Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - test obiektywu

20 grudnia 2017

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Obiektyw na minimalnej odległości ustawiania ostrości notuje jeszcze gorsze wyniki niż dla dystansów pośrednich i dla nieskończoności, przez co patrząc na poniższe zdjęcia trudno nawet dopatrzeć się tego, gdzie tak naprawdę znajduje się płaszczyzna ostrości. W efekcie ocena podłużnej aberracji chromatycznej jest trochę utrudniona. Patrząc jednak na dalekie nieostrości (cokolwiek to miałoby oznaczać) nie widzimy tam mocnych zabarwień.


----- R E K L A M A -----

Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

W podobnym tonie możemy wypowiadać się o poprzecznej aberracji chromatycznej, co jasno pokazuje poniższy wykres.

Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wada ta jest znikoma nawet na maksymalnym otworze względnym, gdzie sięga wartości około 0.03%. Po przymknięciu przysłony spada do okolic 0.02%. Tutaj Mitakon sprawuje się wręcz rewelacyjnie.

A7R II, RAW, f/0.95 A7R II, RAW, f/8.0
Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 pokazuje wszystkie klasyczne objawy źle skorygowanej aberracji sferycznej. Na pierwszym zdjęciu z niniejszego rozdziału, na wycinku uzyskanym dla f/0.95, trudno dojrzeć rozkład głębi ostrości, bo obraz jest jakby zamglony – to właśnie jeden z efektów, jakie daje duża aberracja sferyczna. Dodatkowo, gdy przyjrzymy się głębi ostrości na przysłonach f/1.4 i f/2.0, widzimy bardzo wyraźne „pływanie” ogniska. Zmiana wartości przysłony powoduje bowiem zauważalne przesunięcie obszaru ostrego obrazu w kierunku większych odległości.

O źle skorygowanej aberracji sferycznej świadczy też wygląd krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem. Ten pierwszy ma bardzo miękkie brzegi i pokazuje płynne przejście światła. Drugi ma dla odmiany bardzo wyraźną otoczkę. To wręcz podręcznikowe przykłady tego, jak nie należy korygować opisywanej wady.

A7R II, f/0.95, przed A7R II, f/0.95, za
Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Mitakon Speedmaster 50 mm f/0.95 - Aberracja chromatyczna i sferyczna