Nikon D40x - test aparatu
4. Balans Bieli
- Auto,
- Światło żarowe,
- Światło jarzeniowe,
- Balans lampy błyskowej,
- Słoneczny dzień,
- Pochmurny dzień,
- Cień,
- Balans zdefiniowany przez użytkownika.
Chcąc użyć balansu zdefiniowanego, należy go najpierw ustawić z poziomu menu głównego fotografując biały bądź szary obiekt. Brakuje nieco możliwości wyboru balansu bieli w skali Kelvina, lecz nie jest to dokuczliwy problem
przy czysto amatorskich zastosowaniach.
Przebadaliśmy jak procesor aparatu odpowiada za wierność reprodukcji barw w przypadku zapisu zdjęć jako JPEG.
Dla przejrzystości umieściliśmy w tabeli otrzymane
wartości nasycenia S i błędu koloru
dC dla danego balansu bieli (WB) i światła:
| Balans bieli: | Auto | Auto | Auto | Auto | Lampa błysk. | Chmurka | Słońce | Żarówka | |
| Światło: | Lampa błysk. | Mieszane | Słońce | Żarówka | Lampa błysk. | Pochmurny dzień | Słońce | Żarówka | |
| dC | D40x | 6.16 | 7.49 | 5.91 | 6.14 | 6.6 | 6.24 | 5.76 | 8.07 |
| S[%] | D40x | 111.8 | 120.8 | 122.4 | 129.7 | 110.3 | 119.3 | 125.3 | 127.5 |
Patrząc na sposób odzwierciedlania kolorów przez D40x widać tendencję do utrzymywania błędu barwy na mniej więcej stałym poziomie: dC od 5.8 do 8.1 oraz mocne przesycanie kolorów. Automatyczny balans bieli najlepiej sprawował się podczas zdjęć z lampą błyskową, najgorzej przy fotografowaniu przy oświetleniu żarowym i przy tak samo zdefiniowanym balansie bieli. Podobne zachowanie charakteryzuje Nikona D80, jednak w jego przypadku błąd barwy jak i przesycenie utrzymywały się na mniejszym poziomie.
Dodatkowo wybrany balans bieli możemy korygować w zakresie +/- 3 stopnie. Praktyczne efekty takiej kalibracji widać na zdjęciach poniżej:
| Balans Bieli | Fotografia |
| Auto -3 | ![]() |
| Auto -2 | ![]() |
| Auto -1 | ![]() |
| Auto 0 | ![]() |
| Auto +1 | ![]() |
| Auto +2 | ![]() |
| Auto +3 | ![]() |
Jak widać korekcja balansu bieli powoduje lekkie zażółcenie (korekta ujemna) lub większy udział koloru niebieskiego na zdjęciu (korekta dodatnia). Funkcja z pewnością przydatna i w pewnym stopniu rekompensuje brak wyboru temperatur w skali Kelvina. Szkoda tylko, że dostępna jest z poziomu menu głównego i przy każdym ustawieniu wymaga kilku sekund "klikania" po menu.
Choć Nikon D40x bardzo przeciętnie oddaje naturalne kolory, zdjęcia przezeń generowane ładnie wyglądają i bez większej obróbki można je przelać na papier (co jest charakterystyczne dla lustrzanek z segmentu amatorskiego). Osoby ceniące sobie większą kontrolę nad jakością zdjęć z pewnością będą używały trybu zapisu zdjęć w formacie RAW i dobiorą właściwy balans na komputerze.
Poniżej prezentujemy zdjęcia skóry ludzkiej, wykonane przy świetle lamp o temperaturze barwnej 5000 K i błyskowej lampie aparatu. Wizualnie można porównać, który z przetestowanych przez nas aparatów wierniej oddaje odcień skóry.
| Aparat | Balans bieli: Auto | Balans bieli: Lampa błyskowa |
| Nikon D40x |
|
|
| Samsung GX-10 |
|
|
| Nikon D80 |
|
|
| Canon 400D |
|
|
| Nikon D50 |
|
|
| Nikon D80 |
|
|
| Nikon D200 |
|
|
| Canon 20D |
|
|


































Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.