Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM - test obiektywu

10 marca 2017

6. Dystorsja

Na małej matrycy Canona 50D dystorsję jesteśmy w stanie zobaczyć tylko na ogniskowej 24 mm, gdzie mamy do czynienia z „beczką” o wartości −1.69%. W okolicach ogniskowej 35 mm wada ta zeruje się (formalna wartość to +0.25%), by na 50 mm wzrosnąć do +0.72%. Na dłuższych ogniskowych dystorsja, w granicach błędów pomiarowych jest taka sama i wynosi odpowiednio +0.75%, +0.70% i +0.73% dla ogniskowych 70, 85 i 105 mm.

Większe problemy widzimy na pełnej klatce, gdzie na najszerszym kącie widzenia zniekształcenia sięgają wartości −3.97%. Tuż przed ogniskową 35 mm zerują się i zmieniają znak, by na samych 35 mm sięgać niezauważalnego poziomu +0.35%. Potem zniekształcenia poduszkowe dość szybko rosną, by na 50 mm osiągnąć już wartość +1.58%, a na 70 mm docierać do +1.70%. Praktycznie taką samą wartość (+1.69%) uzyskaliśmy dla ogniskowej 85 mm, a na 105 mm dystorsja nieznacznie zmniejszyła się do +1.58%.

W tej kategorii nowy Canon znów wypada lepiej od konkurentów. Tańszy Canon 24–105 mm STM nie dość że na szerokim kącie miał dystorsję sięgającą −4.31%, to jeszcze wspomagał się wprowadzeniem zniekształceń falistych. Sigma 24–105 mm OS przegrywa w tej kategorii z testowanym tutaj Canonem na obu krańcach ogniskowych.

----- R E K L A M A -----

Canon 50D, 24 mm
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Dystorsja
Canon 50D, 35 mm
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Dystorsja
Canon 50D, 50 mm
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Dystorsja
Canon 50D, 70 mm
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Dystorsja
Canon 50D, 85 mm
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Dystorsja
Canon 50D, 105 mm
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Dystorsja


Canon 5D Mk III, 24 mm
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Dystorsja
Canon 5D Mk III, 35 mm
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Dystorsja
Canon 5D Mk III, 50 mm
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Dystorsja
Canon 5D Mk III, 70 mm
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Dystorsja
Canon 5D Mk III, 85 mm
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Dystorsja
Canon 5D Mk III, 105 mm
Canon EF 24-105 mm f/4L IS II USM  - Dystorsja