Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS M6 Mark II - test aparatu

12 listopada 2019
Maciej Latałło Komentarze: 74

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie na początku tego rozdziału prezentujemy rezultaty pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. W przebiegu wykresu widać wyraźne załamania: pierwsze przy ISO 400, a drugie dla ISO 12800. Jak zatem widać, pomimo wyłączenia redukcji szumu, w pewnym stopniu jest ona obecna.

Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Skoro mówimy o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 6400 oraz 12800.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

W miarę wzrostu stopnia intensywności tego procesu zauważalne staje się obniżenie poziomu szumu. Musimy liczyć się także z postępującą utratą szczegółów, choć nie jest ona drastyczna.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z EOS-a M6 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Panasonikiem G90 i Sony A6400.

Mimo wysokiej rozdzielczości zdjęć z EOS-a szczegółowość nie rzuca na kolana. Nie bez znaczenia jest tu zapewne kwestia filtra antyaliasingowego, co opisywaliśmy w rozdziale czwartym. Tak czy inaczej, poziom odtworzenia detali nie jest zły, ale można było oczekiwać czegoś więcej w tej kategorii.

Szum pozostaje na zbliżonym poziomie jak u konkurencji, przynajmniej do ISO 3200. Dla wyższych nastaw Lumix zaczyna odstawać, także za sprawą brzydszej struktury szumu. Przy ISO 6400 w M6 Mark II nadal widzimy sporo detali, jednak ilość zakłóceń jest już naprawdę spora. Generalnie w powyższym zestawieniu najlepiej wypada naszym zdaniem bezlusterkowiec Sony.

Spójrzmy teraz na rezultaty pomiaru szumu na surowych plikach. Wartości wyznaczyliśmy na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do powyższego wykresu nie mamy właściwie zastrzeżeń. W miarę zwiększania czułości wzrost szumu utrzymuje wykładniczy charakter i w całym zakresie nie obserwujemy podejrzanych załamań.

Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji (Y) dla testowanego bezlusterkowca oraz omawianych do tej pory aparatów konkurencji.

Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do ISO 1600 różnice pomiędzy poszczególnymi modelami są nieznaczne. Lepiej je widać np. dla nastawy ISO 6400. Najwyższy poziom szumu zanotowaliśmy w przypadku G90 (ok. 1/3 EV więcej niż w EOS-ie), a najniższy w A6400 (ok. 1/2 mniej niż w Canonie).

Na zakończenie omawiania szumu prezentujemy jeszcze wykres uzyskany dla Canona EOS M6 Mark II w przypadku pracy na plikach 48-bitowych.

Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Jak wspominaliśmy już wcześniej, Canon EOS M6 Mark II zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W M6 Mark II mamy podobną sytuację jak w ostatnich lustrzankach EOS, bowiem dla czułości ISO 100 i 200 mamy do czynienia z biasem na przekraczającym 500, podczas gdy dla pozostałych oscyluje on wokół 2000. W związku z tym w poniższych przykładach dla dwóch najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023, a dla pozostałych 1536–3584. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla większości nastaw ISO, kształt histogramów odbiega nieco od rozkładu Poissona, ale pozostają one dobrze odseparowane od zera. Dla dwóch najwyższych nastaw ISO rozkłady są już bardzo szerokie. Do wyglądu darków można mieć niewielkie zastrzeżenia w przypadku najwyższych czułości. W pozostałych przypadkach szum jest raczej jednorodny i nie widać śladów np. grzejącej się elektroniki aparatu.


DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 510.1 9.1
200 506.9 17.5
400 2038.9 29.6
800 2039 53.9
1600 2030.7 92.1
3200 2011.6 136.8
6400 1990.4 245.3
12800 1935.9 543.1
25600 1865.9 845.3
51200 2139 1759

Na zakończenie prezentujemy darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M6 Mark II - Szumy i jakość obrazu w RAW