Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D40x - test aparatu

14 czerwca 2007

4. Balans Bieli

Nikon D40x posiada następujące ustawienia balansu bieli:
  • Auto,
  • Światło żarowe,
  • Światło jarzeniowe,
  • Balans lampy błyskowej,
  • Słoneczny dzień,
  • Pochmurny dzień,
  • Cień,
  • Balans zdefiniowany przez użytkownika.


Chcąc użyć balansu zdefiniowanego, należy go najpierw ustawić z poziomu menu głównego fotografując biały bądź szary obiekt. Brakuje nieco możliwości wyboru balansu bieli w skali Kelvina, lecz nie jest to dokuczliwy problem przy czysto amatorskich zastosowaniach.

Przebadaliśmy jak procesor aparatu odpowiada za wierność reprodukcji barw w przypadku zapisu zdjęć jako JPEG.


----- R E K L A M A -----

Balans bieli. Światło. Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto. Światło 5000 K. Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli
Balans bieli Auto. Światło lampy błyskowej. Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli
Balans bieli Auto. Światło mieszane. Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli
Balans bieli Auto. Światło słoneczne. Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli
Balans bieli Auto. Światło żarowe. Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli
Balans Lampa błyskowe. Światło lampy błyskowej aparatu. Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli
Balans bieli Słońce. Światło słoneczne. Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli
Balans bieli światło żarowe. Światło żarowe. Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli


Dla przejrzystości umieściliśmy w tabeli otrzymane wartości nasycenia S i błędu koloru dC dla danego balansu bieli (WB) i światła:

Balans bieli: Auto Auto Auto Auto Lampa błysk. Chmurka Słońce Żarówka
Światło: Lampa błysk. Mieszane Słońce Żarówka Lampa błysk. Pochmurny dzień Słońce Żarówka
dC D40x 6.16 7.49 5.91 6.14 6.6 6.24 5.76 8.07
S[%] D40x 111.8 120.8 122.4 129.7 110.3 119.3 125.3 127.5


Patrząc na sposób odzwierciedlania kolorów przez D40x widać tendencję do utrzymywania błędu barwy na mniej więcej stałym poziomie: dC od 5.8 do 8.1 oraz mocne przesycanie kolorów. Automatyczny balans bieli najlepiej sprawował się podczas zdjęć z lampą błyskową, najgorzej przy fotografowaniu przy oświetleniu żarowym i przy tak samo zdefiniowanym balansie bieli. Podobne zachowanie charakteryzuje Nikona D80, jednak w jego przypadku błąd barwy jak i przesycenie utrzymywały się na mniejszym poziomie.

Dodatkowo wybrany balans bieli możemy korygować w zakresie +/- 3 stopnie. Praktyczne efekty takiej kalibracji widać na zdjęciach poniżej:

Balans Bieli Fotografia
Auto -3 Nikon D40x - Balans Bieli
Auto -2 Nikon D40x - Balans Bieli
Auto -1 Nikon D40x - Balans Bieli
Auto 0 Nikon D40x - Balans Bieli
Auto +1 Nikon D40x - Balans Bieli
Auto +2 Nikon D40x - Balans Bieli
Auto +3 Nikon D40x - Balans Bieli


Jak widać korekcja balansu bieli powoduje lekkie zażółcenie (korekta ujemna) lub większy udział koloru niebieskiego na zdjęciu (korekta dodatnia). Funkcja z pewnością przydatna i w pewnym stopniu rekompensuje brak wyboru temperatur w skali Kelvina. Szkoda tylko, że dostępna jest z poziomu menu głównego i przy każdym ustawieniu wymaga kilku sekund "klikania" po menu.

Choć Nikon D40x bardzo przeciętnie oddaje naturalne kolory, zdjęcia przezeń generowane ładnie wyglądają i bez większej obróbki można je przelać na papier (co jest charakterystyczne dla lustrzanek z segmentu amatorskiego). Osoby ceniące sobie większą kontrolę nad jakością zdjęć z pewnością będą używały trybu zapisu zdjęć w formacie RAW i dobiorą właściwy balans na komputerze.

Poniżej prezentujemy zdjęcia skóry ludzkiej, wykonane przy świetle lamp o temperaturze barwnej 5000 K i błyskowej lampie aparatu. Wizualnie można porównać, który z przetestowanych przez nas aparatów wierniej oddaje odcień skóry.

Aparat Balans bieli: Auto Balans bieli: Lampa błyskowa
Nikon D40x Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli
Samsung GX-10 Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli
Nikon D80 Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli
Canon 400D Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli
Nikon D50 Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli
Nikon D80 Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli
Nikon D200 Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli
Canon 20D Nikon D40x - Balans Bieli Nikon D40x - Balans Bieli