Venus Optics LAOWA 15 mm f/2 ZERO-D - test obiektywu
7. Koma, astygmatyzm i bokeh
| Centrum, f/2.0 | Róg APS-C, f/2.0 | Róg FF, f/2.0 |
|
|
|
| Centrum, f/2.8 | Róg APS-C, f/2.8 | Róg FF, f/2.8 |
|
|
|
Bardzo podobną sytuację widzimy na zdjęciach nieba. Parametry 2/15 na pełnej klatce to marzenie wielu astrofotografów, ale poniższy wycinek dość mocno studzi entuzjazm pasjonatów tego typu działalności.
| A7R II, JPEG, f/2.0, róg kadru 1:1 |
![]() |
Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy pionowymi i poziomymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 11.2% i jest to wartość średnia. Warto jednak nadmienić, że jego wpływ dla samego maksymalnego otworu względnego jest duży, bo sięga tam aż ponad 19%.
Rozogniskowane krążki światła, jak na obiektyw ultraszerokokątny, wyglądają bardzo rozsądnie. W środku krążka możemy dopatrzeć się struktury cebulowego bokeh, ale nie jest to efekt mocny. Chyba większym problemem jest brak ukołowienia przysłony. Im mocniej ją przymykamy, tym bardziej kanciasty obraz uzyskujemy.
| Centrum, f/2.0 | Róg APS-C, f/2.0 | Róg FF, f/2.0 |
|
|
|
| Centrum, f/2.8 | Róg APS-C, f/2.8 | Róg FF, f/2.8 |
|
|
|
Centrum, f/4.0 | Róg APS-C, f/4.0 | Róg FF, f/4.0 |
|
|
|












Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.