Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus OM-D E-M5 Mark III - test aparatu

7 maja 2020
Maciej Latałło Komentarze: 366

5. Balans bieli

Olympus E-M5 Mark III oferuje następujące tryby balansu bieli (wb):
  • Auto,
  • Dzień słoneczny (5300K),
  • Cień (7500K),
  • Dzień zachmurzony (6000K),
  • Światło żarowe (3000K),
  • Światło jarzeniowe (4000K),
  • Fotografia podwodna,
  • Światło lampy błyskowej (5500K),
  • Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
  • Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Każdą nastawę można skorygować w 15-stopniowej skali w dwóch zakresach: Amber-Blue (bursztynowy-niebieski) oraz Green-Magenta (zielony-magenta). W drugim menu fotografowania znajdziemy opcję bracketingu balansu bieli, która pozwala na zapisanie 3 zdjęć z różnymi ustawieniami (w krokach 2, 4 lub 6 w obu skalach niezależnie). W testowanym aparacie, podobnie jak w innych bezlusterkowcach Olympusa, znaleźć można opcję dotyczącą pracy automatycznego balansu bieli przy świetle żarowym: „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor”. Jej włączenie powoduje, że zdjęcia wykonywane przy żarowym świetle na automatycznym balansie bieli będą miały charakterystyczny ciepły odcień. Jej wyłączenie pozwala natomiast zredukować ten efekt. Ponadto dostępna jest opcja umożliwiająca ustawienie domyślnego trybu balansu bieli przy fotografowaniu z lampą błyskową: automatyczny lub dedykowany lampie błyskowej. Jeśli ową opcję pozostawimy wyłączoną, stosowany będzie aktualnie ustawiony tryb balansu bieli.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.34 94.15
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.5 94.66
Pochmurny dzień Auto 6.87 103.3
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 5.8 102.8
3000K Auto (zach.ciepły kolor wył.) 20.3 121.3
3000K Auto (zach.ciepły kolor wł.) 18.5 117.1
3000K Żarówki 11.3 103.4
3000K 3000K 5.95 102.4
5500K Auto 8.33 108.7
5500K 5400K 11.4 112.1



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Powyższe wyniki nie dają w zasadzie większych powodów do narzekań. W świetle dziennym odwzorowanie barw jest dobre, lekko odstaje tylko automatyka w pochmurny dzień, dając nieco chłodne zabarwienie. Kłopoty zaczynają się w świetle żarowym, bowiem obrazy testowe posiadają wyraźnie ciepłą tonację. W dodatku redukcja tego efektu nie działa skutecznie. Dla uzyskania najlepszej korekcji, przy świetle żarowym najlepiej ustawić odpowiednią temperaturę barwową.

Z powyższej tabelki widać, że aparat ma tendencję do przesycania koloru, aczkolwiek nie jest ona duża. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia przekroczyła lekko 8%.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
(zach.ciepły kolor wył.)
Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
(zach.ciepły kolor wł.)
Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli Olympus OM-D E-M5 Mark III - Balans bieli