Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony DSC-RX100 VI - test aparatu

16 października 2018
Maciej Latałło Komentarze: 57

5. Jakość obrazu JPEG

RX100 VI oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:

  • dla formatu 3:2
    • L: 20M 5472×3648 pikseli,
    • M: 10M 3888×2592 pikseli,
    • S: 5.0M 2736×1824 pikseli,
  • dla formatu 16:9
    • L: 17M 5472×3080 pikseli,
    • M: 7.5M 3648×2056 pikseli,
    • S: 4.2M 2720×1528 pikseli,
  • dla formatu 4:3
    • L: 18M 4864×3648 pikseli,
    • M: 10M 3648×2736 pikseli,
    • S: 5.0M 2592×1944 pikseli,
    • VGA 640×480 pikseli,
  • dla formatu 1:1
    • L: 13M 3648×3648 pikseli,
    • M: 6.5M 2544×2544 pikseli,
    • S: 3.7M 1920×1920 pikseli
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF) w rozdzielczościach podanych powyżej,
  • RAW (ARW2.3),
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia JPEG możemy modyfikować używając funkcji „Efekt gładkiej skóry” oraz zestawów ustawień w menu „Strefa twórcza”. Dostępne są następujące opcje:
  • standard,
  • intensywny,
  • neutralny,
  • czysty,
  • głęboki,
  • pastelowy,
  • portret,
  • krajobraz,
  • zachód słońca,
  • nocny widok,
  • jesienne liście,
  • czerń i biel,
  • sepia,
  • 6 nastaw użytkownika.
Każdy z tych zestawów możemy modyfikować, sterując kontrastem, ostrością i nasyceniem (za wyjątkiem opcji „czerń i biel” oraz „sepia”). Powyższe tryby nie są dostępne w trybach Auto, SCN, przy aktywnym profilu lub efekcie wizualnym.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wartości ISO 3200 i 6400.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ISO 3200
Odszumianie wyłączone
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie niskie
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie normalne
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie niskie
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie normalne
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG

Różnice w poziomie kolejnych stopni odszumiania można dostrzec bez problemu. Przy wyłączonej redukcji szumu zakłócenia są wyraźne, choć wątpliwe, by taki proces w ogóle nie miał miejsca. Tak czy inaczej całkiem nieźle sprawdzają się oba ustawienia: „niskie” i „normalne”, bowiem ilość detali jest przyzwoita. W przypadku wieloklatkowej redukcji szumów należy pamiętać, że najlepsze efekty uzyskamy fotografując mało dynamiczną scenę.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości przy ISO 125.

Ostrość
−3
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+3
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG

Naszym zdaniem, dla neutralnej nastawy obraz wydaje się ciut przeostrzony. Dlatego najlepiej będzie zastosować ustawienie pośrednie między 0 a −3. Przy maksymalnej nastawie obraz nie jest zbyt przyjemny w odbiorze i odradzamy jej stosowanie.

Balans bieli

Aparat RX100 VI umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • auto (standardowy, nastrój, biały),
  • światło dzienne,
  • w cieniu,
  • pochmurnie,
  • żarówka,
  • świetlówka: ciepła biała,
  • świetlówka: zimna biała,
  • świetlówka: dzienne biała,
  • świetlówka: światło dzienne,
  • lampa błyskowa,
  • temperatura koloru/filtr,
  • 3 niestandardowe (według wzorca),
  • programowanie wzorca (specjalny tryb do pobierania próbki koloru ze zdjęcia).
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 7-stopniowej skali.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.15 110.4
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.53 110.4
Pochmurny dzień Auto 6.1 104.6
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 6.3 105.9
3000K Auto (standardowy) 13.3 129.5
3000K Auto (nastrój) 15.1 133.3
3000K Auto (biały) 13.5 129.9
3000K Żarówka 10.1 115.4
3000K 3000K 7.4 113.7
5500K Auto 7.91 120.8
5500K 5500K 9.2 120.6
Błysk Auto 5.47 97.94
Błysk Błysk 5.55 97.95

Zachowanie aparatu w tej części testu jest stosunkowo dobre. Błędy dC w świetle dziennym i błyskowym nie należą do wysokich. Przy żarówkach z kolei automatyka zapewnia dość ciepłe zabarwienie i to niezależnie od wybranego jej trybu pracy (standardowy, nastrój, biały). Użycie odpowiedniego wzorca w tym przypadku daje z kolei nieco chłodne obrazy, lepiej zatem wprowadzić samodzielnie wartość temperatury barwowej.

Aparat z reguły mocniej nasyca kolory, co szczególnie się rzuca w oczy w świetle żarówek i lamp 5500 K. Biorąc pod uwagę wszystkie wyniki zgromadzone w powyższej tabeli, średnia odchyłka przekracza lekko 15%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (standardowy)
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (nastrój)
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (biały)
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: Lampa
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG
Światło: Lampa
Balans bieli: Lampa
Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG

Poszczególne składowe (poza niebieską) są bardzo do siebie zbliżone. Widać ponadto kilka załamań powyższego przebiegu, co bez wątpienia świadczy o odszumianiu JPEG-ów. Warto jednak zauważyć, że owa redukcja nie jest tak intensywna jak np. w Canonie G9X Mark II czy Panasoniku TZ200.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Sony DSC-RX100 VI - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Wizualnie, zdjęcia z RX100 VI wypadają lepiej niż u konkurencji, zarówno dla niskich, jak i wysokich czułości. Kompromis pomiędzy zachowaniem detali na wyższych czułościach a widocznym szumem jest najkorzystniejszy w wypadku kompaktu Sony. Warto jednak nie przekraczać nastawy ISO 1600, bowiem powyżej niej jakość obrazu ulega dość istotnemu pogorszeniu.