Panasonic Lumix DMC-GX9 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
W Panasoniku GX9 przy zapisie JPEG-ów mamy do wyboru dwa stopnie kompresji oraz trzy rozmiary zdjęć: L, M, S. Liczba pikseli zależy też od wybranych proporcji obrazu: 4:3, 3:2, 16:9 raz 1:1. Szczegółowe informacje podajemy w poniższej tabeli:
| Ustawienia | Rozmiar obrazu | 
| Proporcje obrazu 4:3 | |
| L (20M) | 5148×3888 | 
| M (10M) | 3712×2784 | 
| S (4M) | 2624×1968 | 
| Proporcje obrazu 3:2 | |
| L (17M) | 5184×3456 | 
| M (9M) | 3712×2480 | 
| S (4.5M) | 2624×1752 | 
| Proporcje obrazu 16:9 | |
| L (14.5M) | 5184×2920 | 
| M (8M) | 3840×2160 | 
| S (2M) | 1920×1080 | 
| Proporcje obrazu 1:1 | |
| L (14.5M) | 3888×3888 | 
| M (7.5M) | 2784×2784 | 
| S (3.5M) | 1968×1968 | 
Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji „Styl zdjęcia”, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Pozwala ona na wybranie jednego ze stylów zdjęcia:
 
 
- Standardowy,
 - Żywe barwy,
 - Naturalne,
 - Monochromatyczne (czarno-białe),
 - L. Monochromatyczne (czarno-białe),
 - L. Monochromatyczne D (czarno-białe),
 - Krajobraz,
 - Portret,
 - Własne,
 - Cinelike D,
 - Cinelike V.
 
Funkcja Styl zdjęcia pozwala również na ręczną kontrolę parametrów obrazu, takich jak kontrast, wyostrzanie, nasycenie i poziom odszumiania. Wszystkie te parametry można zmieniać w przedziale od −5 do +5 ze skokiem jednostkowym. Ponadto w stylu monochromatycznym mamy jeszcze opcję „efekt filtra”, która naśladuje działanie kolorowych filtrów w fotografii czarno-białej. W opcji tej mamy następujące ustawienia: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony, wyłączony.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Do ISO 1600 wycinki z Lumiksa prezentują się naprawdę nieźle. Zadowalająca szczegółowość i niski poziom zakłóceń stawiają GX9 w tej kategorii wyżej od E-M10 Mark III. Przy ISO 3200 odszumianie na zdjęciach z Panasonika pozbawia obraz wielu detali, choć nadal można go uznać za użyteczny. Spośród aparatów wybranych do powyższego porównania, najlepiej radzi sobie bezlusterkowiec Fujifilm, wyposażony w większy sensor (formatu APS-C).
Wyostrzanie
W Panasoniku GX9 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania plików JPEG (od −5 do +5 w skoku jednostkowym).
| Panasonic Lumix GX9, ISO 200 | |||
| 
 | 
 
 | 
 
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
  
 | 
|
| 
 | 
 
 | 
  
 | 
|
Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe
GX9, podobnie jak poprzednik posiada również filtry efektowe. Nie zwiększyła się ich liczba, do dyspozycji mamy więc:
- Ekspresyjny,
 - Retro,
 - Dawne czasy,
 - Wysoka tonacja,
 - Niska tonacja,
 - Sepia,
 - Monochromatyczny,
 - Dynamiczne czarno-białe,
 - Monochromatyczny Rough,
 - Monochromatyczny Silky,
 - Mocny obraz,
 - Wysoka dynamika,
 - Efekt krosowania,
 - Efekt zabawki,
 - Jasny i żywy efekt zabawki,
 - Bleach bypass,
 - Efekt miniatury,
 - Miękka ostrość,
 - Fantazja,
 - Filtr gwiezdny,
 - Obraz jednobarwny,
 - Światło słoneczne.
 
Ponadto w każdym z filtrów mamy dostępne dodatkowe ustawienia związane z nim. Korygować możemy (w zależności od wybranego filtra) intensywność danego filtra, kontrastu, nasycenia itp.
Przykładowe zdjęcia z użyciem każdego z filtrów (wraz z pierwszym zdjęciem neutralnym) prezentujemy poniżej:
|  
 | 
HDR i Inteligentna dynamika
Tryb HDR oraz inteligentna dynamika służą do rejestracji obrazów o zwiększonej rozpiętości tonalnej. Pierwszy z nich bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (auto, ±1, ±2, ±3 EV), podczas gdy druga (auto oraz 3 stopnie intensywności) jedynie programowo „wyciąga” informacje z jasnych i ciemnych obszarów na zdjęciu. Warto jeszcze dodać, że w trybie HDR dostępna jest opcja automatycznego wyrównywania składanych zdjęć. Taka funkcjonalność jest w zasadzie niezbędna, jeśli wykonujemy zdjęcia z ręki.
Niżej prezentujemy efekty działania wymienionych funkcji przy następujących ustawieniach:
- zdjęcie standardowe,
 - HDR:
- auto,
 - ±1 EV,
 - ±2 EV,
 - ±3 EV,
 
 - inteligentna dynamika:
- auto,
 - poziom wysoki,
 - poziom standardowy,
 - poziom niski.
 
 
Zdjęcia panoramiczne
Panasonic Lumix GX9 oferuje tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich panoramę. Odnajdziemy go jako osobną pozycję na kole trybów pracy aparatu. W ustawieniach funkcji panoramy odnajdziemy opcję wyboru kierunku fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół, kąta widzenia (standardowy lub szeroki), a także możliwość zastosowania jednego z kilkunastu opisanych wyżej filtrów efektowych. Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Gdy wykonanie całkowitej panoramy okazuje się niemożliwe, aparat nie tworzy pliku z ciemnym obszarem, a odpowiednio obcina kadr. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:
- Standardowa:
 
- Pionowa – 7680×2560 pikseli,
 - Pozioma – 8176×1920 pikseli.
 
 - Szeroka:
 
- Pionowa – 7680×1280 pikseli,
 - Pozioma – 8176×960 pikseli.
 
 
Tryb ten sprawdza się dobrze, bowiem jakość zdjęć jest wysoka, a błędy łączenia – bardzo nieliczne. Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych plików.
|  
 | 
|  
 | 
|  
 | 
|  
 | 
|  
 | 
|  
 | 



                        





                        
                        
                        
 
 

                        
                        
                        
                        
                        
                           
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.