Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DC-TZ200 - test aparatu

24 lipca 2018

5. Jakość obrazu JPEG

TZ200 oferuje zapis zdjęć w następującej podstawowej rozdzielczości:
  • 5427×3648 (3:2),
  • 3864×3648 (4:3),
  • 3648×3648 (1:1),
  • 5427×3080 (16:9).
Pliki są zapisywane na karcie pamięci w formatach:
  • JPEG,
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia JPEG możemy oczywiście zapisać na karcie z jakością wysoką lub standardową, nie tylko w standardowej kolorystyce, ale też używając innych trybów koloru. Do dyspozycji mamy następujące profile (pozycja w menu „Styl zdj.”):
  • standard,
  • żywe barwy,
  • naturalny,
  • monochrom,
  • krajobraz,
  • portret,
  • własny.

Powyższe profile możemy modyfikować poprzez ustawienia kontrastu, ostrości, odszumiania, saturacji i odcienia. W trybie monochromatycznym zamiast kolorystyki dostępna jest opcja symulacji kolorowego filtru: żółtego, pomarańczowego, czerwonego i zielonego.

Dodatkowo do dyspozycji mamy regulację krzywej tonalnej w zakresie jasnych i ciemnych partii. Możemy wybrać predefiniowane nastawy lub zdefiniować swoje, korzystając z 5-krokowej regulacji.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 6400
Odszumianie
−5
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
0
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
+5
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
−5
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
0
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
+5
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG

Wydaje się, że poziom odszumiania aplikowany przy najniższej nastawie jest dobrym konsensusem pomiędzy szczegółowością a brakiem szumu na zdjęciu. Przy nastawie 0, strata detali daje się znacząco we znaki, a nastawa +5 sprawia, że na zdjęciu ujrzymy plamy.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−5
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+5
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Wydaje się, że i tutaj stosowanie nastawy −5 wydaje się dobrym pomysłem. Jeżeli nie zamierzamy oglądać zdjęć w przybliżeniu 1:1, to również 0 może dać dobre rezultaty. Najwyższa nastawa +5 to przeostrzone zdjęcia, na których bez trudu dojrzymy artefakty.

Balans bieli

Aparat TZ200 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • AutoC – automatyczny balans bieli z zachowaniem zimnej kolorystyki,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • W cieniu,
  • Żarówka,
  • Lampa błyskowa,
  • Niestandardowy 1–4 (ustawienia według wzorca),
  • Temperatura w kelwinach (ustawiana ręcznie z zakresu 2000–10000 K) .
Gdy programujemy według wzorca lub podajemy wartość temperatury bezpośrednio, mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 7-stopniowej skali.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.16 104.9
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.47 108.5
Zachmurzenie Auto 6.5 112.3
Zachmurzenie Zachmurzenie 8.01 113.6
Żarówki Auto 14.4 118.4
Żarówki AutoC 7.5 103.7
Żarówki Żarówki 13.7 119.9
Żarówki 3000K 10.1 111.8
Lampa błyskowa Auto 7.02 95.77
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 7.19 95.92
5500K Auto 7.15 106.5
5500K 5500K 8.8 108
Jak można zauważyć, TZ200 radzi sobie z poprawnym ustawianiem balansu bieli dość przeciętnie.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słońce
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Światło: słońce
Balans bieli: Słońce
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Chmury
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: AutoC
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5600K
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Lampa błyskowa
Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG

Generalnie, rozważając natywne czułości pierwsze poważne załamanie zauważymy już dla czułości ISO 800. Widać jednak, że odszumianie stosowane jest od najniższych wartości ISO, gdyż składowe szumu RGBY mają równą wartość.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Panasonic Lumix DC-TZ200 - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.

Najbardziej ostre wydają się wycinki z Lumixa oraz Sony. Powód jest prosty – Canon nie stosuje wyostrzania przy najniższym jego parametrze. Widać również, że najmocniejsze algorytmy odszumiania aplikuje na zdjęcia Panasonic oraz Canon, w efekcie czego na wyższych czułościach to w tych aparatach wyróżnimy najmniej szczegółów.

Dobrą jakością obrazu będziemy się cieszyć do ISO 1600. Przy ISO 3200 stracimy już nieco na szczegółowości, ale wciąż w pewnych sytuacjach możemy wykorzystać tę czułość. Od ISO 6400 z kolei obraz jest już bezużyteczny.