Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7 III - test aparatu

16 maja 2018
Maciej Latałło Komentarze: 348

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Ogólny przebieg krzywej ma z grubsza charakter wykładniczy, choć nietrudno dostrzec kilka niewielkich załamań. Z pewnością nie możemy tutaj mówić o braku redukcji zakłóceń. Warto także pamiętać, że czułości ISO 102400 i 204800 są realizowane jedynie programowo.

Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A7 III przewidziano (przynajmniej teoretycznie) możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Zredukowano za to dostępną u poprzednika funkcję zwana wieloklatkową redukcją szumu. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A7 III, dla ISO 12800 i 25600.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Rezultaty działania odszumiania możemy ocenić pozytywnie. Kolejne stopnie, oprócz szumu redukują co prawda detale, jednak ostateczny efekt jest naprawdę niezły. Najlepiej naszym zdaniem wypada ustawienie „niskie”.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7 III wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona 6D Mark II i Nikona D750. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Wszystkie trzy aparaty z powyższego zestawienia generują zdjęcia o świetnym odwzorowaniu detali na niskich czułościach. Zakłócenia widoczne na prawych wycinkach z Nikona i Sony to najprawdopodobniej efekt mory, występujący na druku rastrowym etykiety, a wynikający ze zniesienia działania filtra antyaliasingowego w jednym kierunku.

Przy ISO 3200 szum utrzymuje się na rozsądnym poziomie, mocniej się we znaki da nam natomiast dla kolejnej nastawy. Wizualnie, w całym zakresie czułości A7 III i D750 wypadają podobnie. Ustępuje im nieco EOS 6D Mark II, choć różnicę trudno nazwać drastyczną. Nowy bezlusterkowiec Sony ma także przewagę nad poprzednikiem, nawet nieco większą niż nad Canonem.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo w zakresie czułości natywnych, a przebieg nie budzi zastrzeżeń. Załamania dostrzeżemy jedynie dla dwóch najwyższych nastaw (rozszerzonych).

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Najnowsza Alpha radzi sobie wyraźnie lepiej od poprzednika. Dla ISO 6400 różnica na korzyść trzeciej generacji A7 wynosi ok. 1 i 1/3 EV. Poziom szumu luminancji jest także niższy niż w EOS-ie 6D Mark II, o ok. 0.5 EV. Najniższym poziomem zaszumienia charakteryzuje się jednak Nikon D750. Jego przewaga nad A7 III – choć niewielka – wynosi ok. 1/3 EV.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Tutaj także zauważymy załamania dla dwóch najwyższych, rozszerzonych wartości ISO.

Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7R III na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW


Histogramy dla nastaw ISO 50–25600 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dla nastaw programowych ich charakterystyka zmienia się, a dla ISO 204800 odchylenie standardowe przekracza średnią wartość sygnału.

Niepokojący jest natomiast wygląd samych darków. Mniej więcej od ISO 6400 obserwujemy wyraźne jasne plamy po lewej stronie kadru, których najbardziej prawdopodobnym źródłem jest grzejąca się elektronika. Intensywność tego zjawiska jest całkiem spora, nawet nie uwzględniając czułości programowych. Można także dostrzec lekkie ślady bandingu.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 511 2.91
100 511 2.922
200 511 3.287
400 509 6.64
800 511 8.589
1600 511 17.94
3200 510 34.172
6400 510 83.13
12800 512 126.73
25600 522 256.71
51200 542 477.081
102400 654 802.384
204800 1272 1387.678

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG. Tutaj także bez trudu dostrzeżemy obszary o zwiększonej jasności.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7 III - Szumy i jakość obrazu w RAW