Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD - test obiektywu

4 czerwca 2018

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

W przypadku Tamrona 70–210 mm f/4 Di VC USD podłużna aberracja chromatyczna nie jest korygowana idealnie. Jej niewielki wpływ widać już na ogniskowej 135 mm, natomiast na 210 mm zabarwienie obrazów pozaoogniskowych robi się jeszcze ciut wyraźniejsze. Podobne problemy miała tutaj jednak i Tokina, i Nikkor.

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD - Aberracja chromatyczna i sferyczna


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Zobaczmy teraz, jak testowany obiektyw koryguje poprzeczną aberrację chromatyczną. Zachowanie w tej kategorii na brzegu matrycy APS-C/DX i na brzegu pełnej klatki przedstawiają poniższe wykresy.

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD - Aberracja chromatyczna i sferyczna

W znaczniej większości kombinacji ogniskowych i przysłon osiągane wyniki możemy określić mianem średnich. Wyjątkiem jest ogniskowa 210 mm, po mocniejszym przymknięciu przysłony i na mniejszym detektorze, gdzie wyniki niebezpiecznie zbliżają się do poziomu dużego.

Jeśli chodzi o tę wadę, Tamron wypadł na tle konkurentów słabo. Cała trójka omawianych obiektywów, czyli Canon, Nikkor i Tokina prezentowała się tutaj lepiej.

Nikon D3x, RAW, 70 mm, f/16.0 Nikon D3x, RAW, 210 mm, f/16.0
Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Jeśli chodzi o aberrację sferyczną, na ogniskowej 135 mm nie ma z nią żadnych problemów. Nie widać tam „pływania” ogniska, a krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem wyglądają podobnie.

Sytuacja zmienia się po przejściu do ogniskowej 210 mm. W jej przypadku można dopatrzeć się lekkiego przesunięcia głębi ostrości w kierunku większych odległości po przejściu z przysłony f/4.0 di f/5.6. Dodatkowo krążki światła uzyskane dla tej ogniskowej nie są identyczne, bo ten uzyskany za ogniskiem pokazuje bardzo wyraźną obwódkę.

Nikon D3x, 135 mm, f/4.0, przed Nikon D3x, 135 mm, f/4.0, za
Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Nikon D3x, 210 mm, f/4.0, przed Nikon D3x, 210 mm, f/4.0, za
Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD - Aberracja chromatyczna i sferyczna