2612 lw/ph 2261 lw/ph
Obiektyw 56 mm f/2.8
Centrum Brzeg
Aparat 1964 lw/ph 1753 lw/ph
Halide 1970 lw/ph 1716 lw/ph

Rezultaty są dość ciekawe. Przede wszytskim, widać, że układ wyposażony w teleobiektyw jest dużo słabszy, niż ten z obiektywem 28 mm. Aby ocenić stopień wyostrzania JPEG-ów przejdźmy do pomiarów wykonanych na surowych plikach.

Obiektyw 28 mm f/1.8
Centrum Brzeg
1564 lw/ph 1101 lw/ph
Obiektyw 56 mm f/2.8
Centrum Brzeg
1129 lw/ph 1001 lw/ph

Już na pierwszy rzut oka widać, że JPEG-i, uzyskane zarówno poprzez Halide jak i domyślną aplikację Aparat, są w ogromnym stopniu wyostrzane. Aby jednak ocenić, czy takiemu samemu procesowi są poddane RAW-y z Halide, przyjrzyjmy się wykresom przebiegu funkcji MTF.

Najpierw dla układu wyposażonego w obiektyw 28 mm.

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów

Oraz dla układu wyposażonego w obiektyw 56 mm.

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów

Na wykresach nie występują lokalne maksima, możemy zatem uznać, że surowe pliki, uzyskane przy pomocy aplikacji Halide, nie są poddawane programowemu wyostrzaniu.

Szumy

Szum zmierzyliśmy na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, korzystając z programu Imatest. Korzystaliśmy jedynie z aplikacji Halide, jako, że domyślna aplikacja Aparat nie umożliwia zmiany czułości ISO.

Najpierw przyjrzyjmy się wynikom, które uzyskał układ wyposażony w obiektyw 28 mm. Zaczniemy od pomiarów wykonanych na plikach JPEG.

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów

Fakt, że wszystkie składowe przyjmują zbliżone do siebie wartości pozwala sądzić, że pliki JPEG są w znacznym stopniu odszumiane. Po drugie – wykres zdecydowanie nie rośnie wykładniczo. Przyjrzyjmy się zatem pomiarom wykonanym na RAW-ach.

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów

Ponownie do czynienia mamy z niefizycznym zachowaniem. Ilość szumu dla ISO 50 praktycznie odpowiada tej dla ISO 100, podobnie sprawa ma się w przypadku ISO 200 i 400. Wydaje się również, że pliki RAW są poddawane procesowi odszumiania – a to zdecydowanie nie powinno mieć miejsca.

Przejdźmy teraz do układu wyposażonego w obiektyw 56 mm. Poniżej prezentujemy wykres dla plików JPEG.

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów

Po raz kolejny obserwujemy to, co już opisywaliśmy wyżej – niefizyczne zachowanie oraz dobrze widoczne odszumianie plików JPEG.

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów

Po raz kolejny zastrzeżenia mamy do wyglądu wykresu dla RAW-ów. Dla trzech pierwszych czułości (ISO 25, 50, 100) wykres przyjmuje niemal takie same wartości szumu. Są to przesłanki do przypuszczeń, że dwie najniższe czułości mogą być dodane na drodze programowej. Podobnie czułość ISO 1250. Również tutaj zaobserwowaliśmy ślady odszumiania surowych plików.

Jakość optyki

Aby ocenić jakość obiektywu zastosowanego w aparatach iPhone 8 Plus wykonaliśmy kilka testowych zdjęć. Pozwolą one ocenić poziom aberracji chromatycznych, odblasków oraz dystorsji.

Chcąc ocenić poziom aberracji chromatycznych powodowanych niedoskonałością toru optycznego, wystarczy sfotografować ciemny element na jasnym tle. Jeśli aparat nie radzi sobie z kontrolą tej wady optycznej, to przy krawędzi ciemnego elementu pojawi się kolorowa obwódka. Na poniższych wycinkach nie ma śladu aberracji chromatycznej. O ile w przypadku obiektywu 28 mm jest ona korygowana prawdopodobnie na drodze programowej (widać białe obwódki przy kontrastowych krawędziach), to w przypadku 56 mm wydaje się, że brak aberracji chromatycznej jest zasługą optyki.

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów

Obiektyw 28 mm f/1.8
Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów

Obiektyw 56 mm f/2.8
Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
Poziom dystorsji łatwo ocenić, fotografując obiekt składający się z poziomych i pionowych linii. Oprócz scenki „z życia” zdecydowaliśmy się również wykonać zdjęcie naszej tablicy testowej, na której dobrze widać, że aparat nie ma większego problemu z tą wadą.

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
Obiektyw 28 mm f/1.8

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
Obiektyw 28 mm f/1.8

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
Obiektyw 56 mm f/2.8

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
Obiektyw 56 mm f/2.8

Odblaski są wadą, której nie sposób skorygować programowo – w tym przypadku możemy więc ocenić pracę konstruktorów optyki. A widać, że poradzili sobie bardzo dobrze, flary nie są za bardzo widoczne, a spadek kontrastu w zdjęciach pod światło nie jest duży.

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
Obiektyw 28 mm f/1.8

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
Obiektyw 28 mm f/1.8

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
Obiektyw 28 mm f/1.8

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
Obiektyw 56 mm f/2.8

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
Obiektyw 56 mm f/2.8

Apple iPhone 8 Plus - Jakość zdjęć i filmów
Obiektyw 56 mm f/2.8

Jakość filmów

Pod względem jakości filmów iPhone 8 Plus bardzo pozytywnie zaskakuje. Do dyspozycji mamy najpopularniejszy kodek H.264 (AVC) oraz nowy H.265, znany także pod nazwą HEVF (High Efficiency Video Format). Nagrywać możemy w jakości 4K 24p/30p/60p (najwyższy klatkaż tylko w HEVF), a także Full HD 30p/60p oraz HD 30p. Ciekawą opcją jest także filmowanie z prędkością aż 240 kl/s – z tym, że przy nagrywaniu w 1080p korzystać musimy z formatu HEVF, przy 720p dostępny jest format AVC. Ostatni dostępny wariant to 120 klatek przy rozdzielczości Full HD.

Aparat nie ma żadnego problemu z doborem poprawnej ekspozycji i jej zmianą w trakcie nagrywania. Cieszy obecność stabilizacji optycznej – jednak jest w nią wyposażony jedynie układ z obiektywem 28 mm.

Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane smartfonem Apple iPhone 8 Plus:

  • film 1 – 28mm, 4K, 60p, 45.2 MB,
  • film 2 – 28mm, 4K, 60p, 43.5 MB,
  • film 3 – 28mm, 1080p, 30p, 27.6 MB,
  • film 4 – 28mm, 1080p, 30p, 20.1 MB,
  • film 5 – 28mm, 1080p, 30p, 16.3 MB,
  • film 6 – 28mm, 1080p, 30p, 9.9 MB,
  • film 7 – 56mm, 1080p, 30p, 21.4 MB,
  • film 8 – 56mm, 1080p, 30p, 13.3 MB.